"Social matlagning": 1 person står och röjer. Gästerna står med ett glas vin och frågar i tur och ordning om de kan hjälpa till med något, men hoppas innerligt att de inte blir erbjudna något arbete.
Ett av generalargumenten för ovan visade kökstyper är just att det skall vara socialt. Det är självbedrägeri.

• Gilla
Enolf och 4 till
  • Laddar…
Bor själv i ett hus med sk. modernt kök. Tycker det är mkt praktiskt med den lilla hon på köksön (när man gör annat i den stora). Luftigare känsla och enklare att hitta med lådor under bänkskivorna än med väggskåp. Och det är mer socialt att laga mat där gästerna/barnen/ens partner kan sitta mitt emot och prata samtidigt.

• Gilla
teamlundver och 3 till
  • Laddar…
Haha, ja jag förstår grejen men jag känner att det inte är för mig. Jag vill gärna ha ett rymligt kök där gästerna kan vara delaktiga, men vill även ha möjligheten att andra gånger få sköta köket ifred.

Fast min allra största invändning mot öppna planlösningar är att jag inte vill tappa väggar, jag har för många tavlor och hyllor för att kunna offra väggar. Men det är klart, med ett tillräckligt stort rum är det inte ett problem :)

Så min röst faller så här: öppen planlösning i liten till mellanstor lgh: nej tack. Öppen planlösning i stort hus: mjo, det kan fungera för mig.

• Gilla
jimih
  • Laddar…
TotalControl skrev:
Då har man nog tänkt lite fel med kapacitet köksfläkt...
Visste att den kommentaren låg på lut ;)

Visst kan man få väldigt effektiva utsug, men aldrig 100%-iga.
Sen handlar det om ljud och andra störningar också.

Vill man inte vara delaktig i kökets skrammel och os utan sitta och läsa, öva på läxan eller meditera då är öppna planlösningar en katastrof. Men vi är alla olika :)

• Gilla
gaia och 1 till
  • Laddar…
Johan Gunverth skrev:
"Social matlagning": 1 person står och röjer. Gästerna står med ett glas vin och frågar i tur och ordning om de kan hjälpa till med något, men hoppas innerligt att de inte blir erbjudna något arbete.
Ett av generalargumenten för ovan visade kökstyper är just att det skall vara socialt. Det är självbedrägeri.
Väl sagt. Dock är jag av den åsikten att om man har gäster på middag så är det i normalfallet enklast och trevligast för alla om åtminstone merparten av matlagningen avklaras innan gästerna kommer. Med gäster avser jag här folk som inte faller in under kategorierna familj eller närmaste vänner, för när dessa kategorier är inblandade är det enligt mig betydligt mer naturligt att folk hjälper till med det som de är bra på, utan att det på något sätt blir konstlat eller så.

MagHam skrev:
Visste att den kommentaren låg på lut ;)

Visst kan man få väldigt effektiva utsug, men aldrig 100%-iga.
Sen handlar det om ljud och andra störningar också.

Vill man inte vara delaktig i kökets skrammel och os utan sitta och läsa, öva på läxan eller meditera då är öppna planlösningar en katastrof. Men vi är alla olika :)

Ja, jag har alltid velat lite fram och tillbaka i min åsikt om öppen planlösning. Precis som du så tror jag att det inte går att hitta en 100% effektiv köksfläkt (givet att man inte vill ha spisen inkapslad i någon slags luftsluss), och med ett ex som alltid rynkade på näsan så fort jag stekte något i smör (nöttkött var värst, hon hatade den doften), även i en lägenhet med sluten planlösning och stängd köksdörr, så kan jag absolut tänka mig att matos kan vara ett problem i en öppen planlösning. Jag har för övrigt även varit i "andra ändan" av detta problem, när mitt ex eller hennes mamma torr-rostat chilli på spisen. Det slog aldrig fel, det fick mig alltid att hosta, och i vissa fall t.om överväga att gå ut ur lägenheten.

