Hej,
På vinden av mitt hus i Södra Sverige (Kalmar län) såg ja lite 'skador' på brädorna av taket. Skador finns endast på brädorna som hade bark kvar.
Är det nu något att stressa om, tex. husbock eller kan det vara nån annan insekt?
Har läst mycket igenom saker om trä gnagare, det mest omtalade är den husbock men oftast lämnar dom mycket små håll i träet, mina skador är endast håll då och då och, nu finns det en insekt som är likadant som Husbock, kallad Blåhjon, som äter endast barken (mjuk trä)
Jag har lyssnat på vinden och inget gnagande eller annat annorlunda ljud hörs.
Huset är lagom torr, det bor mycket Spindel på vinden som tecken att det är bra att leva där. Skulle gärna hör av en som vet vad det kan vara. Visst skulle jag kunna ringa Anticimex o försäkringsbolag men först vill jag veta om det väl behöver att ringa en
expert .
På vinden av mitt hus i Södra Sverige (Kalmar län) såg ja lite 'skador' på brädorna av taket. Skador finns endast på brädorna som hade bark kvar.
Är det nu något att stressa om, tex. husbock eller kan det vara nån annan insekt?
Har läst mycket igenom saker om trä gnagare, det mest omtalade är den husbock men oftast lämnar dom mycket små håll i träet, mina skador är endast håll då och då och, nu finns det en insekt som är likadant som Husbock, kallad Blåhjon, som äter endast barken (mjuk trä)
Jag har lyssnat på vinden och inget gnagande eller annat annorlunda ljud hörs.
Huset är lagom torr, det bor mycket Spindel på vinden som tecken att det är bra att leva där. Skulle gärna hör av en som vet vad det kan vara. Visst skulle jag kunna ringa Anticimex o försäkringsbolag men först vill jag veta om det väl behöver att ringa en
expert .
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Det där är inget att oroa sig för. Det är högst troligen ett väldigt gammalt angrepp från när trät var färskt och låg på sågverket eller brädgården. Det finns massa olika insekter som angriper fuktigt barrträ med bark på. Det är till 99,9% inget som pågår fortfarande.
Tack!V vectrex skrev:
jagen hittade en lite sågspån på golvet, men endast på ETT ställe. Vinden är nästan 100 kvm och fanns inget spår av spån på andra platser. Jag oroar mig mycket mindre nu tack!
Tack, på hela vinden (100 kvm) har jag endast hittat en lite sågspån på golvet. Ingen aning om det är färsk. Jag hittade också en lsrvy som var låst i en spindelwebb, men den larv var dö och helt torkad.useless skrev:
Men måste jag göra nåt när jag hittar ny spån då?
Klicka här för att svara