Jag, precis som säkert många andra, Lyckades köpa ett hus gjort av mockfjärd elementhus AB. Utan att veta om det vid köp, och är förtillfället pågång att totalrenovera huset. Har kommit på lite fiffiga lösningar för att dra flexslang till elen,

Och fåttfram lite ritningar, förstår mig dock inte på dom ett skvatt. Då jag har noll erfarenhet att läsa ritningar, men har lyckats lista ut elementen är fördelade iaf.

Åter till sak, jag skulle vilja riva bort den delen som är markerad på bild, vilket är trappen upp till övervåning(Igången) vågar jag det? Förklara gärna grundligt! Och helst inga gissningar om ni ej kan dessa hus.
Behövs det ritningar även på övervåningen så skall jag försöka fixa fram en ritning på detta

Stort tack på förhand /Mathias

• Ritning av ett hus med en trappa markerad i blått, del av renoveringsprojekt.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
M Mathias94 skrev:
Jag, precis som säkert många andra, Lyckades köpa ett hus gjort av mockfjärd elementhus AB. Utan att veta om det vid köp, och är förtillfället pågång att totalrenovera huset. Har kommit på lite fiffiga lösningar för att dra flexslang till elen,

Och fåttfram lite ritningar, förstår mig dock inte på dom ett skvatt. Då jag har noll erfarenhet att läsa ritningar, men har lyckats lista ut elementen är fördelade iaf.

Åter till sak, jag skulle vilja riva bort den delen som är markerad på bild, vilket är trappen upp till övervåning(Igången) vågar jag det? Förklara gärna grundligt! Och helst inga gissningar om ni ej kan dessa hus.
Behövs det ritningar även på övervåningen så skall jag försöka fixa fram en ritning på detta

Stort tack på förhand /Mathias
Ingen?

• Gilla
KevinEK
  • Laddar…
Bor sedan ett antal år i ett Elementhus, så är hyfsat införstådd i konstruktionen. Förstår jag dig rätt att det är som en "portal" över trappen upp till övervåningen, och att det är den som du funderar på att ta bort?

Har kommit på lite fiffiga lösningar för att dra flexslang till elen

Skönt att man inte är ensam i att ha köpt ett Mockfjärds hus utan att fatta det innan köpet...

Förlåt att kapa tråden. Men tror det är många som är intresserade. Kanske du kan beskriva i ny tråd:
Fiffiga lösningar för att dra flexslang en låter mycket intressant. Kan du beskriva hur du gjorde?

Redigerat:
B bearmaniac skrev:
Bor sedan ett antal år i ett Elementhus, så är hyfsat införstådd i konstruktionen. Förstår jag dig rätt att det är som en "portal" över trappen upp till övervåningen, och att det är den som du funderar på att ta bort?
Det stämmer bra det. :)

O Ombyggnationsnewby skrev:

Skönt att man inte är ensam i att ha köpt ett Mockfjärds hus utan att fatta det innan köpet...
Fiffiga lösningar för att dra flexslang en låter mycket intressant. Kan du beskriva hur du gjorde?
Kan ta lite fotografier när jag kommer hem från arbetet och skriva hur jag gick till väga. 👍

• Gilla
Ombyggnationsnewby
  • Laddar…
M Mathias94 skrev:
Det stämmer bra det. :)
När du ändå är hemma och tar lite bilder på ellösningar, kan du inte ta en bild vid trappan också?

Och bara för informationens skull: har du källare också?

B bearmaniac skrev:
När du ändå är hemma och tar lite bilder på ellösningar, kan du inte ta en bild vid trappan också?

Och bara för informationens skull: har du källare också?
Här kommer bilderna på trappen, bättre sent än aldrig. Varit lite mycket så fallit bort från minnet.

Ska försöka hinna ta bild på hur vid löst elen ikväll som lovat till dig andra! :) men vågar inte lova att jag minns. Men det kommer det lovar jag.

Ja, vi har källare föresten

• Trätrappa ned till källare med en katt sittande halvvägs ner. Väggar klädda i träpanel och slitna tapeter.
    Skapa konto
  • Trappa i trä med en katt som tittar fram, omgiven av träpanelklädda väggar.
    Skapa konto
  • Ytterkläder hänger på trävägg nära trappa, klädställning full med kläder och föremål, indikerar oavslutat hemmalyftprojekt.
    Skapa konto
Åh, men du har ju golvelementen frilagda på ovanvåningen. Perfekt! Då kan du se vilka väggar som absolut inte får tas ner, och vilka väggar som bara stärker upp.

Jag har lite svårt att läsa mig till hur det rödmarkerade elementet (eller är det flera?) ser ut. Har det några skarvar på sig? Ser det annorlunda ut än de andra elementen på något sätt. Jag förstår helt enkelt inte riktigt varför det inte räknas in i sektionen som är inritad direkt till höger om det (på ritningen, alltså).

• Ritning av övervåning med rödmarkerat element, visar bärande och förstärkande väggar. Frågor om sektionering och elementets skarvar finns i texten.
    Skapa konto
B bearmaniac skrev:
Åh, men du har ju golvelementen frilagda på ovanvåningen. Perfekt! Då kan du se vilka väggar som absolut inte får tas ner, och vilka väggar som bara stärker upp.

