Åsa Lund Åsa Lund skrev:
En kompis till mig hade en morfar som isolerade ett helt bjälklag med innesluten luft. Detta i form av gamla lysrör från en fabrik.
Gratis absolut men lite svårt att sälja huset 50 år senare. Kompisen med make fick köra vartenda ett till tippen då.
:rofl::crysmile::rofl::crysmile::rofl::crysmile:
Hade så kunnat vara något som jag hittade i Rucklet!!!
 
  • Gilla
Bichonen
  • Laddar…
Kul att du vågade sätta färg på gaveln! Allt för många hus är bara vita eller grå. :D
 
  • Gilla
Bichonen och 1 till
  • Laddar…
Nötegårdsgubben Nötegårdsgubben skrev:
Kul att du vågade sätta färg på gaveln! Allt för många hus är bara vita eller grå. :D
Tack!
Har funderat sedan jag köpte över den yttre färgsättningen. Hade i projektlistan att ta tag i det nästa år. Har kört runt i byarna runt omkring och kikat på hus samt läst på om gamla drängahus, har ett supergammalt brun/gult flygfoto på kåken och diskuterat lite med olika hantverkare samt en kunnig på färghandeln. Det är mycket blått, grönt och rött till den vita putsen i byarna häromkring.

Grått har aldrig funnits i tanken, dels för att mitt senaste hus var grått, dels för att det inte är en färg som traditionellt används till denna typen av hus. Har sett enstaka gamla drängahus målade i grått men jag tycker att det ser ut som om man har övermoderniserat dem. Det ser bara fel ut i mina ögon.

Mest troligt har allt träet på huset på huset, ursprungligen varit rött. Huset tillhörde ursprungligen en stort lantbruk som ligger alldeles i närheten. De har vitt och rött på sina byggnader. En mindre gård som också tillhör lantbruket, ligger mitt emellan mitt hus och den stora huvudgården och de har vitt, grönt & svart på sina byggnader.

Jag tycker att det blir väldigt dominant med det mörkgröna och kraftigt röda som ofta används häromkring och jag tycker att det ofta får de små husen att se lite nertyngda och deppiga ut. Var länge inne på att jag skulle ha blått.

Caparol har tagit fram en färgserie som heter ”Svenska klassiker” och jag tittade på både de blå, röda & gröna nyanserna i den. Har haft färgprover hemma på lån i samband med olika årstider och gått och klurat. Blev avrådd från de blå nyanserna med väldigt kloka argument. Rött ville jag inte ha, då återstod de gröna nyanserna och jag fastnade för den de kallar för ”Spånga” en av hantverkarna som hjälper mig, kallar den för ”ljus Djursholmsgrön”.

Nu när jag ser det färdiga resultatet, är jag supernöjd med mitt val. Tycker det passar huset bra, utan att vara galet dominant. När jag blir av med plastfärgen (den som använde det, har jag ett och annat att säga till) på de putsade väggarna och kan måla vitt, kommer det bli jättefint!
 
  • Gilla
Bichonen och 2 till
  • Laddar…
E Ensam kvinna kan skrev:
Caparol har tagit fram en färgserie som heter ”Svenska klassiker” och jag tittade på både de blå, röda & gröna nyanserna i den. Har haft färgprover hemma på lån i samband med olika årstider och gått och klurat. Blev avrådd från de blå nyanserna med väldigt kloka argument. Rött ville jag inte ha, då återstod de gröna nyanserna och jag fastnade för den de kallar för ”Spånga” en av hantverkarna som hjälper mig, kallar den för ”ljus Djursholmsgrön”.

Nu när jag ser det färdiga resultatet, är jag supernöjd med mitt val. Tycker det passar huset bra, utan att vara galet dominant. När jag blir av med plastfärgen (den som använde det, har jag ett och annat att säga till) på de putsade väggarna och kan måla vitt, kommer det bli jättefint!
Hmm, men vad är det för färg från Caparol du valt då som inte är plastfärg?
 
Åsa Lund
Kolla Ottossons Ribersborgsgröna, är den nåt liknande?
 
  • Gilla
Ensam kvinna kan
  • Laddar…
Åsa Lund Åsa Lund skrev:
Kolla Ottossons Ribersborgsgröna, är den nåt liknande?
Ja, de är väldigt lika!
Tack för det automatiska tipset om färgtillverkare! Ska kolla mer där.
 
  • Gilla
Åsa Lund
  • Laddar…
Har blivit ett lite oplanerat sidoprojekt här. Har en farstu som har sett allt annat än rolig ut. Eftersom jag i första skedet, hade planer på att riva den, brydde jag mig inte så mycket om den. Nu har jag bestämt mig för hur jag ska göra med tillbyggnaden av huset och då blev farstun kvar. Den har visat sig var grymt behändig när man ska in och ut med hundar, förvara ved och på vintern är den en ypperlig kylenhet för flaskor som annars tar onödig plats i kylen.
Nyrenoverad farstu med öppen dörr, färghinkar på marken och vitmålade väggar i solljus.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Renoverad farstu med ny vitmålad dörr, färgburkar på golvet och röda gummistövlar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Farstu med vit dörr och fönster, inredningsföremål och en julkedja som belysning.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Ommålad farstu med vit dörr och sidofönster, färgburkar och renoveringsmaterial på golvet.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Ostädad farstu före renovering, med dörr, ett fönster utsmyckat med julbelysning och diverse föremål.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Kort och gott - ett skitigt skrotupplag!
När det nu blev fint på utsidan (inte helt klart än) stod jag inte ut längre. Hade färg över från en annan del av husets renovering så de färghinkarna åkte fram och det enda jag behövde komplettera med var väggfärg samt en liter lackfärg av den ena nyansen. Det gick åt några rullar maskeringstejp men jag är grymt nöjd med resultatet!:heart:

Renoverad farstu med nymålad vit dörr, trägolv, vägglampa och dekorativa tavlor.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Renoverad farstu i ljust grått och vitt med ny målad dörr och väggar, nylagd golvlist och dekorativ matta.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Nymålad farstu med gråa väggar, vit dörr, trägolv och inredningsdetaljer.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Nyrenoverad farstu med ljusgrå väggar, vita hyllor och en bänk, samt växter och dörr.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Väntar nu på att elektrikerns semester ska ta slut så jag slipper ha en julkedja som belysning i farstun :crysmile:

Och så renderade ju sidoprojektet i ytterligare ett sidoprojekt... Hallen innanför farstun såg ju otroligt tråkig ut nu när farstun blev fin...:p
 
  • Gilla
kalle55 och 16 till
  • Laddar…
Snyggt jobbat
 
  • Gilla
Ensam kvinna kan
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.