Hej
Vi har extrema problem med missljud från krypgrunden.
Vi har fjärrvärme hemma och tror det kommer från kopparrören.
Kraftringen har kollat på fjärrvärmecentralen men kan inte hitta något.
Vi har luftat alla radiatorer och kollat så att inget ligger emot rören men det hjälper inte.
Vi har haft VVSare hemma men dom vet inte vad dom ska göra eftersom dom inte kan framkalla missljudet.
Om ni kollar på filmen, tror ni det är termiskt oljud? Är det detta som är knäppande ljud?
Missljudet kommer oftast på kvällen natten och morgonen vilket gör det svårt får oss att sova.
Vet inte alls hur jag ska kunna lösa detta.
Har ni några bra förslag?
/Alexander
Vi har extrema problem med missljud från krypgrunden.
Vi har fjärrvärme hemma och tror det kommer från kopparrören.
Kraftringen har kollat på fjärrvärmecentralen men kan inte hitta något.
Vi har luftat alla radiatorer och kollat så att inget ligger emot rören men det hjälper inte.
Vi har haft VVSare hemma men dom vet inte vad dom ska göra eftersom dom inte kan framkalla missljudet.
Om ni kollar på filmen, tror ni det är termiskt oljud? Är det detta som är knäppande ljud?
Missljudet kommer oftast på kvällen natten och morgonen vilket gör det svårt får oss att sova.
Vet inte alls hur jag ska kunna lösa detta.
Har ni några bra förslag?
/Alexander
Glömde också nämna att det låter även om fjärrvärmecentralen är avstängd och när termostaterna står på 0.
Hej
Låter som ett mekaniskt ljud för mig, något som rör sig eller liknande.
Har du varit nere i krypgrunden och lyssnat? Borde gå att följa ljudet och hitta var det uppstår.
Har du provat att stänga av inkommande vatten/fjärrvärme? Hörs ljudet med vatten/fjärrvärme avstängt är det något annat.
Låter som ett mekaniskt ljud för mig, något som rör sig eller liknande.
Har du varit nere i krypgrunden och lyssnat? Borde gå att följa ljudet och hitta var det uppstår.
Har du provat att stänga av inkommande vatten/fjärrvärme? Hörs ljudet med vatten/fjärrvärme avstängt är det något annat.
Jag har varit i krypgrunden när ljudet uppstår och jag hittar inte källan till ljudet eftersom ljudet låter på olika ställen eftersom rören går kors och tvärs i krypgrunden.Pjosk75 skrev:
Man kanske kan känna på rören ifall det skulle komma en vibration när ljudet uppstår?
Bor i kedjehus och har sammanhängande krypgrund med dom andra. Tror man stänger av för alla i huslängan då.
Ja, om ljuden utgår från rören borde det gå att känna vibrationer.
Du skriver att ljuden oftast uppstår på kväll och morgon.
Är det alltså perioder när ingen knäppande hörs?
Är det någon skillnad under året? Tänker att fjärrvärmen oftast är avstängd under sommaren. Men varmvattnet kanske också är kopplat till fjärrvärmen.
Har du frågat grannarna om de hör något? Kan hända att ljudet uppstår längre bort men bara hörs hos dig.
Är det någon skillnad under året? Tänker att fjärrvärmen oftast är avstängd under sommaren. Men varmvattnet kanske också är kopplat till fjärrvärmen.
Har du frågat grannarna om de hör något? Kan hända att ljudet uppstår längre bort men bara hörs hos dig.
Det finns perioder där det inte hörs alls.Pjosk75 skrev:
Ja, om ljuden utgår från rören borde det gå att känna vibrationer.
Vi har bott i huset i 2 år och hört lite knäppningar ganska sällan men från och med i våras blev det helt plötsligt extremt.
Grannarna hör också missljudet.
Düsseldorff
Byggnadsvårdare
· Bromma
· 3 246 inlägg
Düsseldorff
Byggnadsvårdare
- Bromma
- 3 246 inlägg
Jag är fortfarande övertygad om att det är luft i rören. Låter exakt så.A a.jakobsson skrev:
Man kan bli förvånad över hur höga knäppningar eller "smällar" luft ger upphov till.
Okej!Düsseldorff skrev:
Jag ska ringa Kraftringen och se om dom kan lufta stamledningen.
Vi bor i kedjehus och ledningen går igenom allas krypgrund.
Men om ni delar rör med andra i radhuset spelar det ingen roll om du har dina termostater på noll. Finns ljudet där på sommaren respektive vinterna. Eller är det i mellanperioderna när uppvärmningen varierar?
Vi har haft djävulusiska knäppningnar i vårat hus. Frmaförallt pga att vi har för få radiatorer vilket gör att pannan måste skicka ut mycket varmare vatten och då blir det snabba omslag. Sen slår den av ganska snabbt för att det blir för varmt på returen och så håller det på så. När jag fick intrimmat pannan så blev det bättre. Nu skall vi montera lite fler radiatorera vilket gör att vi kan sänka värmen och variatonerna bör minimeras.
Vi har haft djävulusiska knäppningnar i vårat hus. Frmaförallt pga att vi har för få radiatorer vilket gör att pannan måste skicka ut mycket varmare vatten och då blir det snabba omslag. Sen slår den av ganska snabbt för att det blir för varmt på returen och så håller det på så. När jag fick intrimmat pannan så blev det bättre. Nu skall vi montera lite fler radiatorera vilket gör att vi kan sänka värmen och variatonerna bör minimeras.
Kraftringen var här precis och luftade servisledningen, det fanns en del luft i ledningen men ljudet kom ändå.
I krypgrunden såg dom något som jag inte tänkte på, att servisledningen på ett ställe är klämd mellan ett armeringsjärn och betongbjälklaget. Ibland låter det som att ljudet kommer från väggen eller taket och då kan bjälklaget sprida ljudet i konstruktionen.
Se bild, det är det svarta röret:
Kraftringen ska återkomma med hur dom ska åtgärda det.
Förhoppningsvis har vi hittat problemet 😀
I krypgrunden såg dom något som jag inte tänkte på, att servisledningen på ett ställe är klämd mellan ett armeringsjärn och betongbjälklaget. Ibland låter det som att ljudet kommer från väggen eller taket och då kan bjälklaget sprida ljudet i konstruktionen.
Se bild, det är det svarta röret:
Kraftringen ska återkomma med hur dom ska åtgärda det.
Förhoppningsvis har vi hittat problemet 😀
Jag prövade med termostaterna på 0 innan jag visste att grannarna också hörde ljudet 😀Dr Benz skrev:
Men om ni delar rör med andra i radhuset spelar det ingen roll om du har dina termostater på noll. Finns ljudet där på sommaren respektive vinterna. Eller är det i mellanperioderna när uppvärmningen varierar?
Klicka här för att svara