Håller på och planerar ett nytt kök i lägenheten, och har 2 möjliga alternativ. Det ena är ett typiskt "bänkar efter väggarna" kök med ett matbord i mitten, det andra är en lösning där köket och matrummet (eller snarare matbordet, vi snackar inte någon "finsalong" här) hamnar i angränsande rum. Nu behöver jag bestämma mig för vilken av dessa jag ska satsa på. Första alternativet blir ju ett ganska typiskt kök, som iof blir ok, men med den stora nackdelen att man alltid skulle stå med ansiktet mot väggen, då det helt enkelt inte går att få in någon köksö eller liknande. I det andra alternativet skulle det nog vara möjigt, men då måste som sagt matbordet flytta på sig, även om det nog skulle gå att få in en bardisk eller liknande i köket.
Vad skulle ni själva satsa på i motsvarande situation, är närheten till matbordet viktigare än möjligheten till gemensamt köksarbete? Kan säga att det till vardags är ganska ovanligt med gemnsam frukost/lunch/middag i hushållet, dvs matbordet skulle i princip nästan bara användas vid "speciella tillfällen", typ fest och liknande. Samtidigt kanske man nån dag ska sälja lägenheten också och behoven kan ju ändras.
Trots att jag är rätt ung och har modern bekantskapskrets är jag ändå lite tveksam inför att ha ett köksbord mitt i köket, och kan spontant tycka att en viss avgränsning mellan matplats och matbord inte är fel, om inte annat av visuella/trivselmässiga skäl, men det får gärna vara i samma rum. T.ex. när det efter middagen står travar med disk uppställt på diskbänken...