Medlem
· bohuslän
· 252 inlägg
Hej,
Jag hade hantverkare hemma som har ´byggt ett badrum från grunden. Det är klinker/kakel.
Problemet är att de tydligen börjat lägga elslingan för golvvärmen för tätt, alternativt använt en för kort, och när de kom till andra änden av rummet har det blivit glesare och glesare. Så när vi kommer bort till platsen för min dusch är det inte varmt på golvet. Trots full fart på värmen blir det inte varmt.
Hantverkarna ser misstaget men tycker det är för mycket jobb för att ordna i efterhand. Helt klart mycket jobb då man får riva hela badrummet och bygga upp igen.
Det är naturligtvis väldigt osönt att stå och duscha på kalla klinkersplattor, men jag gissar att det inte är bra ur fukthänseende att det inte är värme i golvet på platsen det blir blött?
Vad kan jag kräva, vad bör jag göra??
Jag hade hantverkare hemma som har ´byggt ett badrum från grunden. Det är klinker/kakel.
Problemet är att de tydligen börjat lägga elslingan för golvvärmen för tätt, alternativt använt en för kort, och när de kom till andra änden av rummet har det blivit glesare och glesare. Så när vi kommer bort till platsen för min dusch är det inte varmt på golvet. Trots full fart på värmen blir det inte varmt.
Hantverkarna ser misstaget men tycker det är för mycket jobb för att ordna i efterhand. Helt klart mycket jobb då man får riva hela badrummet och bygga upp igen.
Det är naturligtvis väldigt osönt att stå och duscha på kalla klinkersplattor, men jag gissar att det inte är bra ur fukthänseende att det inte är värme i golvet på platsen det blir blött?
Vad kan jag kräva, vad bör jag göra??
För fuktens skull spelar det ingen roll, det tar tätskiktet hand om oavsett om det är kallt eller varmt.
Är du inte nöjd ska du reklamera arbetet.
Golvvärmen ska ju förläggas enligt tillverkarens instruktioner, Vad står det i ditt avtal med hantverkaren?
Är du inte nöjd ska du reklamera arbetet.
Golvvärmen ska ju förläggas enligt tillverkarens instruktioner, Vad står det i ditt avtal med hantverkaren?
Moderator
· Stockholm
· 56 254 inlägg
Men om de lagt den för tätt i början så är det inte bra, det kan minska livslängden på kabeln. Och som sagt kabeln skall ju läggas av elektriker, så hur har dte här gått till?
Medlem
· bohuslän
· 252 inlägg
Jag märkte inte problemet förrän allt var klart och jag började nyttja badrummet. Tom en bit efteråt då jag inte skulle sätta igång golvvärmen på någon vecka för att allt skulle få torka utan påskyndning av värme.
Jag har inte betalat någonting än. Hantverkaren som jag anlitade antog att det kom sig av för tätt i början alternativt för kort kabel, men jag har inte talat med elektrikern som lade kabeln.
Fruktansvärt irriterande med fläckvis kallt golv trots golvvärme...
Jag har inte betalat någonting än. Hantverkaren som jag anlitade antog att det kom sig av för tätt i början alternativt för kort kabel, men jag har inte talat med elektrikern som lade kabeln.
Fruktansvärt irriterande med fläckvis kallt golv trots golvvärme...
Renoverare
· Stockholm
· 19 577 inlägg
Kräv att de gör om, kommer bli dyrt för dem, nytttätskikt och klinker / kakel. Kommer lära dem att inte leverera skit
Naturligtvis går man ut med kabeln så långt ifrån duschen som möjligt. Som jag fattar är det draget ungefär så nu. Borr finns något som heter, tätmedel också. Avsteg skriver man sen.Paul-Staffanstorp skrev:
Om viljan finns så funkar det. Helt riskfritt.
Dock så bygger det kanske 10-15 mm extra.