Hej!
jag har precis gjutit en köksbänk till mitt nya kök och la den på plats igår. Har låtit den härda i 4 dygn. På ovansidan syns ett mörkt rutnät av armeringen (se bild). Någon som har varit med om liknande, i så fall, kan man göra något för att få bort det?
jag har precis gjutit en köksbänk till mitt nya kök och la den på plats igår. Har låtit den härda i 4 dygn. På ovansidan syns ett mörkt rutnät av armeringen (se bild). Någon som har varit med om liknande, i så fall, kan man göra något för att få bort det?
Har du en bättre bild kanske?
Gjöt du den upponed eller har du skurat och slipat den?
Jag tror inte att det är missfärgningar utan det är så att armeringen är för nära ytan. Det är dock lite svårt att se på den suddiga bilden.
Gjöt du den upponed eller har du skurat och slipat den?
Jag tror inte att det är missfärgningar utan det är så att armeringen är för nära ytan. Det är dock lite svårt att se på den suddiga bilden.
Hur tjock är den och på vilken höjd över formskivan hängde du armeringen? Troligtvis kommer det bli aningen bättre genom att låta tiden gå, men högst osannolikt att det kommer försvinna. Om du har kvar formen så skulle jag faktiskt ha gjutit en ny.
Bänkskivan är 40mm och armeringen la jag i efter halva formen var full, så den är ungefär 20mm från ytan på bänkskivan, formen finns inte kvar så jag får väll hålla tummarna för att det försvinner med tiden och annars göra nått senare..
Det låter väldigt skumt. Däremot så sjunker ju armeringen ned i så att den ligger på 20 mm är väl osannolikt. Men finns det >10 mm täck borde det inte synas. Osäker på vad som hänt här faktiskt.A Axell123 skrev:
Kan vara så enkelt att eftersom du gjutit den upp o ner så har fukten svårare att ta sig förbi armeringen. Så vänta och se om det rätar till sig. Annars så blöt ner skivan ordentligt och skrubba ytan med disksvamp.
Klicka här för att svara