ja du pillan71, låter som att er son har behov av att ha er nära just nu och ni därmed behöver fler funktioner. Men som du skriver, en bäddsoffa/sängskåp för honom att sova i borde fungera så att han senare återgår till sitt rum på nedervåningen. En vacker dag kommer ni inte ha behovet av att alla sovrum finns på övervåningen, utan behov av just ett allrum.
Om jag var du skulle jag satsa på en röd fondvägg, en röd soffa är svårare att göra sig av med den dagen du vill ha en annan färg förutsatt att det inte går att byta överdrag.
Om jag var du skulle jag satsa på en röd fondvägg, en röd soffa är svårare att göra sig av med den dagen du vill ha en annan färg förutsatt att det inte går att byta överdrag.
Tack för alla förslag!Oslox skrev:Hej,
Mitt tips är att lägga en halvtimme eller två på att komma igång med gratis-programmet Sketchup [länk] . Ladda ner, kör deras video-tutorials på [länk] och du har plötsligt enorma möjligheter att enkelt och snyggt modellera ditt rum och pröva olika möbleringar. Posta dina alster här på Byggahus så får vi se!
Vad gäller möbleringen i ditt allrum så kanske det kan vara idé att byta trapp-spaljén i trä mot en vit vägg, och till och med lägga till en meter väggstump i vinkel så att man får ett "dator-krypin" bakom? Jag är lite emot att datorn (till och med två) står öppet och "förstör" ett så pass stort rum... man umgås sällan när man sitter vi datorn, bättre då att inte störa de andra...
dessutom noterar jag att det ser ut som det är en stor tom yta framför fönstret och att möbelgrupperna är längs väggarna... du kanske skulle sluta tänka i två lika stora grupper och låta en svälla ut till att ta merparten av rummet och exempelvis låta datorhörnan bli betydligt mindre...
och från fotot som du skickar med måste ju kommentaren bli att det är på tok för mycket saker... i ett rum där man tillbringar mycket tid ska det ju helst inte vara så mycket saker utan mer "luft"... och sen får du köra upp din man från TV-spelssoffan och be honom fixa ett slätt innertak och samtidigt låta dra el för ny belysning ;-) Några tips rakt på sak; du får sålla vad du tycker är något att ha....
Lycka till / Oslox
Jag laddade ner Sketchup, men tyvärr funkade det inte. Först laddade jag ner installationsfilen. Sedan körde jag den så att programmet installerades. Det konstiga var att varje gång jag klickade på ikonen som skulle starta programmet så startade datorn om, men programmet öppnades inte. Jag provade då att installera om med samma exe.fil, men det gick likadant. Fattar ingenting! Ska göra ett nytt försök om en stund.
När det gäller dina förslag om datorhörna har jag funderat på att skaffa en vikskärm som man kan flytta om man inte trivs med placeringen. Vi umgås faktiskt en hel del framför datorn, i och med att vi spelar på den.
Det rummet vi annars umgås mest i är vardagsrummet på nedervåningen, där är vi när vi har gäster också. Men på tok för mycket saker gäller överallt i vårt hus. Jag ska rensa, eller åtminstone försöka skaffa lite mer dolda förvaringar.
Sen vill min man skaffa takfönster också.
Slätt innertak har jag inte ens reflekterat över. Det sätt sist i listan.
Pernilla
Så sant.jennyn_ skrev:ja du pillan71, låter som att er son har behov av att ha er nära just nu och ni därmed behöver fler funktioner. Men som du skriver, en bäddsoffa/sängskåp för honom att sova i borde fungera så att han senare återgår till sitt rum på nedervåningen. En vacker dag kommer ni inte ha behovet av att alla sovrum finns på övervåningen, utan behov av just ett allrum.
Var och kollade färger igår. Jag tänkte ta upp den röda färgen i dotterns rum (tapet Evelina 709-19) och den ljusgrönturkosa från badrummet, för att få ihop en helhet. Jag har ett härligt tyg som innehåller de färgerna (bara jag hittar det), som jag tänkte göra kuddöverdrag av och ha i soffan. Och sedan måla om vårt sovrum också.
Det lutar åt Beckers 624 Traffic (jättefin grön färg ihop med badrummet), 629 Street (ljusgråbeige) och 635 Karin (ungefär samma röda färg som på dotterns tapeter), tyvärr inga NCS koder.
Så när jag rivit ner alla strukturtapeter och jämnat till, så ska här målas och möbleras om! Men det tar nog lite tid!
