15 511 läst ·
50 svar
16k läst
50 svar
Missnöjd badrum, vilka krav kan jag ställa?
Eller hur? Men 50% av kunderna kanske 🤔 inte klagar? Då kör de på bara…Dr Benz skrev:
Jag förstår att det är irriterande och jag hade haft svårt att acceptera det där slutresultatet, men är det ett så stort problem om det tar er fem månader att upptäcka?
Fogarna är ju lätta att fylla i, men risken finns att det blir en lite annan nyans än övriga fogar.
Fogarna är ju lätta att fylla i, men risken finns att det blir en lite annan nyans än övriga fogar.
Det märker man ju när man kapar första plattan som inte blir bra. Om inte förr så bryter man ju iaf där och frågar kund hur man skall gå vidare. Man sätter ju inte bara upp något som ser för jävligt ut.Globetrot skrev:
Kanske inte supersnyggt, men om det gått 5 månader så har du nog inget att hämta. Kosmetiska grejer tar man direkt, inte långt efteråt. Bakfall är värre, men samma sak där, det borde du upptäckt ganska tidigt.
På bilden med en växt ser det ut som ett ytterhörn. Där borde det vara en kantlist, svårt att få snygga hörn annars. Förstår verkligen att du är irriterad, inte alls snyggt gjort på flera ställen. Badrum som är så dyra nu för tiden
Hej! Fogningen är under kritik. Jag hade ett enda sådant område i hela badrummet och företaget kom för att foga om ett 5 cm långt område. Företagets plattsättare var helt gudomlig och stolt över sitt yrke. Så ska det vara och Kräv som kund! Du har ganska många områden. MvhM Madeleine128 skrev:Vi har lite småmissar efter vår badrumsrenovering, de har åtgärdat lite, men nu ca 5 månader senare hittar jag bara mer jag stör mig på.
De påstår att man inte kan få åtgärdat alla skavanker, att besiktning sker med två meters avstånd.
Ska det verkligen se ut såhär, mestadels mindre fogmissar, och att det flisar sig där de delat på klinkerplattorna, borde de inte då lagt mer fog eller annat där?
Golvbrunnen kanske är rätt (bortse från att den behöver rengöras 🥴) jag trodde bara att det skulle kanske ligga plast eller vara mer slätt runt om hålet under plattan, syns ju bara när vi ska rengöra och kanske är rätt.
Rinner också ut vatten från duschen i ena hörnan, så det känns som att fallet är fel i ena badrummet.
Som sagt mkt smågrejer, men stör mig när vi lagt så mkt pengar på det.
Småmissar???M Madeleine128 skrev:Vi har lite småmissar efter vår badrumsrenovering, de har åtgärdat lite, men nu ca 5 månader senare hittar jag bara mer jag stör mig på.
De påstår att man inte kan få åtgärdat alla skavanker, att besiktning sker med två meters avstånd.
Ska det verkligen se ut såhär, mestadels mindre fogmissar, och att det flisar sig där de delat på klinkerplattorna, borde de inte då lagt mer fog eller annat där?
Golvbrunnen kanske är rätt (bortse från att den behöver rengöras 🥴) jag trodde bara att det skulle kanske ligga plast eller vara mer slätt runt om hålet under plattan, syns ju bara när vi ska rengöra och kanske är rätt.
Rinner också ut vatten från duschen i ena hörnan, så det känns som att fallet är fel i ena badrummet.
Jag ser ingen tätning alls vid golvbrunnen, gummimanchetten som kläms fast med klämringen. Eller ser jag fel, tror inte det. Då är ju den stora frågan, finns det tätskikt över huvud taget.
Ta in en oberoende auktoriserad besiktningsman, vad jag begriper måste hela badrummet göras om från grunden.
Verkar vara riktiga klåpare som varit framme, dessvärre måste väl samma firma få chansen att rätta till, men se för h-vete till så att arbetet kontrolleras fortlöpande av någon som verkligen vet hur det ska se ut.
En lite mer krånglig väg att försöka komma till rätta med dit problem kan vara att kontakta den fabrikat, som tillverkat kakel och klinkers. Fråga dem om dina plattor sitter monterade enligt deras monteringsanvisningar. Börja med att kontakta den du köpte plattorna av.M Madeleine128 skrev:Jag beställde plattor, men det har ju inte med fogmissarna att göra.
Jag fick heller ingen återkoppling om att de skulle vara svåra att såga i under tiden, utan det var ju efteråt när jag påpekade ojämnheter. Det jag mest undrar över nu är fogmissar och om jag kan göra något åt det som flagar nu där de blivit sågade 😃
Samt om brunnen är som den ska
Du kan hitta bra information hos Byggkeramikrådet.
https://www.bkr.se/regler/riktlinjer
Tandning mellan keramiska plattor ska inte finnas i något kakelkryss. Det finns enkla hjälpmedel för att undvika det, för plattsättare med utvecklingspotential. Men två sidor av keramiska plattor från samma leverans får avvika ett visst antal millimeter. Hur mycket det får tanda avgörs av storleken på plattorna och beräknas efter en formel du hittar hos Byggkeramikrådet.
Har du plattor med storleken 30 x 60 cm får de t.ex. tanda mot varandra max. 1,9 mm, mitt på den sida som är 60 cm.
Har du plattor med storleken 30 x 60 cm får de t.ex. tanda mot varandra max. 1,9 mm, mitt på den sida som är 60 cm.
Jag tycker också det ser väldigt märkligt ut vid golvbrunnen, men jag är inte expert. Det ser ut som någon typ av skum? Är det verkligen tätskikt? 😳Stefan N skrev:
Jag skulle nog ta in en besiktning man på detta.
Står det vilket tätskikt de använde på Bkr intyget?
om försäkringsbolaget skulle göra en utredning och niDr Benz skrev:
Allltså fogarna såg ju för jävliga ut. Jag har fogat två gånger och gör det bra mycket bättre. Tyvärr så är det mest kosmetiskt så det är tekniskt inget stort problem.
Är det silikon till vänster på bild 3?
Skärningen av plattorna är ju under all kritik. Det var inte heller snyggt men samma sak där. Tekniskt så behöver det inte vara ett problem i längden.
Bakfallet är ju riktigt illa som föregående har skrivit.. jag hade aldrig accepterat det. Och därför får jag gör allt själv för jag vill inte chansa och riskera när det är dags.
det är lip foliesystem, inget ser konstigt ut, dock reagerar jag på 3st förhöjningsringar. Fortfarande godkänd men varför lixom.Globetrot skrev:
Vi valde snygga våtrumsmattor istället. Mkt mer riskfritt och enklare att lägga. Vi tillbringar inte så mkt tid i badrummet så vi måste ha tjusiga klinker o kakel.M Madeleine128 skrev:Vi har lite småmissar efter vår badrumsrenovering, de har åtgärdat lite, men nu ca 5 månader senare hittar jag bara mer jag stör mig på.