Hej,

Jag hade hantverkare hemma som har ´byggt ett badrum från grunden. Det är klinker/kakel.

Problemet är att de tydligen börjat lägga elslingan för golvvärmen för tätt, alternativt använt en för kort, och när de kom till andra änden av rummet har det blivit glesare och glesare. Så när vi kommer bort till platsen för min dusch är det inte varmt på golvet. Trots full fart på värmen blir det inte varmt.

Hantverkarna ser misstaget men tycker det är för mycket jobb för att ordna i efterhand. Helt klart mycket jobb då man får riva hela badrummet och bygga upp igen.

Det är naturligtvis väldigt osönt att stå och duscha på kalla klinkersplattor, men jag gissar att det inte är bra ur fukthänseende att det inte är värme i golvet på platsen det blir blött?

Vad kan jag kräva, vad bör jag göra??

För fuktens skull spelar det ingen roll, det tar tätskiktet hand om oavsett om det är kallt eller varmt.

Är du inte nöjd ska du reklamera arbetet.

Golvvärmen ska ju förläggas enligt tillverkarens instruktioner, Vad står det i ditt avtal med hantverkaren?

Upptäcktes alltså inte detta under arbetets gång?
Det måste ju ha varit flera inblandade, ex. både elektriker och plattsättaren..

Har du betalat?

Men om de lagt den för tätt i början så är det inte bra, det kan minska livslängden på kabeln. Och som sagt kabeln skall ju läggas av elektriker, så hur har dte här gått till?

Lägg en ny värmekabel slinga på klinkersplattorna. På med nytt fix och nya plattor. Bygger lite på höjden men räddar det övriga.
Så borde man väl kunna göra ?!

T
Men plattorna blir ju varma direkt när du står och duschar eller är du ett sådant råskinn som duschar i kallvatten?

Jag märkte inte problemet förrän allt var klart och jag började nyttja badrummet. Tom en bit efteråt då jag inte skulle sätta igång golvvärmen på någon vecka för att allt skulle få torka utan påskyndning av värme.

Jag har inte betalat någonting än. Hantverkaren som jag anlitade antog att det kom sig av för tätt i början alternativt för kort kabel, men jag har inte talat med elektrikern som lade kabeln.

Fruktansvärt irriterande med fläckvis kallt golv trots golvvärme...

Kräv gör om. Du har beställt golvvärme. Då ska man få golvvärme.

Paul-Staffanstorp
Jag förstår inte att den som flytspacklade inte märkte detta och lät elektrikern göra om och göra rätt...

Man kan ju inte lägga en ny ovanpå för hur ska man få in kablarna i väggen då ? ;)

Kräv att de gör om, kommer bli dyrt för dem, nytttätskikt och klinker / kakel. Kommer lära dem att inte leverera skit

Kostnaden måste ju elektrikern ta. Det är han som gjort fel.

Om det nu är någon elektriker dom gjort jobbet.

Paul-Staffanstorp
Problemet är ju att den som flytspacklat godkänt underarbetet... så det är lite bad luck för honom...

Krävs det av en spacklare att han är expert på det elektriska? (Svar: Nej)

Paul-Staffanstorp skrev:
Jag förstår inte att den som flytspacklade inte märkte detta och lät elektrikern göra om och göra rätt...

Man kan ju inte lägga en ny ovanpå för hur ska man få in kablarna i väggen då ? ;)
Naturligtvis går man ut med kabeln så långt ifrån duschen som möjligt. Som jag fattar är det draget ungefär så nu. Borr finns något som heter, tätmedel också. Avsteg skriver man sen.
Om viljan finns så funkar det. Helt riskfritt.
Dock så bygger det kanske 10-15 mm extra.

Den som flyttspacklar har inget ansvar för detta.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.