Kan man genom att blockera flödet vid pilen i bilden få ett 1-rörskoppel att fungera i ett 2-rörssystem?

Bakgrunden är att jag kom över att antal element till väldigt bra pris. Missade då att de var från ett enrörssystem. Tänker använda dem i garaget för att dra nytta av bergvärmepumpen som nu är dimensionerad för att även klara garaget. Det blir kulvert med egen cirkpump. Det blir 2-3 element som jag tänkte koppla som 2-rörssystem för att maximera värmeutbytet från dem.

• Vattenläckage vid anslutningspunkt på metallrör liggandes på kakelgolv markerat med en röd pil.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Hur ska du blockera i den punkten, finns inga ställskruvar, så det blir nog att ha 1-rörs eller köpa nya koppel för 2- rörs

Vad jag förstått så går det inte att få tag dessa koppel nya. Dessa AGA/Thermopanel koppel är lite speciella med sina banjoanslutningar.

Plugga tänkte jag göra med att svarva till en konisk plugg. Petar in den via anslutningarna och deformerar röret så att den fastnar. Alt lödning.

Ingen dum ide, problemet blir att få in pluggen, det är ett helgjutet stycke. Du kan fila på stycket och se vad för materiel det är och kanske såga av och löda ihop det igen. Kan gå gå men lite mer jobb än att bara sätta i en plugg. Har du tur så är hålet litet, så det går att få in en plugg från undersidan och peta in i hålet. Kanske ta kontakt med Sika och fråga, dom har för 100 C och blir som gummi, vet inte om det håller för trycket när det brunnit ihop, men det är bara max 1,5 bar i systemtryck efter en cirkpump.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.