Hej,

Jag funderar på att renovera badrummet. Jag har inte för avsikt att att i detalj läsa igenom alla regler och de beskrivningar jag har sett på GVK:s hemsida är ganska övergripande. Det är svårt att få ett klart svar på vad som egentligen krävs.
Och jag vill ha minsta möjliga insats. Jag är inte intresserad av golvvärme eller annat.

Jag tänker mig ett badrum med plastmatta på väggen. Där är min förståelse att det räcker med reglar, gipsskiva av kartong och därefter plastmatta.

På golvet vill jag ha plastmatta som tätskikt och därefter någon sorts klinker. Här blir det luddigare. Men jag tolkar det som om det räcker med spånskiva direkt på reglarna, cc 60, därefter gipsskiva, med inbyggt fall, därefter plastmatta och sist klinker. Rätt eller fel?

Tacksam för alla svar.

Vänliga Hälsningar,

Michael

D09
Minsta insats ekonomiskt eller arbete/ utrustning?

Är ganska ovanligt att lägga klinker på golv och ha matta på vägg, betydligt vanligare tvärtom
Varför inte bara ha matta även på golvet, du måste förstärka golvet om du ska ha klinker (om det är träbjälklag)

D09 skrev:
Minsta insats ekonomiskt eller arbete/ utrustning?
Både och. Jag antog att plastmatta är det billigaste alternativet. Extra klinker på golvet är den lyx jag orkar med eftersom jag hade tänkt att göra det mesta själv förutom själva plastmattan då.

nino skrev:
Är ganska ovanligt att lägga klinker på golv och ha matta på vägg, betydligt vanligare tvärtom
Varför inte bara ha matta även på golvet, du måste förstärka golvet om du ska ha klinker (om det är träbjälklag)
Räcker inte en 22mm spånskiva samt en skiva med inbyggt fall som förstärkning? Om inte så kanske jag lägger plast över hela.

K
22 mm spån och 13 mm golvgips räcker som uppstyvning, men i våtrum så får man inte, enligt branschreglerna, lägga klinker på skivmaterial. Måste ändå spacklas så då kan man skippa golvgipsen för det limmet som krävs för att limma den är ändå knarkdyrt.

Skippa klinkers och kör bara plast, kommer bli rätt konstigt annars med klinkersgolv och plast på väggen och du ville ju ha så lite jobb som möjligt.

• Gilla
DREJAR2020
  • Laddar…
Klinker på golv och målade väggar blir ju snyggast. Skippa mattorna, usch fy blä bara ;)

D09
Tyckte mig se färdigklädda väggskivor på Bauhaus som man monterar i varann och som ska vara godkänt

Billigare, snyggare och säkrare vettefan men borde vara enkelt iaf

En dyr detalj är att byta golvbrunnen, och det måste man göra om den är äldre än -91, tror jag det var. Inte så att själva golvbrunnen kostar så mycket, men det är mycket jobb att få bort den gamla, sätta dit den nya och göra iordning golvet efteråt.

Tack för alla svar. Jag ska titta på de där byggskivorna på Bauhaus.

Går det för övrigt att skapa ett fall utan flytspackel? Jag hittar inga skivor med färdigt fall.

Ja du kan handspackla ett fall, lägg 22 spån över hela badrummet gärna med lite fall från väggarna fixas lätt med masonit remsor längs kanterna, lägg därefter en 10 - 12mm spånskiva över golvet utan i duschdelen, limma och skruva, prima och handspackla med A45 mot brunnen och den tunnare spånskivan som stöd, lägg gärna en remsa på 10 - 15mm längs innerdelen av duschen också så du får stöd även där

D09
Michaeltm skrev:
Tack för alla svar. Jag ska titta på de där byggskivorna på Bauhaus.

Går det för övrigt att skapa ett fall utan flytspackel? Jag hittar inga skivor med färdigt fall.
http://dalabgroup.se/golv/

Googlade " skiva med fall "

Inte en aning om det blir lättare med dom :)

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.