3 689 läst ·
5 svar
4k läst
5 svar
Minsta avstånd 2 inbyggnadshällar i köksbänk?
Jag skall såga hål för att montera en gaswokhäll och en keramikhäll i en köksbänk. Vad är minsta avstånd mellan dessa 2 inbyggnadshällar ur hållfasthetssynpunkt? Köksbänken är 4cm tjock massiv ek. Köksskåpet under har 80 cm bredd.
Funkar det med 2-3 cm mellan dessa 2 hällar? På bilden nedan är det altså minimiavståndet på "X" som jag undrar över.
---------------------------------
| |
| |
| ______ _______ |
| | | | | |
| | | | | |
| | WOK |X |ELHÄLL| |
| | | | | |
| |_____| |______| |
| |
PS. I förtitt så ser ritningen helt OK ut men sedan blir den sne vid publiceringen här på forumet. Men det skall alltså föreställa en köksbänk med 2 hällar bredvid varandra.
Funkar det med 2-3 cm mellan dessa 2 hällar? På bilden nedan är det altså minimiavståndet på "X" som jag undrar över.
| |
| |
| ______ _______ |
| | | | | |
| | | | | |
| | WOK |X |ELHÄLL| |
| | | | | |
| |_____| |______| |
| |
PS. I förtitt så ser ritningen helt OK ut men sedan blir den sne vid publiceringen här på forumet. Men det skall alltså föreställa en köksbänk med 2 hällar bredvid varandra.
Man "brukar" väl säga att man skall lämna 15cm åt sidan när man fäller in en ho. Men gör ett smalt avstånd och förstärk det så funkar det.
PS. Det är bara att ta "modifiera" och lägga in lite mellanslag där det saknas i bilden. Det är inte samma typsnitt när man skriver som när det hamnar i tråden, därav måste man skriva lite "snett" för att det ska bli bra.
PS. Det är bara att ta "modifiera" och lägga in lite mellanslag där det saknas i bilden. Det är inte samma typsnitt när man skriver som när det hamnar i tråden, därav måste man skriva lite "snett" för att det ska bli bra.
Ja dem är 30 centimeters hällar. Dem är dock av 2 olika fabrikat, så jag vet inte om det finns universallistar som passar när man har 2 olika fabrikat på hällarna? Nån som har en bild på en sådan list? (så jag kan tillverka en själv när jag ser hur den ser ut)cpalm skrev:
Klicka här för att svara