Ser lovande ut @Frustrator !

Hoppas det är OK att jag lägger in ett eget inlägg här (kände att det var dumt att skapa en till liknande tråd). Blev ganska inspirerad av tanken att tillverka en egen julklapp så bestämde mig för att göra ett försök själv. Dottern har tittat på Miraculus Ladybug tidigare och tjatar nu om det hela tiden.. I serien finns en nyckelpiga som fångar en svart magisk fjäril som förvandlar folk till skurkar/monster. Så tänkte göra en sådan fjäril med vingar som kan öppnas. Har inte bestämt mig för hur vingarna ska öppnas, om jag använder små gångjärn, eller om jag gör det enkelt och använder kardborreband eller liknande. Pysselrelaterade uppgifter (så som målning) kommer jag för detta projekt följa ditt tidigare råd att låta frugan ta hand om ;)

3D-skissen visar bara hur jag ska såga delarna. Huvudpartiet och vingarna ska rundas av (antingen sågar jag ett antal gånger och slipar, eller så kör jag stämjärn).

• 3D-skiss av komponenter till en leksaksfjäril med måttangivelser, planerat pysselprojekt.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Trästycke fastklämt i skruvstäd på bänk under tillverkning, verktyg och material syns.
    Skapa konto
  • Utsågade trädelar på ett bord bredvid en såg, för att göra en nyckelpigafjäril inspirerad av Miraculus Ladybug.
    Skapa konto
  • Rund träbit belagd med spackel bredvid en spackelspade på arbetsbord, pysselprojekt i arbete.
    Skapa konto
  • Gilla
snuttekudden
  • Laddar…
El Filipo El Filipo skrev:

Hoppas det är OK att jag lägger in ett eget inlägg här (kände att det var dumt att skapa en till liknande tråd). Blev ganska inspirerad av tanken att tillverka en egen julklapp så bestämde mig för att göra ett försök själv. Dottern har tittat på Miraculus Ladybug tidigare och tjatar nu om det hela tiden.. I serien finns en nyckelpiga som fångar en svart magisk fjäril som förvandlar folk till skurkar/monster. Så tänkte göra en sådan fjäril med vingar som kan öppnas. Har inte bestämt mig för hur vingarna ska öppnas, om jag använder små gångjärn, eller om jag gör det enkelt och använder kardborreband eller liknande. Pysselrelaterade uppgifter (så som målning) kommer jag för detta projekt följa ditt tidigare råd att låta frugan ta hand om ;)

3D-skissen visar bara hur jag ska såga delarna. Huvudpartiet och vingarna ska rundas av (antingen sågar jag ett antal gånger och slipar, eller så kör jag stämjärn).
Ju fler byggtrådar dess då bättre!

Miraculus Ladybug skickad till egen tråd. //Mod

Daniel_N Daniel_N skrev:
Miraculus Ladybug skickad till egen tråd. //Mod
Ok, vilket som funkar för mig.
Man kan antingen köra alla leksaker i tråden jag skapade för att inte svämma över forumet. Eller köra en tråd för varje vilket gör det lättare när man söker :)

Var ska rotationen centrera vid öppning?
Man kan ju tänka sig att locken roterar runt en rundstav/metallpinne om rotationen sker vid vingarna övre/yttre del. Kräver dock lite utrymme upp emot huvudet.

Frustrator Frustrator skrev:
Var ska rotationen centrera vid öppning?
Man kan ju tänka sig att locken roterar runt en rundstav/metallpinne om rotationen sker vid vingarna övre/yttre del. Kräver dock lite utrymme upp emot huvudet.
Hittade två små fina gångjärn i mässing som jag funderar på att använda.. Däremot ser jag inte i huvudet hur jag ska montera dem för att vingarna skall öppnas individuellt så som jag vill (som en riktig nyckelpiga).. Kanske går att göra sneda fästytor på huvuddelens bakände (och motsvarande på vingarna) och sätta gångjärnen där. Tveksamt om det går att förstå hur jag beskriver :)

Hittade två små fina gångjärn i mässing som jag funderar på att använda.. Däremot ser jag inte i huvudet hur jag ska montera dem för att vingarna skall öppnas individuellt så som jag vill (som en riktig nyckelpiga).. Kanske går att göra sneda fästytor på huvuddelens bakände (och motsvarande på vingarna) och sätta gångjärnen där. Tveksamt om det går att förstå hur jag beskriver :)
Vill du att vingarna öppnar horisontellt? Eller snett uppåt?

