Hej! Har precis fått klart vårt badrum. Vi valde att sätta en 60x60 klinker (granitkeramik) på väggen. Men efter fogningen så ser man tydlig nyans skillnad runt fogen och övriga delen av plattan. Enligt där jag köpte plattan så säger dem att man måste ge det 1-2 veckor för till 99% är det fixen som syns bakom som inte har torkat. Men enligt en expert så kunde inte fixen synas genom en granitkeramik platta. Enligt han så är det fogpigment som fastnat djupt i porerna på plattan. Så man måste använda någon syra (vilket jag har provat)
Har ni några trips för att få en jämn färg?
Har ni några trips för att få en jämn färg?
Vilken syra har du provat?
Ja, det där såg ju rejält ut. Borde ha hjälpt om det var fogrester kvar. Jag körde själv med ättiksyra vilket fungerade.
Har tyvärr inga bilder men jag har mörka väggar och mörk fog så det syntes inte lika bra. Bara mörka matta fält lite här och där. har du någon platta över?
Du skulle kunna dra fog över hela plattan och sedan rengöra igen. Om det stämmer att fogen har krupit in i porerna så borde nyansen jämna ut sig då. Dvs att fylla porerna även mitt på plattorna.
Borde göra de. Det kommer någon expert från där jag köpte klinkern i nästa vecka och ska göra ett utlåtande. Så beroende på vad jag får för besked där så får vi se vad som ska göras. Tack för dina tipsPeckalanger skrev:
Tydligen skulle plattan vara skiftande i färgen, även om säljaren trodde dem sålde en ”vit” platta. Så det jag först trodde va missfärgning efter fogning stämde ej. Jag fick ekonomisk kompensation för kostanden av all klinkers + 5.000kr i goodwill.Coolman skrev:
Klicka här för att svara