Jag ska förtydliga..vi fick nedslag på överlåtelsebesiktningen och skulle fixa taket..men sen gjordes en ny besiktning i samband med försäkringsbyte där han påstod att taket inte alls var original utan bytt sedan -64 och såg jättefint ut…och gav då en grön check.

En huskunnig kanske hade varit kritisk men vi litade ju på honom och det jag undrar är eg hur en besiktningsman kan ge ok UTAN ANMÄRKNING och en annan nedslag? Hur ska man som husägare veta och agera ‍♀️

Gav besiktningsman nummer 2 någon garanti? Vad säger ert försäkringsbolag? För ni kan knappast gå på säljaren eller den förste besiktningsmannen om det var en anmärkning om taket i den besiktningen.

1 16386 skrev:
Gav besiktningsman nummer 2 någon garanti? Vad säger ert försäkringsbolag? För ni kan knappast gå på säljaren eller den förste besiktningsmannen om det var en anmärkning om taket i den besiktningen.
försäkringsbolaget hävdar att en besiktning inte eg har någon betydelse..det ska ge oss som husägare en uppfattning om vad som kan tänkas behövas göras nu och på sikt. Och om det stämmer att det inte är så noga så är ju besiktningar helt värdelösa.

B Bozzen skrev:
Du har ju redan fått nedslag 1 gång. Varför gjorde du inget då.

Öppna plånboken själv!
B Bozzen skrev:
Du har ju redan fått nedslag 1 gång. Varför gjorde du inget då.

Öppna plånboken själv!
Jag ska förtydliga..vi fick nedslag på överlåtelsebesiktningen och skulle fixa taket..men sen gjordes en ny besiktning i samband med försäkringsbyte där han påstod att taket inte alls var original utan bytt sedan -64 och såg jättefint ut…och gav då en grön check.

En huskunnig kanske hade varit kritisk men vi litade ju på honom och det jag undrar är eg hur en besiktningsman kan ge ok UTAN ANMÄRKNING och en annan nedslag? Hur ska man som husägare veta och agera ‍♀️

S Sandra2k skrev:
försäkringsbolaget hävdar att en besiktning inte eg har någon betydelse..det ska ge oss som husägare en uppfattning om vad som kan tänkas behövas göras nu och på sikt. Och om det stämmer att det inte är så noga så är ju besiktningar helt värdelösa.
En besiktning som du får gratis av försäkringsbolaget är nog rätt värdelös, ja.

• Gilla
Festlund
  • Laddar…
1 16386 skrev:
En besiktning som du får gratis av försäkringsbolaget är nog rätt värdelös, ja.
ok. Det är säkert så. Svårt att veta skillnad på besiktning och besiktning bara :) tack för svar!

vi har ju bytt tak nu och allt har ju gått bra.

Wolf369 Wolf369 skrev:
Hej!
Gick igenom något liknande för ca 10 år sedan där vi ett år efter att ha köpt vårt hus hittade stora skador på två syllar.
Vi hade köpt en stor besiktning av Anticimex där de bla undersökte krypgrunden.
Besiktningsmannen upptäckte inte skadorna på syllen.

Besiktningsmannen hade DOCK inte skrivit på besiktningsprotokollet att krypgrunden utgjorde en riskkonstruktion vilket efter lite skrivande gav oss rätt.
Det viktiga här var alltså hur de skrivit i det protokoll du fick efter besiktningen.
Vi reklamerade alltså tjänsten inom 2 år som var kravet och de betalade bytet på 180 000 kr.
Hjälper dig gärna vidare med formuleringar till deras försäkringsbolag om det behövs.
Hur gick ni till väga?
Ringde ni anticimex som kom ut och gjorde en ny kontroll och sen fick ni lösa renoveringen med vilken firma ni ville?