Jag har lite svårt att läsa mig till hur det rödmarkerade elementet (eller är det flera?) ser ut. Har det några skarvar på sig? Ser det annorlunda ut än de andra elementen på något sätt. Jag förstår helt enkelt inte riktigt varför det inte räknas in i sektionen som är inritad direkt till höger om det (på ritningen, alltså).
Det blåa är bara som ett utstick från elementen där det idag sitter en dörrkarm i.
Så min spontana gissning är att dom bara byggt vidare ut så att de skall finnas en dörr till övervåning/vindsvåningen. Kan ta lite fler foton om det skulle hjälpa? Alt video.

B bearmaniac skrev:

Du ser på bilden där det hänger massa jackor och ett skoställ. Den korta väggen där med en karm i. Är det blå markerade på bilden

O Ombyggnationsnewby skrev:

Förlåt att kapa tråden. Men tror det är många som är intresserade. Kanske du kan beskriva i ny tråd:
Jag har testat två varianter på eldragning.
I de förstå två rummen drog jag flexslang som gömdes bakom orginal ihålig taklist. Lite meckigt/stökigt då jag också valde att fräsa in 1-2 kopplingsdosor i vardera rum placerat högt upp på väggen.
Orginallösningen har ju tyvärr inga åtkompliga kopplingsutrymmen.
Lösningen i dessa två tum blev inte heller superbra iom att det på flera ställen blev lite väl små radier på flexslangar. Kan bli ett problem om man senare vill byta eller komplettera med fler ledare.

i resterande rum har jag valt att sänka taket med 45mm reglar och nytt gips. Då kunde jag dra ny el i detta utrymme och sätta takdosor där alla kopplingar utförs och som sedan döljs under taklampor. Detta innebär såklart mer jobb och man förlorar lite i takhöjd. Men det blir mycket lättare att kunna dra el raka vägen och utan krångliga böjar

• Gilla
Ombyggnationsnewby
  • Laddar…
M Mathias94 skrev:
Du ser på bilden där det hänger massa jackor och ett skoställ. Den korta väggen där med en karm i. Är det blå markerade på bilden
Ja, precis. Men jag funderar på hur elementet ("lådan") som på ritningen ligger närmast till höger om trappan ser ut (det element som jag har markerat med rött). Är det ungefär halva huset långt? Eller är det elementet uppdelat i sektioner? Elementet som är markerat i rött är ritat på ett annat sätt än de långa element som ligger ytterligare precis till höger om det, och jag är osäker på varför.

B bearmaniac skrev:
Ja, precis. Men jag funderar på hur elementet ("lådan") som på ritningen ligger närmast till höger om trappan ser ut (det element som jag har markerat med rött). Är det ungefär halva huset långt? Eller är det elementet uppdelat i sektioner? Elementet som är markerat i rött är ritat på ett annat sätt än de långa element som ligger ytterligare precis till höger om det, och jag är osäker på varför.
Element till höger går igenom halva huset mer eller mindre exakt. Samt att skorsten går i den utritade fyrkanten på ritningen.
Elementet där jag till ta bort väggen går från ytter dörren (början av elementet neråt sett) och vidare sen är det en hall som är formad och går till vänster i bild, trappen till källaren går precis under trappen upp.
bifogar bilder på element mot kök och element mot trapp

Hoppas du förstår hur jag menar 😁

• Vägg med träpanel och mörk hylla, till vänster ses ett element och dörröppning. Bilden visar även en klösträd mot köket i bakgrunden.
    Skapa konto
  • Korridor med ytterkläder på krokar, barnvagn, och vita dörrar på träväggar.
    Skapa konto
Då tolkar jag det som att det som jag har ringat in i rött, i tron att det var ett enda element, egentligen är två stycken element?

Isf skulle jag vara försiktig med att ta ner den utstickande väggen - jag skulle åtminstone inte göra det utan ytterligare förstärkande åtgärder. Min känsla, efter att ha bott i ett sånt här hus i åtta år, är att det räcker att sätta en rejäl tvärgående regel (45x170+) i taket, som ersättare till de små väggstumpar som tas bort (orange i ritningen). Dessa reglar ska helst fästas rätt igenom hela golvbjälklaget med 8x240-skruv, minst en skruv per element. Går det dessutom att fästa dem i respektive vägg till vänster på ritningen, så kommer konstruktionen att bli desto stabilare. Påverkan på huset bör bli minimal med denna åtgärd.

Det ska understrykas att det här är en kvalificerad gissning, inte ett konstruktörsutlåtande. Jag baserar min känsla bl.a. på att i mitt hus hade någon på ett ställe tagit bort en bärande vägg ca 8 element bred, och golvbjälklaget rasade inte in på flera år (hur många är oklart, men minst fyra år, förmodligen klart mer).

• Ritning av husbjälklag på papper med mått och inringade områden, röd och blå markering visas på planen.
    Skapa konto
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.