Jag sällar mig till dom som tycker oljefyllt är onödigt, det blev meningslöst samma dag som det kom element med elektronisk termostat och PWM

Nej det behöver man inte, det "normala" är att man inte behöver nån nolla på 400 volts element, den används endast om man ska ha nattsänkning som är centralt styrd

Nobö och Siemens. Mycket bra radiatorer som inte kräver nolla.

mrfrenzy skrev:
Jag sällar mig till dom som tycker oljefyllt är onödigt, det blev meningslöst samma dag som det kom element med elektronisk termostat och PWM
Oljefyllt har väl den fördelen att det inte blir så känsligt för övertäckning...

Om man läser anvisningarna som följer med står det även på oljefylda - får ej övertäckas - man kan ju tänka på att het olja inte är att leka med.

om det oljefyllda elementet och det icke oljefyllda har samma yta mot luften, så måste dom hålla exakt samma yttemperatur för att avge samma energi till rummet. Enda skillnaden med oljeelementet är att det tar längre tid att värma upp, och längre tid att svalna - och att dom oftast har stor yta från början. Men köper man ett stort elelement utan olja så får man samma yttemp

elmont skrev:
Den betydelse det har är att man i tex. en villa kan ha en "klenare" huvudsäkring med 400 volts raddar och därmed lite billigare fast avgift. Och sedan så brukar det vara samma pris på elemenen oasett om det är 230 eller 400 volt
Jag vill att du förklarar hur det på något vis är fördel med 400V vs 230 för att få lägre Huvudsäkring. 12kW är 12Kw oavsett Y eller D koppling. Är lasterna rätt fördelade så har det ingen betydelse.

Prototypen

Du la väl just till en "liten" detalj där. Betydligt enklare att få balansen rätt med tvåfasare än en massa enfasare även om det i teorin ska kvitta lika

Skillnaden är nog marginell även med individuella termostater. Det finns ju en teoretisk att enbart alla radiatorer på en fas är till och de andra från. Med centralstyrning och rätt planerat borde det inte vara några problem alls.

Jag är övertygad om att med "enfasare" kommer "snedbelastning" som ett brev på posten, även om elementen är jämt fördelade, så är det omöjligt att förutse när vilka element gå till. Dessutom är det både billigare och enklare att dra trefasgrupper och sprida belastningen över samtliga faser. Dom gånger det brukar vara problem med huvudsäkringar och elvärme är vid just 230 volts anläggningar och ytterst sällan med 400 volt.

Går det verkligen inte snabbare för ett 400V-element än för ett 230V att nå en bestämd temp?

Nej, inte vid samma effekt.

Och strömmen är densamma???

Srömmen genom elementet är lägre vid högre spänning och samma effekt P = U * I

Tänkte väl det... Då måste man ju kunna kräma ut mer effekt på 400V än 230V innan säkringen går... Där ser jag fördelen med 400V-kopplade element.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.