Pernilla
Nu kanske jag har för många trådar, men jag vet inte om färgval på väggar tillhör Färg, tapeter osv eller inredning, så jag satte en tråd på Färg, tapeter.. också.
http://www.byggahus.se/forum/showthread.php?t=55419/0
Pernilla
http://www.byggahus.se/forum/showthread.php?t=55419/0
Pernilla
Hej!
Så himla spännande med din allrumsrenovering, jag kan inte låta bli att säga hur jag funderar när jag läser denna tråd;
När jag ser din lista över vad ni använder ert allrum till så undrar jag om ni verkligen använder skrivbordet så mycket?
Om ni hade en sjysst tv/datorskärm som ni kunde placera vid soffan så kanske det kunde räcka med ett gäng fina lådor att lägga era kontorspapper i. Räkningar skriver man ju inte så ofta, kanske kan ett soffbord men en rejäl lampa ovanför räcka.
Och apropå ljus och lampor, så såg jag att du hade mörka karmar kring fönstret. Vitmålade karmar skulle öka upplevelsen av ljuset utifrån. Åt vilket håll vätter fönstret? Jag skulle inte placera några möbler längs gavelväggen som kan skymma ljusets infall.
Tänkte du dig soffan i den gröna nyansen? Jag undrar hur du tänkt dig att måla dina färger? På vilka väggar alltså?
Jag tycker att bra belysning innebär många lampor, så att man kan variera sig och om ni är som mig och min familj (har för mycket saker) så kanske snarlika lampor kan vara bra. Man kan ha några halogenspottar i taket, gärna kompletterad med en dimmer. Sedan minst en lampa (över soffbordet eller en golvlampa) vid soffan och en vid skrivbordet så att ni kan få ordentligt arbets/läsljus. Dessutom några trevliga myslampor, gärna långt in i rummet vid mörka hörn, men också i fönstret, fast den ska nog vara ganska liten.
mvh fiddeli
Så himla spännande med din allrumsrenovering, jag kan inte låta bli att säga hur jag funderar när jag läser denna tråd;
När jag ser din lista över vad ni använder ert allrum till så undrar jag om ni verkligen använder skrivbordet så mycket?
Om ni hade en sjysst tv/datorskärm som ni kunde placera vid soffan så kanske det kunde räcka med ett gäng fina lådor att lägga era kontorspapper i. Räkningar skriver man ju inte så ofta, kanske kan ett soffbord men en rejäl lampa ovanför räcka.
Och apropå ljus och lampor, så såg jag att du hade mörka karmar kring fönstret. Vitmålade karmar skulle öka upplevelsen av ljuset utifrån. Åt vilket håll vätter fönstret? Jag skulle inte placera några möbler längs gavelväggen som kan skymma ljusets infall.
Tänkte du dig soffan i den gröna nyansen? Jag undrar hur du tänkt dig att måla dina färger? På vilka väggar alltså?
Jag tycker att bra belysning innebär många lampor, så att man kan variera sig och om ni är som mig och min familj (har för mycket saker) så kanske snarlika lampor kan vara bra. Man kan ha några halogenspottar i taket, gärna kompletterad med en dimmer. Sedan minst en lampa (över soffbordet eller en golvlampa) vid soffan och en vid skrivbordet så att ni kan få ordentligt arbets/läsljus. Dessutom några trevliga myslampor, gärna långt in i rummet vid mörka hörn, men också i fönstret, fast den ska nog vara ganska liten.
mvh fiddeli
Tack Monika, vad snällt att skicka bilder! Den lösningen har jag inte ens tänkt på. Men det blir tyvärr för långt mellan tv och soffa, ca 6 meter. Vi har en väldigt liten och gammal tv från slutet av 80-talet som maken köpte när han flyttade hemifrån.
Tack Fiddeli för dina förslag. Jag sitter mycket vid skrivbordet, som nu, för jag trivs här. Fönstrena vätter mot öster, och grannarnas gavel är 2 garagebredder bort plus ett par meter. Fönstrena kommer att vitmålas så småningom, fast jag börjar bli lite hemmablind. Och fler lampor lär det bli, det märks nu när höstmörkret kommer. Fösnterväggen kommer nog att bli en ljus färg, vitgrå, väggarna med snedtak blir nog röda, med en väggmålning vid soffan, kanske gröna vassstrån... väggen mot klädkammaren blir nog vitgrå, och de tre dörrväggarna grönturkosa, fast det kanske inte blir snyggt mot barnrummets tapeter, så jag funderar lite mer. Ev. blir väggen med sovrumsdörrarna också röd. Svart soffa tror jag med lite kuddar som tar upp färgerna. Samma med matta och gardiner. Kanske en stor golvlampa, kanske
http://www.ikea.com/webapp/wcs/stor...ategoryId=15754&chosenPartNumber=40090065. Lampan storm gillar jag men skulle inte klara av mina barn!