Och vad händer om man t.ex glömmer en stekpanna på plattan, så att den börjar ryka kraftigt? Klarar en fläkt av att ta upp all den röken, så att det inte luktar illa i vardagsrummet om man har öppen planlösning? Om något sådant har hänt här, i min lägenhet med sluten planlösning, så har jag bara behövt stänga köksdörren för att nästan helt rädda resten av lägenheten från lukt.

Och jag tycker också att ibland är det skönt att kunna skärma av kökets skrammel, så att andra kan få lite lugn och ro även sittandes några få meter från köket.

falkn skrev:
Varför skulle det bli mer blask och vatten på köksön än på en vanlig bänkskiva? Ganska ologiskt resonnemang. Oavsett så är det väl bara att torka upp.
En vanlig diskbänk är oftast inramad av 3 väggar där vattnet stannar, mot en köksö som i exemplet ovan hade det vattnet runnit rakt ut på golvet

• Gilla
Enolf och 2 till
  • Laddar…
hagv skrev:
Fast nu finns det väl regler ang. köksöar.
Man ska/bör inte flytta en kastrull med varmt vatten över golvet till en ho, utan man ska ha en på köksön. Det är därför jag har en ho på köksön och en till vid diskbänken iaf.
Men tittar du på exemplet så har dem bara en ho i köksön, och det är ett ganska vanligt kök om du tittar i diverse kökskataloger.
85d77c7fe1fda6b7_org.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Jag vill inte ha öppen planlösning i köket av flera skäl. För det första är jag grym på att tillverka framtida fornfynd i form av förkolnade bröd (de bryts inte ned) och det finns ingen så effektiv spisfläkt som klarar rök ur ugnen, för det andra förstår jag inte att man vill sitta och titta på disken sedan när man äter med gästerna, för inte vill jag stå och diska under tiden maten blir kall.
Dessutom orkar man inte alltid diska till vardags och diskberg är väldigt trist att se.
Sedan är det trist att kök, vardagsrum och matsal ska matcha varandra, jag gillar att ha olika stil i de olika rummen.

• Gilla
Jumos och 2 till
  • Laddar…
katten1234 skrev:
Men tittar du på exemplet så har dem bara en ho i köksön, och det är ett ganska vanligt kök om du tittar i diverse kökskataloger.
[bild]
Javisst. Det var någon som ifrågasatte den lilla hon's betydelse på en köksö. Har man t.ex en häll på köksön och hon vid diskbänken så är det inte att rekommendera. I bilden du hänvisar till så är ju den enda hon i köksön, således är det inget problem.

Katalogkök har ju inget med verkligheten att göra.

Problemet här är väl att det har blivit ett glapp mellan de som vet hur man lagar mat och de som tycker att ett kök ska se snyggt ut.

Om jag nån gång bygger om köket så är det storkök/restaurangkök som kommer vara min inspirationskälla.

Köket ska ju (i mina ögon) vara till just för att på ett effektivt och smidigt sätt laga mat och ta hand om disk. Snyggt behöver det bara vara om man har så trångt i bostaden att man måste släppa in en massa gäster i köket.

• Gilla
Enolf och 1 till
  • Laddar…
Vet inte om småbarnsföräldrar är i majoritet eller minoritet här men jag gissar på det sistnämnda. Öppen planlösning är Guds gåva till oss med små barn! Gäster och bjudningar blir det inte så mycket av nu för tiden men det är guld värt att kunna hålla kolla på barnen och ha dem i närheten när man lagar mat. Och har vi gäster hemma har de i regel alltid med sig sina barn vilket gör öppen planlösning perfekt: päronen kan slappa vid köksön när vi fixar med maten och barnen får utrymme att röja där i periferin men man kan ändå hojta på dem när de försöker ha i hjäl varandra...

• Gilla
teamlundver och 3 till
  • Laddar…
Nära våra ungar var små tyckte jag det var skönt att just kunna stänga dem ute från köket. Jag skulle inte vilja försöka ge mig på att barnsäkra en köksö där ungarna kan komma åt spishällen från fyra håll...

• Gilla
Enolf och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.