Detta är antagligen ett väldigt enkelt problem men jag börjar bli ganska frustrerad vid det här laget och hoppas att det finns någon här som kan hjälpa en stackare i nöd :)

Jag försöker täta en till-anslutning på tvättmaskinen och efter x-antal omlindningar med gängtejp lyckas jag ändå inte få det 100% tätt. Det läcker alltid på samma ställe och det är på ovansidan av gängen på "rör-adaptern". Som minst har jag lyckats få läckaget till cirka 1 droppe/minut. De andra verkar hålla tätt.

Bilden nedan visar anslutningen från tvättmaskinen med ett rör klätt i metallnät, sedan adapterröret i mitten och slutligen kopplingen till vattnet från kranen högst upp i bild.

På bilden kan man se att en droppe bildats på ovansidan av adaptern vid gängtejpen, det är alltså exakt på detta ställe alla läckage har blivit.

10859637_10152446742506135_2071009954_n.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Har provat linda röradapterns ovansida med olika varv linda. Allt mellan cirka 3 varv till cirka 15 varv, lindat medsols. Använder nageln när lindningen är klar för att följa gängningen och trycka till tejpen. Efter varje försök skruvar jag isär allt och vissa gånger anar jag att gängtejpen har "krypt" upp längs gängen men andra gånger verkar den ligga kvar hyfsat orörd. Jag skruvar endast i positiv riktning (alltså "åt") och skruvar inte åt andra hållet när jag väl lindat tejpen.

Jag använder mig av "vanlig" gängtejp likt denna:

86584.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Finns det någon där ute som kan förbarma sig över denna tråd och föreslå vad jag ska göra härnäst för att få denna koppling tät så skulle jag vara otroligt tacksam :wow:

Testa att skrapa gängan innan du lindar på gängtejpen. Så det blir hack på gängorna. Använd polygrip eller kniv. Det ser ut att vara förkromad gänga och då blir den så glatt för tejpen att fästa på. Ta mindre gängtejp, det ska inte följa med uppåt utan ligga kvar mellan mutter och gängdel, vanligt att man tar för mycket.

• Gilla
Lär mig gärna
  • Laddar…
Är det inte så att koningen på muttern och röradaptern inte är samma?
I så fall hjälper det inte hur du än gör med gängtejpen.

Gängtejp är ingen höjdare. Använd lin och linolja i stället.

Per_2014 skrev:
Testa att skrapa gängan innan du lindar på gängtejpen. Så det blir hack på gängorna. Använd polygrip eller kniv. Det ser ut att vara förkromad gänga och då blir den så glatt för tejpen att fästa på. Ta mindre gängtejp, det ska inte följa med uppåt utan ligga kvar mellan mutter och gängdel, vanligt att man tar för mycket.
Har skrapat väldigt lite med en morakniv längs gängen men antar att jag kan vara lite mer frikostig med skrapandet :)

Har du någon gissning mellan tummen och pekfingret på hur många varv jag bör linda?

thomas33 skrev:
Är det inte så att koningen på muttern och röradaptern inte är samma?
I så fall hjälper det inte hur du än gör med gängtejpen.
Hmm, så kanske det är? Finns det något sätt att ta reda på detta?

Är ingen rörmockare men det kändes som att den satt okej men och andra sidan om det läcker lite kanske jag ska köpa en ny adapter?

andersmc skrev:
Det verkar som att inte många rekommenderar gängtejp, vad är oddsen att lin och gör tätt?

Som sagt det känns som att det läcker väldigt lite så det är inte långt ifrån tätt så det enklaste vore om jag fick till det med tejpen :)

kulle
En packning i botten istället kanske ?

kulle skrev:
En packning i botten istället kanske ?
Hur skulle man bära sig åt för att fixa det?

Som sagt det är säkert triviala saker men är man akademiker så är man :o

Det ser ut som om det ska vara planpackningar på båda sidorna av adaptern.

Att linda gängtejp så att den inte glider är en konst, att linda med lin kan nästan alla.

Ta foto när du har det delat så att vi kan se insidorna.

Min erfarenhet som glad amatör är att den koppling jag försökte täta med gängtejp aldrig blev tät. Har däremot ALDRIG behövt korrigera en lintätning (gjort kanske 20-30st) alla har hållit tätt direkt.

Men har du inget lin hemma skulle jag försöka en gång till, men med rejält med tejp (30 varv?).

andersmc skrev:
Exakt så. Lin och pasta (linolja?! )är nog bättre.

Men, om man ska använda gängtejp så har man använt för lite tejp om man kan följa gängorna med nageln som beskrivs i första posten. Jag tror TS kommer få det tätt om bara tillräckligt med tejp används.

Repa gängorna lite mer, sträck tejpen när du rullar på den. När det ser ut som lagom med tejp, ta några varv till. Se till att den inte rullar med.
Problemet här är att den yttre 1/2" gängan på röret till blandaren är cylindrisk, inte konisk. Då blir det inget naturligt stopp när man drar den mot bussningen.
Det bästa är att använda en sk diskmaskinsbussning. I den tätar man med en packning, både invändigt och utvändigt.

nordland skrev:
Det verkar som att inte många rekommenderar gängtejp, vad är oddsen att lin och gör tätt?

Som sagt det känns som att det läcker väldigt lite så det är inte långt ifrån tätt så det enklaste vore om jag fick till det med tejpen :)
Oddsen är näst intill 100%. Linet har den trevliga egenskapen att det sväller lite när det blir blött, så det tätar av sig självt när det börjar läcka.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.