Hej, har en Moccamaster som lagt av.

Brännaren tar ej in vatten.

Flottören funkar. Vatten i tanken finns.

Vämaren får ej matning.

Mätt, och ett termoskydd som hindrar fas från att nå värmaren.

Någon som vet hur dessa termoskydd funkar?
Är dom inte återställningsbara? Återställer sig inte själv efter tid?

Byglar jag termoskyddet så funkar den igen. Men så vill jag givetvis inte ha det.

Även om det verkar finnas två termoskydd. Ett som bryter nollan, och ett som bryter fasen.

Vilket som är vad är givetvis beroende på hur man kopplar in sig på vägguttaget.

http://www.reservdelar247.se/vitvar...ter-delar/varmeelement-for-moccamaster-168476

Vet varför termoskyddet löst, och det är mitt egna fel. Hamnade helt fel vätska i värmaren, som tjocknade igen. Så nästa gång gick värmaren tom, utan att kunna ta in vatten från tanken. Men då värmaren fick matning tackvare att flottören ändå gav tecken så fick brännaren vatten (tills att termoskyddet löste, till min tur)

Så absolut inget fel på Moccamasters kvalitet i sig ;) Så jag gör oförtjänst dålig reklam för dom.

Har beställt ny http://www.nettoparts.se/shop/Image...e=/images/m/moc9460 - 2-p.jpg&ProtectMessage= så misstaget kanske inte blir allt för dyrt i alla fall ;) Men kul veta hur dom överhettningsskydden funkar. Nu när man ändå skruvat isär hela kaffebryggaren och hittat felet. Så vill man ju veta lite hur de funkar rent tekniskt. Är det något som brinner av så kontakt hindras ? Permanent ?

Redigerat:
Jag vet inte, men kan bara bekräfta att denna typ som också brukar sitta i torktumlare mm inte återställer sig, så man ska inte testa ifall en sådan fungerar ;)

Bra då vet jag den är förbrukad iaf och inte kommer återställa sig själv :)

Haha. Man känner sig som en klabb-pelle ibland som skall greja med saker som funkar ;)

Var tråkigt imorse när man skulle brygga kaffe och inte kunde göra nått !

Inte bra med för mycket ledighet. Tur jobbet börjar på fredag igen så man inte hinner förstöra mer grejer här hemma ! Dyrt med semester.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.