Medlem
· västernorrnad
· 63 inlägg
Jag har haft lite tankar om lyft med!
Vart har ni köpt den och hur mycket kostar en sån?
är den svår att sätta in och få bra?
Vart har ni köpt den och hur mycket kostar en sån?
är den svår att sätta in och få bra?
Medlem
· västernorrnad
· 63 inlägg
Det finns flera firmor som säljer snarlika saxlyftar, sök på blocket efter saxlyft eller låglyft, de brukar ligga runt 15-18K i pris.martinmp777 skrev:
Om det är svårt är väl relativt, om du sk bygga hela garaget själv så bör du vara så pass händig att du även fixar gjutform för lyftens "gropen".
Ett tips är att göra gropen 10mm djupare än vad som behövs och sedan flytspackla och dra av till precis rätt nivå.
Min grop är 15mm större än lyften på både längd och bredd, dvs 7.5mm glipa runt om.
Medlem
· västernorrnad
· 63 inlägg
Tack för svaren Gabbe1 du har ett riktigtfint garage du.
Hur högt till tak bör man ha om man ska ha en lyft och avstånd till vägg från lyften?
Hur högt till tak bör man ha om man ska ha en lyft och avstånd till vägg från lyften?
Min lyfter 1m högt, men sen är den ju nedsänkt 1dm oxå.
Jag har 2.7m i takhöjd och det räcker för att lyfta även mindre suv-bilar.
Avståd till väggar är väl en fråga om smak och planering av garageytorna, i sidled har jag 1m och det är nog lämpligt att ha minst 1m fritt även bakom och framför den bil man ska lyfta.
Jag har 2.7m i takhöjd och det räcker för att lyfta även mindre suv-bilar.
Avståd till väggar är väl en fråga om smak och planering av garageytorna, i sidled har jag 1m och det är nog lämpligt att ha minst 1m fritt även bakom och framför den bil man ska lyfta.
Medlem
· västernorrnad
· 63 inlägg
Vad tror ni om denna?http://m.blocket.se/vi/Billyft_fran_Garagehuset_Uddevalla_66330430.htm
Det lutar allt mer åt en lyft och en luftvärmepump istället för golvvärme
Det lutar allt mer åt en lyft och en luftvärmepump istället för golvvärme
gjut iaf in golvvärmeslangen som många säger... kostar det 3-4 tusen? och några timmars jobb,,,
OM du eller någon annan skulle vilja koppla in det i framtiden...
tror du klarar dig under 2000:- tom...
http://www.buildahouse.se/checkout/cart/
OM du eller någon annan skulle vilja koppla in det i framtiden...
tror du klarar dig under 2000:- tom...
http://www.buildahouse.se/checkout/cart/
Redigerat:
Medlem
· västernorrnad
· 63 inlägg
anledningen är att det inte ryms något garage på framsidan och sidorna av huset och om jag har garaget närmare huset på baksidan så får jag uppdelad gräsmatta, då har jag hellre garaget längre bort
Jag är bara avundsjuk, här i Stockholmstrakten är det inte många som har råd att köpa/ha kvar en sån tomt att man kan placera garaget 30m bort... 
Jag har 70m till mitt garage. . Som dock har en luftig konstruktion och trägolv. Drömmer våta drömmar om nåt i den stilen som bilderna visar men jag har i alla fall ström och ljus i mitt garage.
Har dock sina fördelar att bo på gård
Har dock sina fördelar att bo på gård
Redigerat:
Medlem
· västernorrnad
· 63 inlägg
Okej, jo jag förstår att det är skillnad.
Jag har ingen jättestor tomt bara 1450kvm
Jag har ingen jättestor tomt bara 1450kvm
Medlem
· västernorrnad
· 63 inlägg
Hej! Sitter och funderar var mer exakt jag ska placera lyften, blir mest troligt en nedsänkt saxlyft på endera höger eller vänster sida.
Det lutar nu åt att garaget blir 7,2x10,8 med en 5m port på ena gaveln. Ena bil ska kunna köras in och ut dagligen utan att det blir för jobbigt/snett.
Vad tror/tycker ni?
Det lutar nu åt att garaget blir 7,2x10,8 med en 5m port på ena gaveln. Ena bil ska kunna köras in och ut dagligen utan att det blir för jobbigt/snett.
Vad tror/tycker ni?
Nu har jag ju något större men jag har placerat lyften framför den ena av de två bilplatserna, jag tror det är dumt att ha lyften på en plats som används dagligen, den mår nog inte bra av vatten/salt/slask.

