23 583 läst ·
87 svar
24k läst
87 svar
Moderna kök, hur tänker de?????
Låter ju som ett allvarligt fall av handhavandefel då.katten1234 skrev:
Många av de negativa kommentarerna till alla moderna lösningar i kök verkar grunda sig på att det är sämre när saker skiter sig. När man spiller vatten, kokar över eller bränner saker alt. att man ska kunna lämna disk framme.
Jag lagar extremt mycket mat, men tror aldrig jag varit med om att något kokat över. När jag lagar mat har jag alltid 1-2 slängar och torkar bänkskivan konstant samt vispar ner mindre rester i vasken. Prepskålar och dylikt åker direkt i diskmaskinen eller i 70 cm hon om diskmaskinen är full eller igång.
Man ska hålla rent runt omkring sig när man lagar mat.
Jag har bott med öppen planlösning i köket mer än 6 år. Lagat massor av mat, både med och utan gäster. Det som jag saknade mest av allt var diskmaskin, så visst kan det ibland bli lite mycket disk framme. Skulle aldrig drömma om att ha ett kök i ett separat rum.
Renoverar nu det relativt nyköpta huset och bygger i princip samma planlösning, fast uppskalat. Det blir mer yta och mer anpassat enligt erfarenheter från tidigare köket.
Köksön kommer att innehålla både gashäll och stor diskho, den är dock nästan 4.20 i längd och 125 i bredd. Extremt mycket förvaring, både i lådor och högskåp.
Ett kök ska man kunna använda, det ska gå att koka saft, laga mat till festen och snabbt slänga ihop något på kvällen efter jobb. Man ska kunna vara ensam där, eller ett helt gäng. Det betyder ju inte att man inte kan göra det snyggt samtidigt.
Renoverar nu det relativt nyköpta huset och bygger i princip samma planlösning, fast uppskalat. Det blir mer yta och mer anpassat enligt erfarenheter från tidigare köket.
Köksön kommer att innehålla både gashäll och stor diskho, den är dock nästan 4.20 i längd och 125 i bredd. Extremt mycket förvaring, både i lådor och högskåp.
Ett kök ska man kunna använda, det ska gå att koka saft, laga mat till festen och snabbt slänga ihop något på kvällen efter jobb. Man ska kunna vara ensam där, eller ett helt gäng. Det betyder ju inte att man inte kan göra det snyggt samtidigt.
Du har missuppfattat frågeställningen. Det handlar inte om att ha både en liten ho i köksön och en stora på diskbänken. Det handlar om att i många "moderna" kök, som i första exemplet så har dom placerat hela diskbänken på köksön, inte bara lagt till en liten ho i köksön.Asson skrev:Bor själv i ett hus med sk. modernt kök. Tycker det är mkt praktiskt med den lilla hon på köksön (när man gör annat i den stora). Luftigare känsla och enklare att hitta med lådor under bänkskivorna än med väggskåp. Och det är mer socialt att laga mat där gästerna/barnen/ens partner kan sitta mitt emot och prata samtidigt.
Sen skriver du att du hellre har lådor än överskåp, men här handlar det om att man i det morderna köket helt enkelt plockar bort en vägg med överskåp för att det är "snyggare", trots att du blir av med den praktiska biten.
Jaså? Enligt vilken lag då?falkn skrev:
Nä, själv väljer jag att ha en lite mer realistisk syn på verkligheten. Dvs att folk är olika. Vissa är extrema renhetsfanatiker medan andra är sluskar, och allt därimellan.
Rent generellt tror jag att de flesta har något område i sitt hem som inte alltid är i perfekt skick. Det kanske är garaget med den nyss påbörjade renoveringen av en "skrothög", källarförådet med gamla pjäxor och pulkor liggandes huller om buller, garderoben med kläder i slarviga högar, eller skrivbordslådan som inte städats ur på 10 år. Således finner många människor det rätt skönt att dessa områden är avskiljda från t.ex vardagsrummet, så dom slipper se det stökiga hela tiden. Precis likadant kan vissa resonera om köket, och jag kan inte klandra dom.
Nu kan det såklart vara så att just du råkar ha ett garage som alltid ser ut såhär:
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
...och en garderob som alltid ser ut såhär:
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
...men det har inte majoriteten.
Vi har inte ett enda överskåp och det fungerar hur bra som helst och det är fantastiskt skönt att slippa dra fram en stol/pall för att komma åt sakerna i skåpen. Men så har vi också nästan enbart lådor i bänkskåpen så man kommer åt allt enkelt och slipper "huka sig ner och leta".katten1234 skrev:Exempel 3) Inga överskåp
Visst, det ger ett luftigt och rymligare intryck, MEN det är fortfarande vara ett intryck. Att lämna bort "gratis" förvaringsutrymme i ett kök är för mig obegripligt. Förvaring är det enda man behöver, och här väljer man bort den bästa förvaringen där du lätt kan öppna skåpen och få en bra överblick över det du har mot ett intryck, som egentligen inte är värt något reellt. Istället ska man huka sig ner och leta i skåpen varje gång man ska ta fram tallrikar eller lite mussli.
Jag har aldrig behövt dra fram en stol eller pall för att ta ner nåt från överskåpen. Och jag är bara 1,75.
Jag tycker tvärtom det är jobbigt att behöva huka mig ner för att ta fram glas och porslin ur en låda (vi har så i lunchrummet på jobbet).
Skulle vi inte ha överskåp skulle vi behöva dubbelt så mycket underskåp, var skulle vi ha dem? Vårt kök är inte så stort. Väggen ovanför bänken är ju bara outnyttjad väggyta i såna fall.
