J jonaserik skrev:
Tänk då på att en inverter 12 VDC - 230VAC, så ska den ha ren sinusvåg ut och inte en snikmodell med fyrkantsvåg. I mitt fall fick jag byta, rekomenderades en med fyrkantvåg, då den var billigare. Laddpumpen skrek som att dra en katt i svansen, med fyrkantsvåg. Nu med ren sinusväg är den tyst så jag knappt hör den.
Tack för tipset!

Har 40 års erfarenhet från eldning i ett system med acctank. Har aldrig sett något system där värmen ska tas ut i botten. Det varma vattnet vill ju stiga och när det skiktar sig kan det vara 80 grader i toppen men 30 i botten. Totalt energiinnehåll kanske är lika men 80 gradigt vatten värmer bättre än 30.

• Gilla
dombacksmarkssmåbruk och 1 till
  • Laddar…
L Lie56 skrev:
Har 40 års erfarenhet från eldning i ett system med acctank. Har aldrig sett något system där värmen ska tas ut i botten. Det varma vattnet vill ju stiga och när det skiktar sig kan det vara 80 grader i toppen men 30 i botten. Totalt energiinnehåll kanske är lika men 80 gradigt vatten värmer bättre än 30.
Jo, det är så jag också vill få det till. Hela systemet är ju ett hemmabygge. Store acctanken är tom, det är bara en plåtcylinder som är hemmasvetsad med ett hål i toppen och botten. Man kan jämföra det med att den stora tanken är egentligen bara en stor termos med en pump som ständigt cirkulerar vattnet mellan lilla och stora tanken (och vedpannan under eldning). Sen är det den andra cirkpumpen och chunten som styr ut varmvattnet från systemet. Av självtrycket när cirkpumpen trycker ut varmvattnet så rinner samma mängd returvatten tillbaks jämt fördelat i lilla och stora tanken.

D dombacksmarkssmåbruk skrev:
Jo, det är så jag också vill få det till. Hela systemet är ju ett hemmabygge. Store acctanken är tom, det är bara en plåtcylinder som är hemmasvetsad med ett hål i toppen och botten. Man kan jämföra det med att den stora tanken är egentligen bara en stor termos med en pump som ständigt cirkulerar vattnet mellan lilla och stora tanken (och vedpannan under eldning). Sen är det den andra cirkpumpen och chunten som styr ut varmvattnet från systemet. Av självtrycket när cirkpumpen trycker ut varmvattnet så rinner samma mängd returvatten tillbaks jämt fördelat i lilla och stora tanken.
Den temperatur stora tanken visar, den temperaturen har hela systemet jämt fördelat i hela anläggningen.

L Lie56 skrev:
Svårt att få någon riktig tydlighet när man inte står där och kan peka 😅

• Rostig tank i ett rum med rörmärkningarna "returvatten" och "varmvatten till 0.2m³ tank". Förvarad med ved bredvid.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Rörsystem med ventiler och märkta rör för kall- och varmvatten i en källare.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
dof dof skrev:
Kolla efter en begagnad laddomat 4030 eller motsvarande på blocket. Behåll då lilla tanken som volymförstorare som det är idag och stora tanken blir då en buffert. För jag antar att uttag av värmen och vv-tillverkning görs på pannan i dagsläget?
Jag håller med det är en Laddomat 4030 du behöver.

Tillägg: Det blir till att läsa på om 4030 så förstår du principen hur den fungerar.
Se den lilla tanken och panna som en enhet och den stora tanken som ett förråd som dof skriver.
4030 fungerar som så att när du börjar elda så cirkulerar vattnet i pannan och den lilla tanken tills det har en temperatur av ca 70 grader, därefter sicklas vattnet över till den stora tanken.
4030 har två pumpar så när du har eldar klart och den lilla tanken gått ner i temperatur så startar pump 2 och åter cirkulerar vattnet från den stora tanken till den lilla tills den kommer upp i temperatur igen och då stannar pump 2. Efter det upprepas proceduren när tempen går ner i den lilla tanken.

Redigerat:
  • Gilla
dombacksmarkssmåbruk
  • Laddar…
L L A Axelsson skrev:

Tillägg: Det blir till att läsa på om 4030 så förstår du principen hur den fungerar.
Se den lilla tanken och panna som en enhet och den stora tanken som ett förråd som dof skriver.
4030 fungerar som så att när du börjar elda så cirkulerar vattnet i pannan och den lilla tanken tills det har en temperatur av ca 70 grader, därefter sicklas vattnet över till den stora tanken.
4030 har två pumpar så när du har eldar klart och den lilla tanken gått ner i temperatur så startar pump 2 och åter cirkulerar vattnet från den stora tanken till den lilla tills den kommer upp i temperatur igen och då stannar pump 2. Efter det upprepas proceduren när tempen går ner i den lilla tanken.
Ska plugga på! Tack! 😃

L L A Axelsson skrev:

Men med detta system så förstår jag att jag kommer få skiktning i stora tanken, då kommer det bli konstigt när nuvanrande system hämtar allt vatten från botten av tanken? Om jag inte bygger om då.

L L A Axelsson skrev:

De va inget.. Det laddomaten styr ju om vattenflödet och kan pumpa åt båda hållen ser jag nu 😄

• Gilla
Bjober och 1 till
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.