1 267 läst ·
19 svar
1k läst
19 svar
Mobillköp - hur uppskatta mottagningen?
Visst är det skillnad på mottagning mellan olika mobiler. Köpte för 3 år sedan en enklare mobil för700:-. var urusel, det knastrade, ibland föll samtalet bort, folk jag pratade med klagade att de hade svårt att höra mig.
Däremot när jag lyssnade på radio och hade öronsnäckorna på mig blev det mkt bättre. Uppenbarligen var det antenn i öronsnäckesladden. I alla fall slutade det hela med att jag gjorde mig av med den mobilen. Har efter den haft en Nokia och nu makens gamla Sony Ericsson. Båda har haft utmärkt mottagning.
Däremot när jag lyssnade på radio och hade öronsnäckorna på mig blev det mkt bättre. Uppenbarligen var det antenn i öronsnäckesladden. I alla fall slutade det hela med att jag gjorde mig av med den mobilen. Har efter den haft en Nokia och nu makens gamla Sony Ericsson. Båda har haft utmärkt mottagning.
Ingen operatör här heller skulle marknadsföra en telefon som inte klarar motsvarande ota.TLovskog skrev:Självklart görs det.
Men det är i dagsläget inget krav för att få en telefon godkänd i Europa, utan där gäller kabel. Så 2 telefoner kan uppfylla GSM standarden, men ändå fungera olika bra i verkligheten.
Däremot i USA där de flesta telefoner säljs genom operatörer har operatörerna OTA tester och tar inte in en telefon om den inte klarar testet.
Det har dock varit på tapeten att införa OTA som krav även i Europa, men så har inte skett än mig vetterligen. Men jag kan ju vara dåligt uppdaterad just nu. Jag jobbar i branschen, men inte specifikt med dessa frågor igentligen.
Det är tillverkaren som testar så dem klarar specen.operatörerna testar så att det fungerar bra i deras nät.
När du lyssnar på valet "radio" i telefonen så använder du en inbyggd fmmottagare,sladden till hf fungerar som antenn.Hemmakatten skrev:Visst är det skillnad på mottagning mellan olika mobiler. Köpte för 3 år sedan en enklare mobil för700:-. var urusel, det knastrade, ibland föll samtalet bort, folk jag pratade med klagade att de hade svårt att höra mig.
Däremot när jag lyssnade på radio och hade öronsnäckorna på mig blev det mkt bättre. Uppenbarligen var det antenn i öronsnäckesladden. I alla fall slutade det hela med att jag gjorde mig av med den mobilen. Har efter den haft en Nokia och nu makens gamla Sony Ericsson. Båda har haft utmärkt mottagning.
Andy78: Jag bara påpekade att formellt krävs inte att man mäter på telefonen genom antennen för att en telefon skall uppfylla GSM standarden och få säljas i Europa. Sedan att den naturligtvis testas på alla de sätt är naturlgivis en annan sak. Tillverkarna gör sitt, CETECOM gör sitt och operatörerna gör sitt.
Jämför med Nokias första (den silvriga, tror det var den första) med inbyggd antenn. Klart sämre radioprestanda, men fullt godkänd och såldes.
Jämför med Nokias första (den silvriga, tror det var den första) med inbyggd antenn. Klart sämre radioprestanda, men fullt godkänd och såldes.
när jag jobbade som mobilmek så såg man vilken enorm skillnad det varmellan olika telefoner av samma modell!
Men det gick att trimma upp eller ner på både sändning och mottagning.
Trimmade upp en nokia till max från noll täckning i källaren till full, men oj vad den drog batteri.
Tur att det finns laddare.
Men det gick att trimma upp eller ner på både sändning och mottagning.
Trimmade upp en nokia till max från noll täckning i källaren till full, men oj vad den drog batteri.
Tur att det finns laddare.
Klicka här för att svara