Vill du att vingarna öppnar horisontellt? Eller snett uppåt?
Så här typ.. Snett uppåt från insidan antar jag.

• Närbild av en nyckelpiga med utbredda vingar redo att flyga.
    Skapa konto
En del slipande kvar och sen sågar jag loss vingarna. Kan tillägga att jag är medveten om att en nyckelpiga inte är helt cirkulär :) Men vill hålla det enkelt och låter huvudet bli en del av kroppen.

• Rund träskulptur under bearbetning för att likna en nyckelpigas kropp, med slipverktyg i bakgrunden.
    Skapa konto
Ändrade mig och gjorde huvudet separat istället. Urfasningen i underdelen blev bara 8 mm. Mer hinner jag inte. Vingarna är sågade och jag ska försöka montera dem med två små gångjärn.. Vet inte hur hållbart det blir bara.

• Trädel med urfasad cirkel för huvud på byggprojekt, närbild på arbetsbord med snickarverktyg.
    Skapa konto
  • Träsvarvad del med urfasad undersida och sågade spår för vingmontering.
    Skapa konto
  • Ett separat snidat träföremåls huvud bredvid en bas med urfasning, omgivet av träspån och en snickarkniv.
    Skapa konto
  • Trädelar för hantverksprojekt: urfasad cirkulär bas och separerat, ofärdigt trästycke som föreställer ett huvud.
    Skapa konto
  • Gilla
Dan_Johansson
  • Laddar…
Bättre sent än aldrig - på självaste tolvslaget till julafton blev den klar. Den ser lite hemmasnickrad ut, men den blev klar vilket var huvudsaken. Gångjärnen blev helt OK men nyckelpigan känns mer som ett skrin än en leksak. God jul på er alla!

• Hemmasnickrad nyckelpiga-skrynkläda framför ett julgran med juldekorationer i bakgrunden.
    Skapa konto
  • Hemmagjord nyckelpiga i trä på julinslaget papper - ett hemmasnickrat projekt.
    Skapa konto
  • Hemmagjord nyckelpiga i trä med gångjärn på ett juligt underlag, intill en julgran.
    Skapa konto
  • Gilla
Hemmakatten och 5 till
  • Laddar…
Bättre sent än aldrig - på självaste tolvslaget till julafton blev den klar. Den ser lite hemmasnickrad ut, men den blev klar vilket var huvudsaken. Gångjärnen blev helt OK men nyckelpigan känns mer som ett skrin än en leksak. God jul på er alla!
Bra jobbat!
Klart den ser hemmasnickrad ut, den är ju det :) Om den skulle vart perfekt slät i formgjuten plast hade du ju kunnat köpa en ;)

• Gilla
BengtH och 1 till
  • Laddar…
Vi får fortsätta bygga leksaker så kommer de se snyggare och snyggare ut också allteftersom vi blir bättre.

Och så sänder det en signal till dina barn att man inte behöver köpa allt utan kan göra saker själv också. (På gott och ont..)

• Gilla
Stefan_R och 2 till
  • Laddar…
Vi får fortsätta bygga leksaker så kommer de se snyggare och snyggare ut också allteftersom vi blir bättre.

Och så sänder det en signal till dina barn att man inte behöver köpa allt utan kan göra saker själv också. (På gott och ont..)
Ja gärna det! En utmaning är ju att hitta en balans mellan tjockleken på alla delar tycker jag. Är leksaken för tung så kan man få ont om den tappas på tårna, är den för lätt så håller den väl inte istället. Funderar på nästa leksak. Ska nog göra en enhörning till 2-åringen, inspirerad av Brios trähund. Däremot kommer jag inte måla leksaken den här gången utan skulle vilja testa jobba med olika träslag och klarlacka istället.

Japp! Mycket bra signal :)

Snygg nyckelpiga. Känns som att den är släkt med min sköldpadda.
Träföremål utformat som en nyckelpiga med ben på en stenbelagd yta som liknar ett soffbord.
Skapa konto

Jag är med på utmaningen att hitta balans mellan hållbarhet och storlek. Den här har varit med om en hel del och det som tagit stryk är soffbordet och mina tår.

• Gilla
  • Wow
BengtH och 2 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.