10 901 läst ·
39 svar
11k läst
39 svar
Mittenbalk mellanbjälklag vid tillbyggnad av våningsplan
Kanske var min ritning otydlig? Har förbättrat den lite nu för att du lättare ska förstå, hakar du ur bjälkarna så som jag schematiskt har ritat behöver du inte lägga dem ovanpå stålbalken. Annars finns ju möjligheten som Mattiaz skriver att hänga bjälkarna i balkskor mot en limträ, fast du skrev att en limträbalk skulle bli typ 400 mm tjock så då kanske en HEA-balk är bättre för att spara höjd.
Hur ser dom nya takstolarna ut?
Än så länge är det bara funderingar. En tanke jag hade var att ha fackverk från gavlarna och in ca 4m och kanske sax-takstolar i mitten för att få mer rymd i det centrala allrummet. Jag vet inte ens om det går, men det är en fundering. Självbärande i alla fall.Enk Projektet skrev:
Är dom självbärande måste väl den bef hjärtväggen räcka till?
Takstolstillverkaren kan ju använda en lite högre underram.....
Takstolstillverkaren kan ju använda en lite högre underram.....
Jag tänkte mig ett helt fullplan till. Förstärkningen av hjärtväggen eller pelare i den och sedan någon form av balk är endast för att bära mellanbjälklaget. Takstolarna går väl att dimensionera som du antyder för att bäras av ytterväggarna enbart.
oj, låter inte som att det handlar om några jättelånga spännvidder i det kommande mellanbjälklaget.
I mina ögon så skulle en skivklädd innervägg med 70mm reglar räcka alldeles utmärkt för att stötta ett mellanbjälklag lite i dom flesta fall !
Vilken spännvidd ska de bli och ska ni förvara onormalt tunga saker på övervåningen?
I mina ögon så skulle en skivklädd innervägg med 70mm reglar räcka alldeles utmärkt för att stötta ett mellanbjälklag lite i dom flesta fall !
Vilken spännvidd ska de bli och ska ni förvara onormalt tunga saker på övervåningen?
Finns ju många 70-tals hus med ca 8m spännvidd med hjärtvägg av 70mm reglar och enkelgips.....
Även jag har använt balkskor för att fästa golvreglarna, jag har även använt en HEA som upplag i mitten. Golvreglarna snedkapades 22º och ställdes helt enkelt på balkens undre fläns.
En sak som är bra att tänka på är att undvika den typen av "plywood lösning" som Ola78 ritat om inte virket är möbeltorrt redan. Ett vanligt brädgårdstorrt regelverk av 220mm dimension kan krympa upp till 6-8mm på höjden när det torkar.
På bilden nedan kan man se att jag förband två motgående reglar med en 45x70 som limskruvades, jag fick dock en luftspalt på 10mm mellan denna 45x70 och stålbalkens översida. Ett halvår senare så har denna luftspalt typiskt krympt till 2-3mm.
En sak som är bra att tänka på är att undvika den typen av "plywood lösning" som Ola78 ritat om inte virket är möbeltorrt redan. Ett vanligt brädgårdstorrt regelverk av 220mm dimension kan krympa upp till 6-8mm på höjden när det torkar.
På bilden nedan kan man se att jag förband två motgående reglar med en 45x70 som limskruvades, jag fick dock en luftspalt på 10mm mellan denna 45x70 och stålbalkens översida. Ett halvår senare så har denna luftspalt typiskt krympt till 2-3mm.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Men Gabbe1 det där är ju ett nybygge. Att fälla in ett nytt mellanbjälklag mellan det gamla blir nog krångligt. Normalt lägger man ju ett nytt ovanpå det gamla.
Klossa upp mellan befintliga takstolar och lägg sedan ett nytt hammarband, som det nya mellanbjälklaget ligger på. I vårt fall byggde det 25 cm. Det kommer inte att märkas om du tänker bygga en fullvåning till. Vårt taklyft har nu stått ett år och vi hade ganska liknande förutsättningar som er. Spännvidd 8,6 m, en till fullvåning med fribärande takstolar dock ej saxstolar. Vi valde att köpa färdiga väggmoduler. Modulleverantören gjorde också mellanbjälklaget i kasetter så det var bara att lyfta på det. Huset var vattentätt på 12 timmar från att det gamla taket lyftes av.
Över en del satte vi en HEA balk som mellanbjälklaget ligger mot eftersom vi inte hade nån bärande hjärtvägg där. Har tänkt skapa en tråd med lite bilder bara man skulle hitta tid mellan allt renoverande.
Klossa upp mellan befintliga takstolar och lägg sedan ett nytt hammarband, som det nya mellanbjälklaget ligger på. I vårt fall byggde det 25 cm. Det kommer inte att märkas om du tänker bygga en fullvåning till. Vårt taklyft har nu stått ett år och vi hade ganska liknande förutsättningar som er. Spännvidd 8,6 m, en till fullvåning med fribärande takstolar dock ej saxstolar. Vi valde att köpa färdiga väggmoduler. Modulleverantören gjorde också mellanbjälklaget i kasetter så det var bara att lyfta på det. Huset var vattentätt på 12 timmar från att det gamla taket lyftes av.
Över en del satte vi en HEA balk som mellanbjälklaget ligger mot eftersom vi inte hade nån bärande hjärtvägg där. Har tänkt skapa en tråd med lite bilder bara man skulle hitta tid mellan allt renoverande.
Redigerat:
Jo balkskor har även jag i mitt bjälklag. Ville bara påpeka att det förmodligen ser annorlunda ut vid ett taklyft och att man bör fundera på hur man går tillväga för att få huset vädersäkert så snabbt som möjligt. Balken som ditt mellanbjälklag är fäst i ligger i mitt fall på väggen.