Tja!
Jag har en vedpanna (Albin 80) som värmer upp 2 acu-tankar, en mini på 200 liter och en medelstor på en kubik. Den större stänger vi av under sommaren då vi enbart kör elpatron för varme till dusch och kök.
Nu till problemet. Lilla tanken ligger ovanpå vedpannan för att cirkulera vattnet där emellan, sen sitter det en cirkpump mellan lilla tanken och den större för att få cirkulation emellan den mindre och större tanken. Det finns ingen laddomat, utan systemet är byggt så den hämtar allt varmvatten till huset från botten av tanken. Returvattnet åker in högst upp i tanken. När vattnet cirkuleras mellan tankarna, resulterar detta i att vi får en jämn temperatur i båda tankarna hela tiden (Ingen skiktning). Vattnet mellan tankarna cirkulerar ca 1,2kubik/timmen.
Det känns som att vi tappar åt helvetes med värmeenergi med detta system?? Någon som har en annan teori?
Går det att bygga om utan att byta ut allt?
Jag har en vedpanna (Albin 80) som värmer upp 2 acu-tankar, en mini på 200 liter och en medelstor på en kubik. Den större stänger vi av under sommaren då vi enbart kör elpatron för varme till dusch och kök.
Nu till problemet. Lilla tanken ligger ovanpå vedpannan för att cirkulera vattnet där emellan, sen sitter det en cirkpump mellan lilla tanken och den större för att få cirkulation emellan den mindre och större tanken. Det finns ingen laddomat, utan systemet är byggt så den hämtar allt varmvatten till huset från botten av tanken. Returvattnet åker in högst upp i tanken. När vattnet cirkuleras mellan tankarna, resulterar detta i att vi får en jämn temperatur i båda tankarna hela tiden (Ingen skiktning). Vattnet mellan tankarna cirkulerar ca 1,2kubik/timmen.
Det känns som att vi tappar åt helvetes med värmeenergi med detta system?? Någon som har en annan teori?
Går det att bygga om utan att byta ut allt?
Nej du behöver inte byta ut allt, men det låter som du inte har någon bra installation.
Sök på exempelvis laddomat 21 och studera deras principskiss på inkoppling tills du kan den utantill så förstår du hur det skall kopplas.
Du behöver inte ha en laddomat eller liknande, det går även med en laddventil. (Billigare)
Sök på exempelvis laddomat 21 och studera deras principskiss på inkoppling tills du kan den utantill så förstår du hur det skall kopplas.
Du behöver inte ha en laddomat eller liknande, det går även med en laddventil. (Billigare)
Toppen! Tack snälla för din input!L L A Axelsson skrev:Nej du behöver inte byta ut allt, men det låter som du inte har någon bra installation.
Sök på exempelvis laddomat 21 och studera deras principskiss på inkoppling tills du kan den utantill så förstår du hur det skall kopplas.
Du behöver inte ha en laddomat eller liknande, det går även med en laddventil. (Billigare)
Kolla efter en begagnad laddomat 4030 eller motsvarande på blocket. Behåll då lilla tanken som volymförstorare som det är idag och stora tanken blir då en buffert. För jag antar att uttag av värmen och vv-tillverkning görs på pannan i dagsläget?
Går vattnet igenom pannan hela tiden med en pump som snurrar det runt, blir det en massa förluster i pannan, då den är öppen rakt ut i skorstenen, självdrag som kyler pannan. Inget bra. Gör en enkel skiss hur det ser, så kanske du kan få ett svar som kan vara tillfylles.
Det finns en ventil som hindrar vattnet att cirkulera genom pannan. Denna måste vi vrida av efter varhe eldning och stänga vent.luckor.J jonaserik skrev:
Att låta vattnet blanda sig och ha samma temperatur i hela ackumulatorn innebär inte att man tappar energi. Man lagrar fortfarande lika många kilowattimmar men med en lägre temperatur. Volymen varmt vatten blir ju större än i ett skiktat system.
Har man tex oisolerade rör i systemet så tappar man givetvis energi men med ett skiktat system med högre temperatur skulle man tappa mer energi.
Har man tex oisolerade rör i systemet så tappar man givetvis energi men med ett skiktat system med högre temperatur skulle man tappa mer energi.
Måste rätta mig själv.L L A Axelsson skrev:Nej du behöver inte byta ut allt, men det låter som du inte har någon bra installation.
Sök på exempelvis laddomat 21 och studera deras principskiss på inkoppling tills du kan den utantill så förstår du hur det skall kopplas.
Du behöver inte ha en laddomat eller liknande, det går även med en laddventil. (Billigare)
Det blir inte billigare med en laddventil om man räknar med att alla delar som behövs måste köpas som cirkulationspump kranar och anslutningar. Det blir till och med lite dyrare och ingen självcirkulation, exp.vis vid strömavbrott.
Låter logiskt!B Bjober skrev:Att låta vattnet blanda sig och ha samma temperatur i hela ackumulatorn innebär inte att man tappar energi. Man lagrar fortfarande lika många kilowattimmar men med en lägre temperatur. Volymen varmt vatten blir ju större än i ett skiktat system.
Har man tex oisolerade rör i systemet så tappar man givetvis energi men med ett skiktat system med högre temperatur skulle man tappa mer energi.
Jag provade sätta in en timer till cirkpumpen som kör varmvattnet till huset så den går varannan timme. På natten är den avstängd mellan 00:00-04:30. Shunten är inställd på 4an av en 10-gradig skala.
Vi slutade elda och stängde av vattnet till pannan 22:00, då var temperaturen 92°. Klockan 10:00 idag var tanken på 70°.
Så på ca 3,5 timmars aktivt värmepåslag under 12 timmar på 40% effekt från shunten, tappade vi ca 24% av värmen i 1,3 kubik vatten. Synliga rör är isolerade, tror dock att rören i väggarna och genomförningar i golven är oisolerade.
Låter detta rimligt?
Jag ska installera en backup från från ett 100ah 12V batteri med en spänningsomvandlare. Får vi strömavbrott så kan vi köra pumparna i några timmar.L L A Axelsson skrev:
Tänk då på att en inverter 12 VDC - 230VAC, så ska den ha ren sinusvåg ut och inte en snikmodell med fyrkantsvåg. I mitt fall fick jag byta, rekomenderades en med fyrkantvåg, då den var billigare. Laddpumpen skrek som att dra en katt i svansen, med fyrkantsvåg. Nu med ren sinusväg är den tyst så jag knappt hör den.D dombacksmarkssmåbruk skrev:


