4 182 läst ·
12 svar
4k läst
12 svar
Minsta möjliga insats för nytt badrum
Hej,
Jag funderar på att renovera badrummet. Jag har inte för avsikt att att i detalj läsa igenom alla regler och de beskrivningar jag har sett på GVK:s hemsida är ganska övergripande. Det är svårt att få ett klart svar på vad som egentligen krävs.
Och jag vill ha minsta möjliga insats. Jag är inte intresserad av golvvärme eller annat.
Jag tänker mig ett badrum med plastmatta på väggen. Där är min förståelse att det räcker med reglar, gipsskiva av kartong och därefter plastmatta.
På golvet vill jag ha plastmatta som tätskikt och därefter någon sorts klinker. Här blir det luddigare. Men jag tolkar det som om det räcker med spånskiva direkt på reglarna, cc 60, därefter gipsskiva, med inbyggt fall, därefter plastmatta och sist klinker. Rätt eller fel?
Tacksam för alla svar.
Vänliga Hälsningar,
Michael
Jag funderar på att renovera badrummet. Jag har inte för avsikt att att i detalj läsa igenom alla regler och de beskrivningar jag har sett på GVK:s hemsida är ganska övergripande. Det är svårt att få ett klart svar på vad som egentligen krävs.
Och jag vill ha minsta möjliga insats. Jag är inte intresserad av golvvärme eller annat.
Jag tänker mig ett badrum med plastmatta på väggen. Där är min förståelse att det räcker med reglar, gipsskiva av kartong och därefter plastmatta.
På golvet vill jag ha plastmatta som tätskikt och därefter någon sorts klinker. Här blir det luddigare. Men jag tolkar det som om det räcker med spånskiva direkt på reglarna, cc 60, därefter gipsskiva, med inbyggt fall, därefter plastmatta och sist klinker. Rätt eller fel?
Tacksam för alla svar.
Vänliga Hälsningar,
Michael
Räcker inte en 22mm spånskiva samt en skiva med inbyggt fall som förstärkning? Om inte så kanske jag lägger plast över hela.nino skrev:
22 mm spån och 13 mm golvgips räcker som uppstyvning, men i våtrum så får man inte, enligt branschreglerna, lägga klinker på skivmaterial. Måste ändå spacklas så då kan man skippa golvgipsen för det limmet som krävs för att limma den är ändå knarkdyrt.
Medlem
· Stockholms
· 1 555 inlägg
En dyr detalj är att byta golvbrunnen, och det måste man göra om den är äldre än -91, tror jag det var. Inte så att själva golvbrunnen kostar så mycket, men det är mycket jobb att få bort den gamla, sätta dit den nya och göra iordning golvet efteråt.
Ja du kan handspackla ett fall, lägg 22 spån över hela badrummet gärna med lite fall från väggarna fixas lätt med masonit remsor längs kanterna, lägg därefter en 10 - 12mm spånskiva över golvet utan i duschdelen, limma och skruva, prima och handspackla med A45 mot brunnen och den tunnare spånskivan som stöd, lägg gärna en remsa på 10 - 15mm längs innerdelen av duschen också så du får stöd även där
http://dalabgroup.se/golv/Michaeltm skrev:
Googlade " skiva med fall "
Inte en aning om det blir lättare med dom
Klicka här för att svara