Hej

Köpte granitskivor till mitt nya kök då man läst att de e väldigt tåliga med mera.
Nu har vi lagat mat 5-7ggr och skivan har märken kvar efter lite citron som låg på på skivan ca 2-3min.

Verkar inte spela någon roll om man behandlat skivan varken innan eller efter med oljan som medföljde då missfärgningen uppstått i bägge fall.

Oljar man skivan efterhand så döljs dessa, men så fort man torkat skivan 1-2ggr med en trasa så dyker dom upp igen

Ska det verkligen vara så? Hade förstått om citronen legat över natten eller liknande men ett par minuter känns verkligen löjligt.

Någon som upplevt samma sak eller har några tips?

Tack på förhand!

• IMG_20120603_185025.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Jag har upplevt precis samma sak, fast med en kalkstensskiva. Det behöver inte vara citron, det kan vara vin eller vad som helst med syra i. Vi har en rostfri diskbänk också och jag försöker komma ihåg att skiva det sura där. Kommer det en droppe ska du torka bort det direkt, så blir det inga märken.

De märken vi har fått har jag skrubbat med den skrovliga ytan på en disksvamp och fått bort (en en sådan som inte repar förstås, utan den som är för grytor). Man får gnugga ett bra tag, så brukar det gå bort. Gnugga ett tag varje dag i en vecka så ska du se att det går bort.

Vim. Prova med det, funkar bra på vår sileatoneskiva

Jag har själv upplevt samma sak men då av det lite grövre slaget.. Sonen "glömde" en piggelin-glass på bänken. Den låg där en natt. Fläcken etsades rejält, fanns inga möjligheter att få bort överhuvudtaget.

I vårt fall bytte faktiskt stenfirman ut stenen. Men dessa fläckar uppstår fortfarande om bänken kommer i kontakt med något som är surt. Nero Assoluto har vi.

Vi har helt enkelt beslutat att ju mer "förgrånader" desto mindre tänker man på det :)

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.