Har ett antal garderober som är från 1998 när huset byggdes, oklart vilken tillverkare.
Är väldigt lika vanliga standardgångjärn, sitter 3st per dörr.
Passar alla moderna mjukstängande gångjärn eller är det någon speciell sort jag borde kika på?

Tex. IKEA's gångjärn?

• Gångjärn på en garderobsdörr från 1998, monterat på vit skåpdörr. Skruvhål syns bredvid gångjärnet.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
T
Det är standardmått på hålen för att montera den här typen av gångjärn så det ska inte vara något problem.

Det ska vara 32 mm centrumavstånd på hålraden och 35 mm diameter för "koppen" där gångjärnet sitter i dörren.

T Testarn skrev:
Det är standardmått på hålen för att montera den här typen av gångjärn så det ska inte vara något problem.

Det ska vara 32 mm centrumavstånd på hålraden och 35 mm diameter för "koppen" där gångjärnet sitter i dörren.
Kanon, någon rekommendation på bra gångjärn? Finns ju flertalet billiga på Amazon (tex. https://www.amazon.se/dp/B0DDTLTC3R...IW5BS&psc=1&ref_=list_c_wl_lv_ov_lig_dp_it_im ) men vem vet hur kvalitén är.

T
De som kallas hörnstopp låter dörren gå ut mer över skåpssidan och de med centrumstopp gör att dörren inte täcker mer än halva tjockleken på sidans material (med 18 mm tjocklek). De som kallas invändigt stopp är för dörrar som inte ligger utanpå stommen utan innanför.

Gissningsvis har ni dörrar som täcker större delen av skåpssidan idag och då är det hörnstopp som gäller.
Kvaliteten är svår att veta som du skriver... jag är ofta skeptisk till att köpa sådant här på nätet om jag inte känner till tillverkare eller butik så där kan jag inte hjälpa till med Amazon.

Här finns en bra leverantör och ett välkänt märke: https://www.theofils.se/gangjarn/blum-dolda-gangjarn-35-mm/ (dessutom billigare än Amazon..)

Jag skulle säga att det de kallar heltäckande motsvarar det som Amazon kallar hörnstopp.

T Testarn skrev:

Avståndet från kanten till hålraden kan variera, det finns minst två olika mått, 28 och 37mm.
37mm verkar vara vanligast utomlands, men en del svenska tillverkare har 28mm.
Ladda ner en Blum-katalog och titta på måtten, där finns bra skisser med mått för olika gångjärn.

• Gilla
sturnus och 1 till
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.