Besserwisser
· Hallands Län
· 860 inlägg
Vi har mekanisk frånluft i form av en Östberg CK 160 C EC. Den installerades för drygt 5 år sedan och har sedan gått dag och natt på 70%. Häromdagen hörde jag ett märkligt skavande från innertaket nedanför kattvinden där fläkten sitter och kunde snabbt lokalisera ljudet det till fläkten i fråga.
Jag demonterade fläkten, blåste ur damm med kompressor, kände på fläktdelarna så att lager kändes tight och bra. Kunde inte hitta något som skulle kunna vara orsaken till missljudet så jag tänkte i min enfald att det var obalans orsakat av damm etc. Fläkten snurrade ljudlöst och vibrationsfritt när jag blåste på fläkthjulet med kompressor. Monterade ihop allt igen och kunde njuta av tystnaden i ett dygn och sedan var missljudet tillbaka.
Tycker att drygt 5 år är lite kort bytesintervall för en fläkt. Vad kan det vara som orsakar missljudet och vad kan man göra för att åtgärda det? (bifogar ett klipp där man hör eländet)
Jag demonterade fläkten, blåste ur damm med kompressor, kände på fläktdelarna så att lager kändes tight och bra. Kunde inte hitta något som skulle kunna vara orsaken till missljudet så jag tänkte i min enfald att det var obalans orsakat av damm etc. Fläkten snurrade ljudlöst och vibrationsfritt när jag blåste på fläkthjulet med kompressor. Monterade ihop allt igen och kunde njuta av tystnaden i ett dygn och sedan var missljudet tillbaka.
Tycker att drygt 5 år är lite kort bytesintervall för en fläkt. Vad kan det vara som orsakar missljudet och vad kan man göra för att åtgärda det? (bifogar ett klipp där man hör eländet)
Produkter som diskuteras: "kanalfläkt"
Kanalfläktar
Med hjälp av en kanalfläkt kan du på ett smidigt sätt öka flödet av frånluft i våtrum och därigenom förbättra ditt inomhusklimat.
Läs mer
Besserwisser
· Hallands Län
· 860 inlägg
2 känns som mest sannolikt. 1 borde ha visat sig tidigare kan man tycka. Stängde av fläkten och väntade 10 min innan jag körde igång igen och nu är ljudet borta igen. Får se hur länge jag orkar hålla på med den rutinen men nytt köp är väl det som hägrar.
Klicka här för att svara