L lippe89 skrev:
Hur gick ni till väga?
Ringde ni anticimex som kom ut och gjorde en ny kontroll och sen fick ni lösa renoveringen med vilken firma ni ville?
Nu är iofs inte frågan ställd till mig, men i mitt fall fick en tekniker komma ut till mitt hus två gånger innan felet upptäcktes. Ganska omgående konstaterades att det var ett fel som borde ha upptäckts och de tog kostnaden efter självrisk.

Jag fick själv hitta en offert på jobbet som Anticimex därefter godkände. I mitt fall pratade AC direkt med hantverkarfirman vilket förmodligen underlättade det hela något.

• Gilla
lippe89
  • Laddar…
L lippe89 skrev:
Hur gick ni till väga?
Anticimex skickade ut en undersökningsman vilken dokumenterad skadan och sedan var bollen i rullning.
Men minns att jag fick skriva en hel del och slänga fram några rättsfall.

• Gilla
lippe89
  • Laddar…
Hej,

En kort uppdatering.

Det krävdes många samtal till anticimex för att komma fram till rätt person...

Efter att ha pratat med denna person så har vi skickat bilder på fönsterna och han ansåg att det är befogat att skicka in en anmälan om reklamation.

Så nu måste vi skicka in en hel drös med papper och invänta svar efter det.

• Samtliga sidor av köpekontraktet

• Köpebrev

• Budhistorik

• Eventuella sidoavtal mellan er och säljaren

• Frågelistan undertecknad av säljaren

• Mäklarens objektbeskrivning i färg

• Planritning med skadeplats utmarkerad samt norr pil

• Sakkunnigutlåtande där skadeorsaken framgår samt vilka åtgärder som avses att vidtas

• Vi ber om en redogörelse om vilka åtgärder ni kräver ersättning för grundat på två offerter, om möjligt, samt fördelning av kostnader.

Uppdaterar igen när jag har hört mer.

• Gilla
Riverground och 1 till
  • Laddar…
Lite OT, men vad tusan ska de med budhistoriken till?

• Gilla
MagicFingers och 2 till
  • Laddar…
Jetkokos Jetkokos skrev:
Lite OT, men vad tusan ska de med budhistoriken till?
Den ersättning som skall utgå är väl baserad på hur mycket huset hade varit värt om skadorna var kända.
Då kan det ju vara relevant att se vad det har funnits för andra bud. Om TS varit enda budgivaren, eller om det funnits flera budgivare på ungefär samma nivå, eller kanske om TS lagt ett väldigt högt sistabud.

• Gilla
Festlund
  • Laddar…
C
K kindvall skrev:
Den ersättning som skall utgå är väl baserad på hur mycket huset hade varit värt om skadorna var kända.
Är det inte lite långsökt att budhistoriken skall kunna ge svar på vad huset hade sålts för om felet hade varit känt? :thinking:

• Gilla
Jetkokos
  • Laddar…
C cpalm skrev:
Är det inte lite långsökt att budhistoriken skall kunna ge svar på vad huset hade sålts för om felet hade varit känt? :thinking:
Kan väl förstå det på ett sätt om huset är utlagt för t.ex. 2.5 och TS budat 1.9 och vunnit det? Där kan man då hävda att huset är köpt med vissa premisser och ”rabatterat” pga. skavanker.

C
F Festlund skrev:
Där kan man då hävda att huset är köpt med vissa premisser och ”rabatterat” pga. skavanker.
Så den som sätter ett högre utgångspris än vad marknaden är beredd att betala skulle alltså slippa ansvar för dolda fel eftersom köparen fick "rabatt"?

Nä, det köper jag inte, och det finns inte heller något juridiskt stöd för det resonemanget.
Grunden för ersättning för "dolt fel" är skillnaden i fastighetens objektiva marknadsvärde i felfritt vs. felaktigt skick. Vilket enligt rättspraxis vanligtvis helt enkelt är kostnaden för att åtgärda felet.
Utgångspriset och huruvida köparen gjort en bra affär eller inte har inget med saken att göra.

• Gilla
Jetkokos
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.