Hej! Har precis fått klart vårt badrum. Vi valde att sätta en 60x60 klinker (granitkeramik) på väggen. Men efter fogningen så ser man tydlig nyans skillnad runt fogen och övriga delen av plattan. Enligt där jag köpte plattan så säger dem att man måste ge det 1-2 veckor för till 99% är det fixen som syns bakom som inte har torkat. Men enligt en expert så kunde inte fixen synas genom en granitkeramik platta. Enligt han så är det fogpigment som fastnat djupt i porerna på plattan. Så man måste använda någon syra (vilket jag har provat)

Har ni några trips för att få en jämn färg?

• Nyrenoverat badrum med 60x60 klinker på väggen som visar nyansskillnader runt fogarna.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Vilken syra har du provat?

Peckalanger Peckalanger skrev:
Vilken syra har du provat?

• Flaska med DETERDEK PRO rengöringsmedel för slutrengöring och avkalkning, med QR-kod och användningsinstruktioner.
    Skapa konto
Ja, det där såg ju rejält ut. Borde ha hjälpt om det var fogrester kvar. Jag körde själv med ättiksyra vilket fungerade.

Ja, det där såg ju rejält ut. Borde ha hjälpt om det var fogrester kvar. Jag körde själv med ättiksyra vilket fungerade.
Det var kakelfirman som sålde klinkern till mig som rekommendera denna. Har du bilder på hur ditt såg ut innan du rengjorde de?

Har tyvärr inga bilder men jag har mörka väggar och mörk fog så det syntes inte lika bra. Bara mörka matta fält lite här och där. har du någon platta över?

Har tyvärr inga bilder men jag har mörka väggar och mörk fog så det syntes inte lika bra. Bara mörka matta fält lite här och där. har du någon platta över?
Okej. Yes, jag har 3st över.

Du skulle kunna dra fog över hela plattan och sedan rengöra igen. Om det stämmer att fogen har krupit in i porerna så borde nyansen jämna ut sig då. Dvs att fylla porerna även mitt på plattorna.

R RavenRib skrev:
Okej. Yes, jag har 3st över.
Då kan du testa lite. Ta ljus fog på halva och mörk fog på halva. Se vad som händer efter rengöring

Då kan du testa lite. Ta ljus fog på halva och mörk fog på halva. Se vad som händer efter rengöring
Borde göra de. Det kommer någon expert från där jag köpte klinkern i nästa vecka och ska göra ett utlåtande. Så beroende på vad jag får för besked där så får vi se vad som ska göras. Tack för dina tips

• Gilla
Peckalanger
  • Laddar…
Hur gick det?

Coolman Coolman skrev:
Hur gick det?
Tydligen skulle plattan vara skiftande i färgen, även om säljaren trodde dem sålde en ”vit” platta. Så det jag först trodde va missfärgning efter fogning stämde ej. Jag fick ekonomisk kompensation för kostanden av all klinkers + 5.000kr i goodwill.

Tack för svar. 18 timmar sedan fogade jag och det blev mörkare på kakel vid fog... Aldrig haft problem tidigare med andra kakel/klinker.
Tänkte vänta 1 vecka för "torkning".

Coolman Coolman skrev:
Tack för svar. 18 timmar sedan fogade jag och det blev mörkare på kakel vid fog... Aldrig haft problem tidigare med andra kakel/klinker.
Tänkte vänta 1 vecka för "torkning".
Har du bild innan fogning samt efter fogning som du kan bifoga?

Hej. Före fogning tyvärr inte...

Ser likadant på alla ställen.

Sen svamp för att torka av överblivet fog ser man det varit lite vått där nere på bänkskivan.

Ska silikon sen beror på utfallet här.

• Köksvägg med marmorimitation, svarta kranar och grytlapp. Eluttag synliga ovanför bänkskiva. Modern och stilren design.
    Skapa konto
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.