Jag tycker tvärtom det är jobbigt att behöva huka mig ner för att ta fram glas och porslin ur en låda (vi har så i lunchrummet på jobbet).
Skulle vi inte ha överskåp skulle vi behöva dubbelt så mycket underskåp, var skulle vi ha dem? Vårt kök är inte så stort. Väggen ovanför bänken är ju bara outnyttjad väggyta i såna fall.
Renoverare
· Stockholm
· 20 206 inlägg
Bor man i våning med 3+ meter takhöjd blir det svårt att vara 1.75 och nå alltNerre skrev:Jag har aldrig behövt dra fram en stol eller pall för att ta ner nåt från överskåpen. Och jag är bara 1,75.
Jag tycker tvärtom det är jobbigt att behöva huka mig ner för att ta fram glas och porslin ur en låda (vi har så i lunchrummet på jobbet).
Skulle vi inte ha överskåp skulle vi behöva dubbelt så mycket underskåp, var skulle vi ha dem? Vårt kök är inte så stort. Väggen ovanför bänken är ju bara outnyttjad väggyta i såna fall.
edit: Dock inte ett problem, man har ju det viktigaste i översta lådorna i utdragsskåpen och nedersta delen av överskåpen
Svarar bara utifrån min erfarenhet, och det är att i verkligheten bortom visningskök har folk två hoar. Och har man tillräckligt lång köksö för både ordentlig ho, yta och häll är det väl inget problem att den inte står mot en vägg?katten1234 skrev:Du har missuppfattat frågeställningen. Det handlar inte om att ha både en liten ho i köksön och en stora på diskbänken. Det handlar om att i många "moderna" kök, som i första exemplet så har dom placerat hela diskbänken på köksön, inte bara lagt till en liten ho i köksön.
Sen skriver du att du hellre har lådor än överskåp, men här handlar det om att man i det morderna köket helt enkelt plockar bort en vägg med överskåp för att det är "snyggare", trots att du blir av med den praktiska biten.
Vad gäller överskåp är det inget problem att ta bort dessa om man har lådor istället. Enklare och mer praktiskt tycker jag som är ca 160 cm lång.
Överskåp måste ju inte gå ända upp till taket... För min del skulle det räcka med om överskåpen var 60 cm höga.AndersMalmgren skrev:
Är man kort måste man ju dessutom ha problem med normal bänkhöjd? Och med sänkt bänkhöjd blir det ju ännu mindre utrymme i underskåpen/lådorna?
Ni som inte når överskåp, har ni bara halv kyl och frys också eller hur når ni översta hyllan där?
Ja, normal bänkhöjd tycker jag (som är 165 cm lång) är på gränsen till obekvämt men det är egentligen mest till besvär när det kommer till att knåda deg. Men handlar det om att sänka bänkhöjden så tar man väl rimligtvis detta från sockelhöjden och då är skåpsvolymen densamma. Och ja, jag når faktiskt översta hyllan i kylskåpet men får stå på tå för att komma åt saker från det andra hyllplanet i överskåp om det handlar om att ta glasen som står längst in. Sen är det ju det där med att lyfta tunga saker (tallrikar) över axelhöjd, inte helt ergonomiskt.
I slutändan handlar det ju såklart om vad man har för möjligheter. Har man ett litet kök är det som nämnts dumt att inte ha överskåp om man har mycket prylar. I det fallet är det ju minst lika dumt att sätta in en utrymmeskrävande fläktkåpa istället för en inbyggd fläkt, något som kommer upp gång efter annan i en del trådar här på forumet.
I slutändan handlar det ju såklart om vad man har för möjligheter. Har man ett litet kök är det som nämnts dumt att inte ha överskåp om man har mycket prylar. I det fallet är det ju minst lika dumt att sätta in en utrymmeskrävande fläktkåpa istället för en inbyggd fläkt, något som kommer upp gång efter annan i en del trådar här på forumet.
D
Daniel_82
Medlem
· Västra Götaland
· 629 inlägg
Daniel_82
Medlem
- Västra Götaland
- 629 inlägg
Ser ut som väggarna är ganska långa. Mitt tidigare mindre kök till 2:an hade mindre skåp än de flesta jag ser på bilderna. Vid första anblicken tycker jag det såg lite lite ut men räknade sedan antalet skåp, vist vet inte direkt måtten men de flesta ser ut vara 60 skåp.
När ni har två hoar använder ni båda samtidigt. Själv använder jag mest ena till lägga i blött och sedan sköljer av i andra. Men nu när vi renoverar och ska sätta in diskmaskin så känns det som vi kommer klara oss med en ho. Vist även där beror väl också på hur stor den är.
När ni har två hoar använder ni båda samtidigt. Själv använder jag mest ena till lägga i blött och sedan sköljer av i andra. Men nu när vi renoverar och ska sätta in diskmaskin så känns det som vi kommer klara oss med en ho. Vist även där beror väl också på hur stor den är.
När vi planerade vårt kök - med köksö - så fick vi informationen att det av brandriskmässiga skäl måste finnas en ho i köksön om det finns en häll i den (det gäller i och för sig besiktning av nybygge). Det förklarar hons lilla storlek ofta. Vi väljer istället en "ren" köksö med stor arbetsbänk som dessutom rymmer en hel del förvaring.. (kan nämna att jag är en av de som väljer bort överskåpen, men kompletterar med stort skafferiskåp istället)..
Här hänger jag inte med. Vad börjar brinna och vad gör du? Du lär väl inte kasta vatten på det brinnande stekfettet?jenpa skrev:
