7 690 läst ·
24 svar
8k läst
24 svar
Missat att fixa slutbesiktning inom 5 år
Sida 1 av 2
Vi har byggt ett nytt lösvirkeshus 2010, och vi har missat att fixa slutbesiktningen, så vi har inte något papper från kommunen att det är ok att bo här.
Vad skall vi göra, bygglovet har ju gått ut?
Räknas huset som svartbygge nu, måste vi riva huset om vi åker till kommunen och vill ha slutbeskedet?
Eller vad säger lagen?
Vad brukar hända, jag kan inte vara den första som missat detta.
Räknas huset som svartbygge nu, måste vi riva huset om vi åker till kommunen och vill ha slutbeskedet?
Eller vad säger lagen?
Ett alternativ kan vara att vänta ut 10 års gränsen för att slippa ev rivning innan du kontaktar kommunenD Denkaw11 skrev:Vi har byggt ett nytt lösvirkeshus 2010, och vi har missat att fixa slutbesiktningen, så vi har inte något papper från kommunen att det är ok att bo här.
Eller vad säger lagen?
Moderator
· Stockholm
· 57 837 inlägg
Vite är ingen risk. Det var vid förra ändringen (2013 tror jag??) av Plan o ByggLagen som man skärpte det där med slutbesked och inflyttning. Just för att det finns 1000 tals hus där man inte fixat slutbeviset. Om ditt bygglov är ifrn 2010 så var det andra regler då.
Rent teoretiskt tror jag att kommunen skulle kunna få för sig att kräva att du söker ett nytt bygglov, som då måste följa dagens regler. Men såvitt jag vet gör ingen kommun så. Utan i de här gamla ärendena utfärdas istället slutbeviset på lite lösa boliner, de vill rensa bland ärendena. Men det är ett år kvar till preskription. För att vara på den säkra sidan kanske det är bäst att vänta ett år till?
Annars prova att ställa frågan till juristspalten här på byggahus (alltså inte i forumet). Eller kontakta juristerna på villaägarförbundet, det är gratis för medlemmar i förbundet. Fördelen där är att du kan få en telefonkontakt.
Rent teoretiskt tror jag att kommunen skulle kunna få för sig att kräva att du söker ett nytt bygglov, som då måste följa dagens regler. Men såvitt jag vet gör ingen kommun så. Utan i de här gamla ärendena utfärdas istället slutbeviset på lite lösa boliner, de vill rensa bland ärendena. Men det är ett år kvar till preskription. För att vara på den säkra sidan kanske det är bäst att vänta ett år till?
Annars prova att ställa frågan till juristspalten här på byggahus (alltså inte i forumet). Eller kontakta juristerna på villaägarförbundet, det är gratis för medlemmar i förbundet. Fördelen där är att du kan få en telefonkontakt.
Ja utred först vilken lagstiftning som bygglovet omfattas av. Lagstiftningen är från 2010. Eftersom ni byggde 2010 så är det ju inte solklart om nuvarande eller den äldre lagstiftningen gäller i det här fallet. Vilket är datumet på ansökan om bygglovet och byggnadsnämndens beslut för bygglovet?
Om nuvarande lagstiftning från 2010 verkligen gäller för ert hus, varför har slutbesked inte utfärdats? Var brast det?
Om nuvarande lagstiftning från 2010 verkligen gäller för ert hus, varför har slutbesked inte utfärdats? Var brast det?
När ändrades lagstiftningen? sitter på jobbet nu och har inte handlingarna med mig.Claes Sörmland skrev:
Ja utred först vilken lagstiftning som bygglovet omfattas av. Lagstiftningen är från 2010. Eftersom ni byggde 2010 så är det ju inte solklart om nuvarande eller den äldre lagstiftningen gäller i det här fallet. Vilket är datumet på ansökan om bygglovet och byggnadsnämndens beslut för bygglovet?
Jag tar på mig ansvaret för att pappren inte kom in i tid, utmattad efter husbygget, byggde dygnet runt i 11 månader, sedan rörde jag inte en hammare på 2 år. Och sen var pappersjobbet borta, ville inte tänka på husbygge nå mer.