U UncleBuck skrev:
Gött jobbat!

Hur gör du med klack för garageporten? Ska precis bygga liknande form, fast 20 m2 mindre :)
Funderar om man ska lägga in järn som klack?
Har du några bilder, post gärna!
Jackar ur kantelementen så det blir fall utåt bort från porten och smäller dit det där järnet

• Hand som justerar ett metallbeslag nära staplar av kantelement på grus underlag.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
johel572
  • Laddar…
Nu börjar det närma sig gjutning
Golvränna sitter på plats och är avvägd
Kantbalken ligger där den ska.
Nu återstår bara att lägga på några fler 6150 armeringsmattor och jacka ur kantelement för Garageport

• Grundkonstruktion med golvränna och kantbalkar redo för gjutning av ett byggprojekt.
    Skapa konto
  • Förberedelse för gjutning visar golvränna på plats och armeringsmattor utlagda på en gjuten kantbalk.
    Skapa konto
  • Gilla
UncleBuck och 2 till
  • Laddar…
Hur går det med kantelementen för garageporten?:D Skicka gärna bilder på hur du löste det innan gjutningen;)

Här kommer det lite bilder på hur jag löste det .
Kapade ur 7cm i kantelementen, då mitt kantjärn är 5x5 cm. 7 cm urkap är för att det ska bli fall bort från garageporten så det inte forsar in när störtskurarna kommer. Så givetvis kommer gjutaren få göra ett litet fall där. Gjutningen är för övrigt det enda momentet jag kommer leja bort till en firma som kan det. Då det blir väldigt jobbigt om jag gör fel. nästa steg var iallafall att trycka en bräda med några snedstag mot kantjärnet samt lägga lite trädgårdsplattor på dom så det inte flyttar på sig under gjutning.
Sista jag gjorde var att borra 4 hål på mitt 3 meters kantjärn inifrån och sen dra skruv in i brädan, som man får slå av och slipa ner när man tar bort brädan.

Gjutningen blir i början på nästa vecka Förberedelse för betonggjutning med urkapade kantelement och stöttad kantjärnsstomme.
Skapa konto
Förberedelse för gjutning med urkapade kantelement och förstärkt kantjärn i en trädgård.
Skapa konto
Förberett armeringsjärn på kantelement med urgrävning för gjutning av betong med fall mot garageport.
Skapa konto

• Gilla
UncleBuck
  • Laddar…
Tomture61
E Emil Svensson skrev:
Nu börjar det närma sig gjutning
Golvränna sitter på plats och är avvägd
Kantbalken ligger där den ska.
Nu återstår bara att lägga på några fler 6150 armeringsmattor och jacka ur kantelement för Garageport
Finns distanser för armering i plast
https://www.markvaruhuset.se/product/armeringskloss-25-30mm-300stfrp

Skall linjalerna ligga på det hållet? Jag hade spontant lagt dem på andra hållet. Dvs upp och ner mot hur du lagt dem.
Jag använde vanliga distansklossar i plast mot en form i höstas och trots att de är öppna på alla håll och kanter så fick jag ändå någon gjutskada då stenar blockerade så att finare betongmaterial inte kunde rinna in och fylla upp utrymmet.

• Gilla
Loka6699
  • Laddar…
-RB- -RB- skrev:
Skall linjalerna ligga på det hållet? Jag hade spontant lagt dem på andra hållet. Dvs upp och ner mot hur du lagt dem.
Jag använde vanliga distansklossar i plast mot en form i höstas och trots att de är öppna på alla håll och kanter så fick jag ändå någon gjutskada då stenar blockerade så att finare betongmaterial inte kunde rinna in och fylla upp utrymmet.
Enligt firman som ska gjuta plattan så spelade det absolut ingen roll, och jag litar på att dom kan sin sak :ok:

• Gilla
-RB-
  • Laddar…
Hur går det med betongen?

Hur gör du med syll, murar du den efter plattan eller använder du någon annan material?

U UncleBuck skrev:
Hur går det med betongen?

Hur gör du med syll, murar du den efter plattan eller använder du någon annan material?
Roligt att du frågar!
Gjutning är bokad fredag förmiddag :D
Kommer köra en leca syll som jag limmar med typ pu700 samt några järn ner i betongen bara för att det känns bättre :)

Gött, Lycka till(y)

Jag kommer gjuta mitt garage om 2 veckor, dock mkt mindre. Plattan blir 21 m2. Garaget kommer inte ha vatten eller avlopp och inte tänkte att ngn bil ska köras in.

Efter några råd och tips så blir det nog en syll i tryckt 4,5x9,5 med syllpapp under. Väggen i stommen är också 4,5x9,5. Låter det bra eller finns det någon annan bra ide på en smal syll som passar väggen? Syllen fäster jag med expander i plattan.

U UncleBuck skrev:
Gött, Lycka till(y)

Jag kommer gjuta mitt garage om 2 veckor, dock mkt mindre. Plattan blir 21 m2. Garaget kommer inte ha vatten eller avlopp och inte tänkte att ngn bil ska köras in.

Efter några råd och tips så blir det nog en syll i tryckt 4,5x9,5 med syllpapp under. Väggen i stommen är också 4,5x9,5. Låter det bra eller finns det någon annan bra ide på en smal syll som passar väggen? Syllen fäster jag med expander i plattan.
Jag är ju ingen expert,men har fått höra att det inte är jätte bra att bygga in tryckt virke. Därför kör jag leka block :)

Tomture61
E Emil Svensson skrev:
Roligt att du frågar!
Gjutning är bokad fredag förmiddag :D
Kommer köra en leca syll som jag limmar med typ pu700 samt några järn ner i betongen bara för att det känns bättre :)
Om du inte tänker använda den mest konventionella metoden att mura (murbruk B) fast lecablocken , så testa istället
https://www.bauhaus.se/tunnfogsbruk-20kg-sack
Används till lättbetongblock

E Emil Svensson skrev:
All frigolit är lagd, golvränna utsatt och ihopkopplad.
En armeringsbockare är byggd så jag har börjat naja ihop lite kantbalkar med villabyglar i 6mm järn och 4 st 10or längs med
Fiffig

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.