19 688 läst ·
37 svar
20k läst
37 svar
Mitt älskade ruckel på prärien
Åsa Lund skrev:
Hade så kunnat vara något som jag hittade i Rucklet!!!
Skogsägare
· Stockholm och Smålands inland
· 23 220 inlägg
Kul att du vågade sätta färg på gaveln! Allt för många hus är bara vita eller grå. 
Tack!Nötegårdsgubben skrev:
Har funderat sedan jag köpte över den yttre färgsättningen. Hade i projektlistan att ta tag i det nästa år. Har kört runt i byarna runt omkring och kikat på hus samt läst på om gamla drängahus, har ett supergammalt brun/gult flygfoto på kåken och diskuterat lite med olika hantverkare samt en kunnig på färghandeln. Det är mycket blått, grönt och rött till den vita putsen i byarna häromkring.
Grått har aldrig funnits i tanken, dels för att mitt senaste hus var grått, dels för att det inte är en färg som traditionellt används till denna typen av hus. Har sett enstaka gamla drängahus målade i grått men jag tycker att det ser ut som om man har övermoderniserat dem. Det ser bara fel ut i mina ögon.
Mest troligt har allt träet på huset på huset, ursprungligen varit rött. Huset tillhörde ursprungligen en stort lantbruk som ligger alldeles i närheten. De har vitt och rött på sina byggnader. En mindre gård som också tillhör lantbruket, ligger mitt emellan mitt hus och den stora huvudgården och de har vitt, grönt & svart på sina byggnader.
Jag tycker att det blir väldigt dominant med det mörkgröna och kraftigt röda som ofta används häromkring och jag tycker att det ofta får de små husen att se lite nertyngda och deppiga ut. Var länge inne på att jag skulle ha blått.
Caparol har tagit fram en färgserie som heter ”Svenska klassiker” och jag tittade på både de blå, röda & gröna nyanserna i den. Har haft färgprover hemma på lån i samband med olika årstider och gått och klurat. Blev avrådd från de blå nyanserna med väldigt kloka argument. Rött ville jag inte ha, då återstod de gröna nyanserna och jag fastnade för den de kallar för ”Spånga” en av hantverkarna som hjälper mig, kallar den för ”ljus Djursholmsgrön”.
Nu när jag ser det färdiga resultatet, är jag supernöjd med mitt val. Tycker det passar huset bra, utan att vara galet dominant. När jag blir av med plastfärgen (den som använde det, har jag ett och annat att säga till) på de putsade väggarna och kan måla vitt, kommer det bli jättefint!
Hmm, men vad är det för färg från Caparol du valt då som inte är plastfärg?E Ensam kvinna kan skrev:Caparol har tagit fram en färgserie som heter ”Svenska klassiker” och jag tittade på både de blå, röda & gröna nyanserna i den. Har haft färgprover hemma på lån i samband med olika årstider och gått och klurat. Blev avrådd från de blå nyanserna med väldigt kloka argument. Rött ville jag inte ha, då återstod de gröna nyanserna och jag fastnade för den de kallar för ”Spånga” en av hantverkarna som hjälper mig, kallar den för ”ljus Djursholmsgrön”.
Nu när jag ser det färdiga resultatet, är jag supernöjd med mitt val. Tycker det passar huset bra, utan att vara galet dominant. När jag blir av med plastfärgen (den som använde det, har jag ett och annat att säga till) på de putsade väggarna och kan måla vitt, kommer det bli jättefint!
Har blivit ett lite oplanerat sidoprojekt här. Har en farstu som har sett allt annat än rolig ut. Eftersom jag i första skedet, hade planer på att riva den, brydde jag mig inte så mycket om den. Nu har jag bestämt mig för hur jag ska göra med tillbyggnaden av huset och då blev farstun kvar. Den har visat sig var grymt behändig när man ska in och ut med hundar, förvara ved och på vintern är den en ypperlig kylenhet för flaskor som annars tar onödig plats i kylen.
Kort och gott - ett skitigt skrotupplag!
När det nu blev fint på utsidan (inte helt klart än) stod jag inte ut längre. Hade färg över från en annan del av husets renovering så de färghinkarna åkte fram och det enda jag behövde komplettera med var väggfärg samt en liter lackfärg av den ena nyansen. Det gick åt några rullar maskeringstejp men jag är grymt nöjd med resultatet!
Väntar nu på att elektrikerns semester ska ta slut så jag slipper ha en julkedja som belysning i farstun
Och så renderade ju sidoprojektet i ytterligare ett sidoprojekt... Hallen innanför farstun såg ju otroligt tråkig ut nu när farstun blev fin...
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Kort och gott - ett skitigt skrotupplag!
När det nu blev fint på utsidan (inte helt klart än) stod jag inte ut längre. Hade färg över från en annan del av husets renovering så de färghinkarna åkte fram och det enda jag behövde komplettera med var väggfärg samt en liter lackfärg av den ena nyansen. Det gick åt några rullar maskeringstejp men jag är grymt nöjd med resultatet!
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Väntar nu på att elektrikerns semester ska ta slut så jag slipper ha en julkedja som belysning i farstun
Och så renderade ju sidoprojektet i ytterligare ett sidoprojekt... Hallen innanför farstun såg ju otroligt tråkig ut nu när farstun blev fin...
Produkter som diskuteras: "maskeringstejp"
Sinuz smart maskeringstejp
UV-resistent tejp med trackfinder
49 kr inkl moms
Läs mer
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden