Vi har för ett par månader sedan fått tillträde till vår nya bostadsrätt. Badrummet var enligt prospekt renoverat av förrförra ägaren vid stambyte 2008, och vi tyckte att det såg ut att vara proffsigt gjort.

När vi nu ska byta ut till en takdusch och tar bort stången för den tidigare "duschhuvudhållaren" så ser vi att bakom att den som skruvat upp stången missat pluggarna (se bilder, två hål på olika höjd). Detta har tidigare varit dolt av hållarna för duschstången så är inget vi kan ha upptäckt tidigare.

Skruv felsatt i väggkakel med synligt hål och skada runt, i ett nyligen tillträtt badrum.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Skruv i badrumskakel med missad plugg och synligt hål som tidigare dolts av duschstångshållare.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Mina frågor är
1) Är detta farligt? Hålen har alltså varit helt dolda bakom två stånghållare (typ denna https://www.bygghemma.se/kok-och-ba...e/handduschhallare-tapwell-xsup-030/p-1109150) eventuellt med någon sorts silikon runt...

2) Kan man laga detta utan att byta ut kaklet/våtskiktet? Dvs kan man fylla på med silikon eller liknande?

3) Vem bär ansvaret för denna typ av fel som omöjligt kunnat ses på visning? Säljare hade inget våtrumsintyg och i prospekt står endast att det renoverades 2008 vid stambyte.

Jaru...har ingen fått duschen i huvudet på 13 år var det väl inte direkt farligt?
Hanteringen av hålen ur täthetsperspektiv ser jag inte ska vara någon skillnad på.
Sedan är det fel, men men...

Nej, det är inte farligt
Ja, dra ut pluggen och fyll med silicon i samma färg som kaklet
Den som har satt upp den gamla stången, men glöm det. njut av din nya takdusch istället

• Gilla
Knight och 1 till
  • Laddar…
K
Ett ytterst allvarligt fel.
Kräv ett nytt badrum!

(Obs Ironi).

Att den som skruvade upp stången missade pluggen spelar ingen roll nu. Hanteringen är densamma. Hål som du inte ska återanvända fyller du med silikon. Hål som du ska återanvända fyller du också med silikon och skruvar fast det som ska fästas innan silikonet härdar.

• Gilla
laperss och 1 till
  • Laddar…
Okej toppen, var mest tätskiktet jag var orolig för! Vet ni om det finns något bra sätt att få kakelplattan att se snygg ut efter att man silikonat, typ någon sorts kakelmassa? Ytan på kaklet är bortskrapat där skruven missat.

L laperss skrev:
Okej toppen, var mest tätskiktet jag var orolig för! Vet ni om det finns något bra sätt att få kakelplattan att se snygg ut efter att man silikonat, typ någon sorts kakelmassa? Ytan på kaklet är bortskrapat där skruven missat.
Testa med emaljlack.

G Grod4n skrev:
Testa med emaljlack.
Tack!

Vill du lacka skadan så måste du göra det innan du lägger på silikon.

• Gilla
hapazard
  • Laddar…
Med lite tur kanske det finns några sparade kakelplattor i föreningen genom att det var ett stambyte. Då skulle du kunna byta ut just den skadade kakelplattan. Det är lite pyssel att göra det och jag har inte själv gjort det men läst instruktioner för det. Efter ett tag brukar man inte se småskavankerna längre så det gäller kanske att inte vänta för länge med att börja med ett sånt projekt.

BirgitS
S StigLennart skrev:
Med lite tur kanske det finns några sparade kakelplattor i föreningen genom att det var ett stambyte. Då skulle du kunna byta ut just den skadade kakelplattan. Det är lite pyssel att göra det och jag har inte själv gjort det men läst instruktioner för det. Efter ett tag brukar man inte se småskavankerna längre så det gäller kanske att inte vänta för länge med att börja med ett sånt projekt.
Nja, 2008 var det ju vanligt med rollade tätskikt och de går ju inte att reparera om de skadas när man tar bort en kakelplatta.

P peroande skrev:
Vill du lacka skadan så måste du göra det innan du lägger på silikon.
Jag har lagat hål på detta sätt:

1. fyll upp till botten av kakelplatten med silikon
2. fyll hålet från silikonet till toppen av platten med kakelfog
3. pensla på emaljlack på fogen

• Gilla
AnnaLore och 1 till
  • Laddar…
Vi börjar med att testa att fylla med vitt silikon - ser det konstigt ut får vi kanske försöka dölja på något sätt. Känns viktigast att fylla i hålen och slippa renovera hela badrummet just nu.

Skönt att det inte var någon fara! Tack för hjälpen alla.

H hapazard skrev:
Jag har lagat hål på detta sätt:

1. fyll upp till botten av kakelplatten med silikon
2. fyll hålet från silikonet till toppen av platten med kakelfog
3. pensla på emaljlack på fogen
Låter som ett bra förslag! Ska testa detta.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.