S
Hej,

har en befintlig carport som skall omvandlas till garage med värmgolv och hela faderullan.

Kortsida längst in enl bild så skall en entrédörr monteras, är förhoppningarna åtminstone.
Bredd mellan förråd och hus där dörr skall monteras är idag 1 m.
Finns det ytterdörrar som passar här om man räknar med karmen och allt runtomkring?

MVH

• Ritning av carport som ska omvandlas till garage med markerad plats för ny entrédörr och angivet mått.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Varför inte genomgång från förrådet?

• Gilla
stege
  • Laddar…
S
R Robert-san01 skrev:
Varför inte genomgång från förrådet?
Bra tanke, men nackdel är att jag förlorar yta i förrådet som används idag.

Först tänkte jag dörr långsida men kändes onödigt med dörr så nära garageport. Se bild.

• Arkitektritning av en husfasad med markerade vinklar och mått, inklusive förråd och garageport.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Fast du vinner ett skyddat hörn på baksidan och en rejäl "smatt" inne i garaget.

• Gilla
Robert-san01 och 1 till
  • Laddar…
Fördelen med dörr på sidan är att du inte behöver öppna porten när du skall ut tex med en cykel. Öppna och stänga porten kan vara svårt tex för ett barn. Annars skulle du kunna sätta dörren i en vinkel om du vill få en större dörr

• Gilla
stege
  • Laddar…
Fyller väl på med ett exempel på en 90 cm bred dörr https://www.bauhaus.se/yd-ystad-m9x21-vanster

Alla bredder som anges på dörrar ska vara inklusive karm och någon cm monteringsutrymme så har du exakt en meters hål med hyggligt släta kanter så kan du tom ta en enmeters dörr. Dock tror jag en 90 blir bättre för dig så det finns plats för dörrhandtag osv vid uppställd dörr

• Gilla
stege
  • Laddar…
Ett tips i förbigående:
Jag har funnit att det ger ett suveränt montage att skumma fönster- och dörrkarmar med PU-skum, istället för att bara skruva och dreva med mineralull.
Då blir montaget vattentätt också, förutom att det är enkelt att utföra.
Och nu för tiden finns det ju också PU-skum som inte expanderar så mycket, om man är orolig för effekten.
Rekommenderas alltså (y)

S
M Mats skrev:
Fyller väl på med ett exempel på en 90 cm bred dörr [länk]

Alla bredder som anges på dörrar ska vara inklusive karm och någon cm monteringsutrymme så har du exakt en meters hål med hyggligt släta kanter så kan du tom ta en enmeters dörr. Dock tror jag en 90 blir bättre för dig så det finns plats för dörrhandtag osv vid uppställd dörr
M Mats skrev:
Fyller väl på med ett exempel på en 90 cm bred dörr [länk]

Trodde inte det gick med en 90 dörr, Tack för info

Jag har iaf skickat in ansökningarna och nu med dörren placerad på långsida av garaget.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.