Hej!

Jag har upptäckt att min takmålning inte gav så bra resultat som jag hoppats på. Det har blivit ganska flammigt och förstod på en annan tråd här att det troligen berodde på att jag haft för dåligt eller för lite färg.....? Vet inte om det stämmer... Mitt problem är ju nu dock att jag hunnit tapetsera och slipa golv efter. Går det att måla tak utan kladda överallt? Hur kan man göra för att täcka väggarna?

Nån som har råkat ut för samma sak?

Mvh Maria

Jag fick det också väldigt flammigt första målningen. Som tur var upptäckte jag det direkt så jag kunde göra om det innan jag måade väggarna. Jag tyckte resultatet blev mycket bättre med en handroller och en stege, även om det blev en del hoppande upp och ner. Långt skaft på rollern blev bara krångligt, men det är väl en smaksak.

Svårt att täcka väggarna, men du kanske kan tejpa upp plast med målartejp? Den går ju att dra av utan att det blir märken i tapeten. Golvet är väl enklast att täcka med papp.

Lycka till!

Hej Mias!
Det blir lättast snyggt genom att rolla från fönster och inåt, inte kladda på nyss målade ytor (dutta i) och vara frikostig med färgen. Jag har märkt att det blir bäst om man avslutar rollningen på varje yta med ett drag från fönstret, eller i alla fall gör lika hela tiden, liksom "kamma" färgen åt samma håll. Visst går det att täcka golv å tapeter, och det behövs. Fina tips av Snigel.

Amatörer gör ofta felet att man tar alldeles för lite färg. Dränk in rejält och ta ny färg istället för att dra ut den tills det blir helt torrt i rollern. PS. Jag är amatör själv så jag vet. Färg på innerväggar ska man slösa med då blir resultatet som bäst.

Välj en rejäl roller som rymmer mkt färg.
/CC

Tack för svar!

Jag får väl göra ett försök igen helt enkelt.. ;) Tyckte jag gjorde enkelt alla konstens regler förra gången med bra roller och mycket färg men tydligen hade jag för lite ändå...

Tack för hjälpen!

Spelar det förresten nån roll vad för färg man har egentligen. För nu hade vi nån billig takfärg eftersom det enligt säljaren - Bauhaus - inte spelade någon roll. Kan det vara så att en billig färg helt enkelt inte täcker lika bra?

/Maria

Vi körde med en dyr nikotinspärrfärg, men inte täckte den nåt bra inte.....det var skitsvårt att få bort nikotinfläckarna ändå! Så i det fallet hade det nog blivit lika bra (eller ska jag säga dåligt) med en vanlig färg.

Mias, jag har ingen åsikt om dyr eller billig färg, har aldrig jämfört så. Men överlag tycker jag att det aldrig räcker med en strykning, fast det är "vitt på vitt".
...fast, e'klart, det gamla är mera grått... Kanske löser en del av smutsen upp sig vid första målningen, och bidrar till flammigheten? Jag har aldrig målat på nytt, bara på gammalt.

Vi målar tre gånger på microlit. Använder Scotte som målarna mestadels använder.

Att målarna skulle använda mycket färg stämmer inte. Dom är mästare på att få ut mycket yte på lite färg. Det tjänar dom bra på!

Jag har dåliga erfarenheter av att köpa färg och spackel på Bauhaus. De förvarar inte sina grejjer frostskyddat, och då pajjar bindemedlet och allt sammns rinner. Dåligt!

//Nussen

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.