Provade Sketchup igen idag, och kom en liten bit, men sen startade datorn om igen! Mystiskt!
Pernilla
Tack Fiddeli för dina förslag. Jag sitter mycket vid skrivbordet, som nu, för jag trivs här. Fönstrena vätter mot öster, och grannarnas gavel är 2 garagebredder bort plus ett par meter. Fönstrena kommer att vitmålas så småningom, fast jag börjar bli lite hemmablind. Och fler lampor lär det bli, det märks nu när höstmörkret kommer. Fösnterväggen kommer nog att bli en ljus färg, vitgrå, väggarna med snedtak blir nog röda, med en väggmålning vid soffan, kanske gröna vassstrån... väggen mot klädkammaren blir nog vitgrå, och de tre dörrväggarna grönturkosa, fast det kanske inte blir snyggt mot barnrummets tapeter, så jag funderar lite mer. Ev. blir väggen med sovrumsdörrarna också röd. Svart soffa tror jag med lite kuddar som tar upp färgerna. Samma med matta och gardiner. Kanske en stor golvlampa, kanske
http://www.ikea.com/webapp/wcs/stor...ategoryId=15754&chosenPartNumber=40090065. Lampan storm gillar jag men skulle inte klara av mina barn!
Provade Sketchup igen idag, och kom en liten bit, men sen startade datorn om igen! Mystiskt!
Pernilla
Hej igen!
När jag läser det du skrivit tänker jag såhär - Man kan vilja ha in så mycket ljus som möjligt, försöka möblera litet tunnsått och minska mängden synintryck för att få till det som brukar beskrivas som ljus, rymd och luft ... eller så kan man jobba för att få till en mer ombonad stämning, t ex genom att ha mer murriga färger. När du beskriver hur du tänkt måla dina väggar verkar det som om du inte tänkt dig den där vanliga ljus och rymdvarianten. Spännande! Jag tycker att dina vajande strån längs väggen låter jättefint!!! Varför väljer du en svart soffa? Du har en sån härlig färgskala redan. Har du något annat svart i rummet som du tänkt matcha?
STORM är ju inte så dyr - det går säkert att köpa flera lampskärmar och byta vartefter ...
mvh fiddeli
När jag läser det du skrivit tänker jag såhär - Man kan vilja ha in så mycket ljus som möjligt, försöka möblera litet tunnsått och minska mängden synintryck för att få till det som brukar beskrivas som ljus, rymd och luft ... eller så kan man jobba för att få till en mer ombonad stämning, t ex genom att ha mer murriga färger. När du beskriver hur du tänkt måla dina väggar verkar det som om du inte tänkt dig den där vanliga ljus och rymdvarianten. Spännande! Jag tycker att dina vajande strån längs väggen låter jättefint!!! Varför väljer du en svart soffa? Du har en sån härlig färgskala redan. Har du något annat svart i rummet som du tänkt matcha?
STORM är ju inte så dyr - det går säkert att köpa flera lampskärmar och byta vartefter ...
mvh fiddeli
Det finns två färger i Beckers Soul-serie som det lutar väldigt mycket åt, den röda (ej den mörkaste) och den grönblåa. Men det är ju otroligt vad det ska vara svårt!
Nu lutar det åt att de tre väggarna med dörrarna kommer att bli vita S0502-Y med gröna och röda ränder, antagligen horisontellt för att binda ihop det. Sedan kommer väggarna med snedtak att bli röda med lite mönster (gräs-liknande) av grönt och vitt. De övriga två väggarna blir vita S0502-Y. Vad tror ni?
Sliter nu med easy cover. Inte så lätt som jag trodde, den s-a tapeten går ju sönder så himla lätt!
Pernilla
Nu lutar det åt att de tre väggarna med dörrarna kommer att bli vita S0502-Y med gröna och röda ränder, antagligen horisontellt för att binda ihop det. Sedan kommer väggarna med snedtak att bli röda med lite mönster (gräs-liknande) av grönt och vitt. De övriga två väggarna blir vita S0502-Y. Vad tror ni?
Sliter nu med easy cover. Inte så lätt som jag trodde, den s-a tapeten går ju sönder så himla lätt!
Pernilla
hej!
Det låter kul med ränder, men kanske blir det litet mycket med både ränder och grässtrån - svårt att säga innan man sett det du tänker dig på riktigt, kanske kan det funka.
