9 021 läst ·
10 svar
9k läst
10 svar
Minsta lämplig isolering vid renovering av gammalt hus
Jag håller på att renovera ett gammalt 1 1/2 plans hus från 1918. Innan var det 2.5 cm (!) isolering i taket. Det är ett 1 1/2 plans hus och takstolarna är bara 145 höga. Det min byggare föreslog var att sätta 220x45 vid sidan om takstolarna och på så sätt få högre höjd. Då blir det 195mm isolering.
Skall man ha mer isolering måste man börja köra med limträbalkar och då blir priset ett helt annat.
Är det tillräckligt med 195mm isolering eller måste man ha mer?
Skall man ha mer isolering måste man börja köra med limträbalkar och då blir priset ett helt annat.
Är det tillräckligt med 195mm isolering eller måste man ha mer?
I snetak bör man helst ha ca 300mm isolering.
Alternativen du har som inte är lim träbalkar är: (om nu dessa alternativ är möjliga för er)
1) sätta 220x45 på takstolen 145mm = 145+220 = 365mm -30 (luftspalt) =335mm.
2) Sätta 220+45 horisontelt på takstolarna (detta är den bästa lösningen). på detta sätt bryter du köldbryggan som blir då Takstolen inte isolerar lika bra som isoleringen.
Du kan ju också välja en smalare (195+45) bräda så spar du lite pengar.
Är det CC mått 60 så brukar man kunna "klämma" fast isoleringen mellan takstolarna så de sitter kvar ett tag utan att rammla ner.
Alternativen du har som inte är lim träbalkar är: (om nu dessa alternativ är möjliga för er)
1) sätta 220x45 på takstolen 145mm = 145+220 = 365mm -30 (luftspalt) =335mm.
2) Sätta 220+45 horisontelt på takstolarna (detta är den bästa lösningen). på detta sätt bryter du köldbryggan som blir då Takstolen inte isolerar lika bra som isoleringen.
Du kan ju också välja en smalare (195+45) bräda så spar du lite pengar.
Är det CC mått 60 så brukar man kunna "klämma" fast isoleringen mellan takstolarna så de sitter kvar ett tag utan att rammla ner.
Tack för ditt svar.
Ja horisontella borde fungera. Jag har tänkt att förlänga stolarna samtidigt för att få taket utanför huset då jag skall isolera utvändigt också.
Hur skall man sätta fast de horisontella stolarna och hur skall man göra luftspalt om man gör horisontella stolar?
Ja horisontella borde fungera. Jag har tänkt att förlänga stolarna samtidigt för att få taket utanför huset då jag skall isolera utvändigt också.
Hur skall man sätta fast de horisontella stolarna och hur skall man göra luftspalt om man gör horisontella stolar?
Hej
Vill du bevara innehöjden och inte vill ha extra takstolar är det bäst att använda polyuretan. Med 25mm luftspallt + 120mm tjock lager kan du räkna med ett u-värde på 0,198 W/m2/K (räknad på Stiferite GT). Då skall du skära isoleringe till ca 20mm smalare än utrymmet mellan takstolarna och använda srutbar pu-skum för att täta skarvarna.
Vill du täcka takstolarna för att undvika köldbryggor kan du göra det med en skiva som har polyuretan limmad fast i en vanlig 9mm gipsskiva. En sådan med tex. 40mm polyuretan tillsammans med det ovannämda ger dig 160mm isolering och ett u-värde på 0,149W/m2K. Då är det redan bättre än vad som föreslås för bostadsutrymme i Finland.
Om du vill isolera med berg- eller glasull så är nog Per-Erik's råd nr 2 att rekommendera, men då får du räkna med avsevärd lägre takhöjd.
Vill du bevara innehöjden och inte vill ha extra takstolar är det bäst att använda polyuretan. Med 25mm luftspallt + 120mm tjock lager kan du räkna med ett u-värde på 0,198 W/m2/K (räknad på Stiferite GT). Då skall du skära isoleringe till ca 20mm smalare än utrymmet mellan takstolarna och använda srutbar pu-skum för att täta skarvarna.
