I hushållet har vi en Nokia N82 och en gammal SonyEriksson Z600i. Vi ringer med Tele2, mest i Uppsalaområdet. Z600i funkar knappt, medan det inte är några problem med N82:an. Känns därför logiskt att byta ut den gamla Z600i-telefonen. Frågan är mot vad. Målet är en billig lur, men att det ska gå att ringa på den... Dvs. även om N82 funkar så är den lite overkill. Nokia 2760 vore t.ex. kanon (under tusenlappen, och vikbar)

Men hur vet man att den eller någon annan utbytestelefon kommer funka så bra att ringa på som exempelvis miin N82 gör?

Det finns bara ett sätt - att prova själv från den plats du vill ringa.

Jo. Man kan förstås köpa grisen i säcken och hoppas att det är bra fläsk. Nu ville jag dock veta om det finns något sätt att på förhand - utan att köpa den - bedöma en telefons förmåga att ringa med.

Det finns några skillnader mellan mina befintliga telefoner. N82 (som ju funkar bra) är 3G och har högre SAR-värde än SE-telefonen. Ska jag därmed dra slutsatsen att jag måste köpa en högstrålande 3G-telefon för att få juste mottagning?

Nej, jag vill påstå att du inte kan utläsa detta i databladet. Iaf inget datablad du har tillgång till.

Om du rakar skägget och ser städad ut och sedan går till den lokala teliabutiken, tror du inte då att du kan få låna en telefon om du beskriver ditt problem?

Det verkar konstigt att en GSM telefon fungerar utan problem och en annan inte fungerar, om du använder samma SIM kort. De följer båda GSM standarden och borde fungera båda två. Jag drar slutsatsen att Z600i telefonen är sönder, alltså inte en dålig telefon i sig, utan sönder. Jag tror att om du lånade en annan Z600i telefon och satta i ditt SIMkort så skulle det fungera utmärkt.

Därför tror jag inte att det spelar någon roll vilken telefon du köper.

....håller med om att skillnaderna borde vara små....

Mobiltelefoner åldras i sändardelen så efter några år fungerar de inte lika bra längre. Men fortfarande kan din telefon t.ex. visa att du har bra mottagning, men för att det ska fungera måste både mottagare och sändare fungera bra.

Saken är den att det inte är två GSM-telefoner som jämförs.
Z600i är GSM.
N82 har 3G.

Troligen är saken den att du har bättre 3G-täckning än GSM-täckning. Inte helt ovanligt.
Med en 3G-telefon har du två nät att välja mellan för god mottagning. Dels 3G-nätet men även GSM-nätet där alla 3G-telefoner också fungerar. Chansen ökar att du ska få bra mottagning.

Redigerat:
Kom på en sak.
Om du vill testa teorin med att det är 3G-nätet som ger bra täckning för N82:an. Det brukar gå att välja någonstans att den bara ska använda vanlig GSM när den söker nät.
Om du hittar den inställningen och sedan får lika dålig täckning med N82:an så är det säkert 3G som ger bra täckning.

Skiljer det något mellan olika telefonmodeller så handlar det nog huvudsakligen om utförandet av antennen. Bäst, men knappast modernt, är en yttre antenn, dvs en som sticker ut.

Tack, särskilt mellanbarn o AndersS - ska under morgondagen testa N82 med 3G avstängt och se hur det artar sig.

Edit.
- Jag tror inte att telia eller någon annan (vi har Tele2) är jättesugen att låna ut telefoner hejvilt för att testa. Möjligen kan man få en lånestelefon under tiden den egna är på lagning, men att få låna valfritt märke/modell?

Redigerat:
Funkar inte telefonen, som det är tänkt så bör du kunna reklamera den.
Speciellt som du inte har problem med andra telefoner.

Men visst, risken är att du får stå på dig lite.. :)

De följer båda GSM standarden och borde fungera båda två.
Problemet är att man verifierar en telefon mot specifikationen genom att mäta upp den kopplad via kabel till testutrustningen. Så i verkliga verkligheten kan det ändå vara stora skillnader.

I USA är det dock vanligt att operatörerna gör sk. OTA (Over The Air) tester för att godkänna en telefon.

Over the air tester görs självklart även också i sverige, man gör helt enkelt flera olika tester.
Och vaför man dömmer ut en telefon behöver inte bero på att den har dålig mottagning.

Självklart görs det.

Men det är i dagsläget inget krav för att få en telefon godkänd i Europa, utan där gäller kabel. Så 2 telefoner kan uppfylla GSM standarden, men ändå fungera olika bra i verkligheten.

Däremot i USA där de flesta telefoner säljs genom operatörer har operatörerna OTA tester och tar inte in en telefon om den inte klarar testet.

Det har dock varit på tapeten att införa OTA som krav även i Europa, men så har inte skett än mig vetterligen. Men jag kan ju vara dåligt uppdaterad just nu. Jag jobbar i branschen, men inte specifikt med dessa frågor igentligen.

Redigerat:
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.