Du verkar hela tiden tänka på ytan framför sovrumsdörrarna som om det var ett eget litet rum eftersom du vill måla dessa väggar lika?! En annan variant skulle kunna vara att måla väggen vid trappan, väggen med sovrumsdörrarna och klädkammarväggen som vätter in mot allrummet. Mao de väggar som vätter mot rummet, som en fondvägg i flera nivåer. Tänker du måla spaljen?
mvh fiddeli
Det låter kul med ränder, men kanske blir det litet mycket med både ränder och grässtrån - svårt att säga innan man sett det du tänker dig på riktigt, kanske kan det funka.
Du verkar hela tiden tänka på ytan framför sovrumsdörrarna som om det var ett eget litet rum eftersom du vill måla dessa väggar lika?! En annan variant skulle kunna vara att måla väggen vid trappan, väggen med sovrumsdörrarna och klädkammarväggen som vätter in mot allrummet. Mao de väggar som vätter mot rummet, som en fondvägg i flera nivåer. Tänker du måla spaljen?
mvh fiddeli
Jo, det blir nog för mycket med både ränder och gräs. Det var en intressant idé med fonvägg i flera nivåer. Det har jag inte tänkt på innan.fiddeli skrev:hej!
mvh fiddeli
Tyvärr kan jag inte ha soffan vid trappan, måste ha skrivbordet där eftersom telefonuttaget är där. Jag kommer inte att måla spaljén.
Jag kommer nog att börja med att måla en röd (Lovely red) fondvägg, för det är jag mest sugen på. Till den blir det vit soffa, vita tv-möbler, kuddar i rött och turkost.
Pernilla
Skulle gärna ta över ditt allrum om du blir less det 
Låter som du har kommit fram till en plan som du känner dig nöjd med, härligt. Ser med spänning fram emot resultatet, hur har det gått med allergin? (med risk för att jag skriver i fel tråd)
Låter som du har kommit fram till en plan som du känner dig nöjd med, härligt. Ser med spänning fram emot resultatet, hur har det gått med allergin? (med risk för att jag skriver i fel tråd)
jennyn
När det gäller allergin som jag haft nu i två veckor så verkar den äntligen börja ge med sig. Om det nu har med att göra att jag höll på att bli tokig igår och åkte iväg till jourvårdcentralen och fick recept på ny medicin, eller om det är för att vi har sänkt temperaturen i huset eller om det beror på den andra medicinen min mamma gav mig (hon har en massa kufiska mediciner i sin handväska). Men skönt är det!!!!
X3m
Kul lösning, tål verkligen att funderas på!
Det är en himla röra här och jag blir tokig på Easy-cover, som jag skulle vilja döpa om till hard-cover, för så himla lätt är det inte. Den går sönder för minsta lilla och suger lim som en elefant.
Vet fortfarande inte riktigt hur jag ska göra med den grönaturkosa färgen. Jag får se först hur det blir med en röd fondvägg.
Har fått lite förslag på planlösningar också och sätter in den tråden här, även om den är gammal.
http://www.byggahus.se/forum/showthread.php?t=40098
Pernilla
När det gäller allergin som jag haft nu i två veckor så verkar den äntligen börja ge med sig. Om det nu har med att göra att jag höll på att bli tokig igår och åkte iväg till jourvårdcentralen och fick recept på ny medicin, eller om det är för att vi har sänkt temperaturen i huset eller om det beror på den andra medicinen min mamma gav mig (hon har en massa kufiska mediciner i sin handväska). Men skönt är det!!!!
X3m
Kul lösning, tål verkligen att funderas på!
Det är en himla röra här och jag blir tokig på Easy-cover, som jag skulle vilja döpa om till hard-cover, för så himla lätt är det inte. Den går sönder för minsta lilla och suger lim som en elefant.
Vet fortfarande inte riktigt hur jag ska göra med den grönaturkosa färgen. Jag får se först hur det blir med en röd fondvägg.
Har fått lite förslag på planlösningar också och sätter in den tråden här, även om den är gammal.
http://www.byggahus.se/forum/showthread.php?t=40098
Pernilla
Vill bara uppdatera lite. Nu har jag Easy-cover på alla väggar utom fönsterväggen och snedtaksväggen vid trappan. Men jag är så less på detta så det får vänta. Nu har jag köpt grundfärg och röd färg från Soul-serien. Men så funderar jag på att tapetsera iallafall, fast det känns som mer jobb.
Snälla kom med lite mer förslag om färgsättning, möblering mm. Ska försöka surfa runt på heminredningsprogrammen så att jag kanske kan ta en snygg lösning från dem.
Pernilla
Snälla kom med lite mer förslag om färgsättning, möblering mm. Ska försöka surfa runt på heminredningsprogrammen så att jag kanske kan ta en snygg lösning från dem.
Pernilla