Vill du täcka takstolarna för att undvika köldbryggor kan du göra det med en skiva som har polyuretan limmad fast i en vanlig 9mm gipsskiva. En sådan med tex. 40mm polyuretan tillsammans med det ovannämda ger dig 160mm isolering och ett u-värde på 0,149W/m2K. Då är det redan bättre än vad som föreslås för bostadsutrymme i Finland.
Om du vill isolera med berg- eller glasull så är nog Per-Erik's råd nr 2 att rekommendera, men då får du räkna med avsevärd lägre takhöjd.
Kolla upp det där som KimmoW har skrivit.. Han är vass på Cellplast..niblom skrev:
Så det du vill är att förlänga takstolarna så att de sticker ut mera från fasaden.
Då borde du sätta fast de i de befintliga takstolarna. Vertikalt.
Eller jag kanske inte förstår hur du menar..
Ska du lägga om taket också? kanske då kan vara läge att lägga isolering under takpannorna så får du mera isolering som inte tar någon boyta.!
Vänta nu lite här..
Det finns ingen möjlighet att räkna hem 300 mm isolering i Skåne. Jag kunde inte ens räkna hem 245 mm här på Gotland, utan det fick bli 195 i vår kåk från 1909.
Gå in på isoleringstillverkarnas hemsidor, och räkna på ditt hus och klimatzon. För oss skulle det ta 12 år att tjäna in kostnaden för 50 mm extra isolering. Påsalningen oräknad. Besparingen var endast ca 1000 kr/år och kostnaden 12 000.
Dessutom får man tänka på att gamla hus läcker som såll, och dessutom ofta har sämre fönster och dörrar än nya hus. Inte mycket mening att lägga tjock isolering i taket när andra delar är dåliga.
Bor man i Norrland och har direktverkande el, så är det givetvis en annan femma.
Det finns ingen möjlighet att räkna hem 300 mm isolering i Skåne. Jag kunde inte ens räkna hem 245 mm här på Gotland, utan det fick bli 195 i vår kåk från 1909.
Gå in på isoleringstillverkarnas hemsidor, och räkna på ditt hus och klimatzon. För oss skulle det ta 12 år att tjäna in kostnaden för 50 mm extra isolering. Påsalningen oräknad. Besparingen var endast ca 1000 kr/år och kostnaden 12 000.
Dessutom får man tänka på att gamla hus läcker som såll, och dessutom ofta har sämre fönster och dörrar än nya hus. Inte mycket mening att lägga tjock isolering i taket när andra delar är dåliga.
Bor man i Norrland och har direktverkande el, så är det givetvis en annan femma.
Redigerat:
Nu håller jag på med en totalrenovering av hela huset med byte av fönster och dörrar. Jag försöker tänka typ 25 år framåt och jag räknar kallt med att det kommer bli skitdyrt med uppvärmning i framtiden och komma en massa nya klimatkrav osv. Vi har redan fått krav på energideklaration vid försäljning.
Det kostar kanske 20-30' extra nu, men om 10 år kostar det kanske 50-100' att fixa.
Det kostar kanske 20-30' extra nu, men om 10 år kostar det kanske 50-100' att fixa.
Har du funderat på Cellulosa isolering? Jag har läst ett kompendie från SP som heter "Torra Tak" där står det att man ej behöver ha någon luftspalt med cellulosa och på så vis förlorar man ej dimension den vägen, sen är det ju så att dom kan ju kompensera dimensionsförluster vid installation av cellulosa genom att öka densiteten per m3, då blir det en tätare/trögare isolering. Ska försöka hitta länken till "torra tak" så kan du läsa själv och få en uppfattning.
bara ett tips...
bara ett tips...
Jag har varit med om att riva fuktskadat Cellulosa från en vind. Då var det ett otätad hål i palsten där ventilationsröret gick igenom i badrummet. Det hade nog vandrat en hel del fukt in i ullet. Plasten var ju delvis fasttejpad i röret runt skarven och hade blivit dragen uppåt när man hade monterat ventilationsmunstycket. Helt normalt alltså. Annars bra men som sagt var det ett ca. 1cm2 stort hål brevid. Under 15 år hade det samlats ca. 10-15 liter vatten i en pöle ovanför palsten. Och ca. 250-300 liter av dygnblöt ull fick vi ta bort. Så det där med att Cellull skulle andas och så vidare tror jag inte på.
Klicka här för att svara