Redan 10% kan bli besvärligt med till exempel ek eller bok. Jag håller med om att 6-8% är bäst för möbler.

Känner att jag måste skaffa mig en fuktmätare. Har en del möbelsnickeri i tankarna, en del som skall vara inne, en del i ett uterum o.s.v.

Måste man satsa på "möbeltorrt" i 6-8% (förmodligen lämpligast inomhus) men andra utrymme som kanske inte är fullt så torra? Räcker det inte med att virket matchar fukthalten i virke i tänka utrymmet/miljön? Annars ställer man kanske ut något som går upp i fukthalt, fast det kanske är ett ickeproblem jämfört med det omvända?

En undrande totalnovis kring möbelsnickeri....

Alternativ till fuktmätare, som sällan är helt sanna, duger en brevvåg tillsammans med mikrovågsugn. Såga bort en offerbit och väg och torka om igen tills träbiten är svår att hålla i (nära heltorr), sen är det bara att räkna hur mycket som man dunstat bort.

Fukt i trä är komplicerat, men man kan säga att det andas med omgivningen. Din spaning är nog riktig. Möbeltorrt kan betyda att möbeln ska ha liknande fukthalt som omgivningen.

Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.