ptk skrev:
Estwing,
Om man vill ha räcken runt altanen, skulle du generellt rekommendera din egen typ av infästning eller att jacka ur och fästa i stommen med ex två franska skruvar?

Respekt!
ptk
hej ptk...
flåt att svaret har dröjt...
i mitt fall va valet enkelt...
men vet i ditt fall inget om hurdana stolpar du skall ha?
kan du förklara?
2st 2"4"?

mvh
estwing

Tack för svaret! Har tänkt mig 90 stolpar (4 tum) runt altanen, dock osäker på vad du menar med 2 st? Stående spjälor fästs i spikreglar plus överliggare. Har ca 90-60 cm till mark (markhöjden varierar). Var det svar på frågan...?

Mvh!

ptk skrev:
Tack för svaret! Har tänkt mig 90 stolpar (4 tum) runt altanen, dock osäker på vad du menar med 2 st? Stående spjälor fästs i spikreglar plus överliggare. Har ca 90-60 cm till mark (markhöjden varierar). Var det svar på frågan...?

Mvh!
försök att undvika dessa 4" imp stolpar då dessa gärna vill spricka.q(;^;)p
ta 2 st 2"4" å skuva ihop.
låt den ena vara längre än den andra så den går ner innanför vangeln.
dra nu 2 st vagnsbult 10x120 mm med bricka å mutter.d^_^b

mvh
estwing

Brukar 95x95 spricka? :-O Det var ju lite jobbigt att höra när jag har planerat min veranda med dem. Dessutom ska jag åka om 40min till brädgården :/ jag kommer hålla koll utifall du hinner svara :)

/Christian

estwing skrev:
försök att undvika dessa 4" imp stolpar då dessa gärna vill spricka.q(;^;)p
ta 2 st 2"4" å skuva ihop.
låt den ena vara längre än den andra så den går ner innanför vangeln.
dra nu 2 st vagnsbult 10x120 mm med bricka å mutter.d^_^b

mvh
estwing
Ok tack för tipset!d^_^b Spruckna stolpar låter tråkigt. Vad gjorde att du valde en annan typ av infästning? Var det för att du valde andra stolpar?

Mvh
Ptk

Skulle tro att det även är smidigare/bättre att göra som estwing säger med 2"4". Annars måste man ju fasa ur (eller blir meckigt å hålla) stolpen om man skall fästa den i bärlina eller regel.

Har även jag sett många spruckna 4"4" stolpar. Antar att de har något med årsringar å göra då väl dessa stolpar ofta kommer från mitten av trät å därför inte har någon naturlig "sur gubbe" å vill vrida sig åt alla håll.

• Gilla
jimmies86
  • Laddar…
Tack för svaren och sorry om jag kapade din tråd estwing. Wont happen again..

Körde på dubbla 2"5" istället..

/G

kanon... nej du kapar inget...
skriv på!!!
lycka till
mvh
estwing

A
estwing skrev:
hej.
japp, men altanen är redan 1 år gammal så impregneringen från fabrik har vart kanon....
jag bevarar den ljusa färgen...

mvh
estwing
Ser mycket fint ut på bilderna men hur klarade altanen vintern?

Har du några nya bilder att visa oss?

tackar
tyvärr har min kamera pajat så får införskaffa en ny.
altan står där den står, stadigt å fint.
skall tvättas av lite samt vaxas in när jag hinner.
har 3 stora altaner som skall byggas så jag hinner fa...mej inte med min egna riktigt!
men kommer att återkomma...
mvh
estwing

Vad vaxar du med för vax?

Jag är alldeles matt efter att ha dreglat över ditt projekt. Jag har dock några frågor som du kanske kan bringa lite klarhet i:

1. Trästolparna i stolpskon? Har du "bara" skruvat fast bärlinan i stolpen eller har du "jackat" ut stolpen för att lägga bärlinan i den och sedan skruvat?
2. Hur höga samt djupa gjorde du trappstegen?

hejsan...

stolparna är av 2 st 2"4" där ena är kortare så bärlinan kan vila på denna.

sättsteget är 17 cm och plansteget är 32 cm!!!

mvh
estwing

matte2k skrev:
Vad vaxar du med för vax?
hej..
det heter wolwax!
mvh
estwing

estwing skrev:
skönt med vaxad trall...
uppreglingen klar för den långa trappen...
regnar ta mig f.....n hela tiden...
hoppas på bättre väder imån...

har flöttat på sten högen me idag ca 1,5m.. för trappens skull.....

mvh
snickar estwing
Estwing, som vanligt stor respekt när man tittar på ditt altanbygge. RIktigt snyggt!;)

Jag har tittat på bilden på trappbygget, inlägg #110. Jag ser att du har fäst främre delen av nedersta trappan i plintar (stämmer det?). Hur har du fäst baksidan av nedersta trappraden? Jag ska också ha längsgående trappor och funderar på en bra och hållbar lösning.

Än en gång: bra jobbat och tack för insiprationen (-erna!)d^_^b

MVH
ptk

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.