Hej!
Vi har ett fritidshus med BYA 109 m2 och ska flytta det huset för att bygga nytt permanenthus.
Vid bygglovsansökan är vår nya BYA 104 m2.
I svaret medger kommunen bara en BYA 90 m2 och hänvisar till detaljplanen.
Kan man verkligen minska på en byggrätt som man redan har beviljat vid förra bygget?
Skulle vara intressant att hitta något prejudikat.
Helene
 
Claes Sörmland
Är möjligen huset äldre än detaljplanen så att det blev planstridigt vid antagandet av detaljplanen? Ganska vanligt. Fastighetsägaren borde ha motsatt sig detaljplanen.
 
Ja huset är äldre än detaljplanen som gjordes om för 2 år sedan. Nej vi överklagade inte då.
 
Ni skulle ha ritat 90 m2 direkt för nya bygglovet, gör om gör rätt. Eller, renovera gamla...
 
Byggrätten styrs inte av vad du har där sedan tidigare, utan vad nu gällande detaljplan föreskriver. Om du har mer än planen tillåter så kan du behålla och renovera det., Men om du river och bygger nytt gäller planen.
 
Claes Sörmland
Tråkigt när kommunens handläggare och diverse arkitekter utan ansvar utan större reflektion för in planbestämmelser som gör befintliga byggnader planstridiga utan att informera berörda fastighetsägare ordentligt. Men så går det till. Som fastighetsägare anses man ha stor kunskap i dessa kritiska men svårbegripliga detaljer i detaljplanerna.
 
  • Gilla
SuperTuva och 1 till
  • Laddar…
R
S SuperTuva skrev:
Hej!
Vi har ett fritidshus med BYA 109 m2 och ska flytta det huset för att bygga nytt permanenthus.
Vid bygglovsansökan är vår nya BYA 104 m2.
I svaret medger kommunen bara en BYA 90 m2 och hänvisar till detaljplanen.
Kan man verkligen minska på en byggrätt som man redan har beviljat vid förra bygget?
Skulle vara intressant att hitta något prejudikat.
Helene
Bara häromdagen så hörde jag att det finns kommuner som tillåter att man gör en attefallstillbyggnad (15 m2) samtidigt som man bygger en ny huvudbyggnad. Antagligen mer undantag än regel, men kanske värt att kolla.
 
  • Gilla
SuperTuva och 1 till
  • Laddar…
Fast det kan ju vara lite riskabelt. Även om kommunen accepterar det, så kan någon överklaga. Ditt bygge är i så fall per definition ett svartbygge. Det är ju i så fall inte startbeskedet som överklagas, utan någon anmäler att du byggt attefallsdelen svart, Kommunen måste då agera. För det fanns ingen grund för att bygga en bygglovsfri tillbyggnad när den byggdes. I det läget är det inte säkert att man kan vidta rättelse genom en ny bygganmälan, för tillbyggnaden är ju byggd när det inte fanns någon grund för att få bygga den, i värsta fall finns inget annat alternativ än rivning.
 
H hempularen skrev:
Byggrätten styrs inte av vad du har där sedan tidigare, utan vad nu gällande detaljplan föreskriver. Om du har mer än planen tillåter så kan du behålla och renovera det., Men om du river och bygger nytt gäller planen.
Gäller det även om man fått dispens för en större byggnadsarea än vad som står i detaljplanen? Tänker att om detta hus skulle vara byggt efter att detaljplanen kom och att man då fått dispens för att bygga 109kvm fast planen säger 90kvm skulle de då kunna få bygga ett nytt hus på 109kvm när de rivit det gamla med hänvisning till den tidigare givna dispensen?
 
  • Gilla
SuperTuva
  • Laddar…
Nej, ett nybygge är ett nybygge. Det finns ju lägen där man fått göra en ändring av detaljplanen för en enda tomt. Det kostar mycket, och tar tid. En sådan ändring av detaljplanen gäller ju i så fall "för alltid".

Däremot så kan man "bygga nytt" genom att renovera det gamla huset. Då gäller att man måste ta det bit för bit, aldrig riva hela huset. Och det måste se likadant ut efter renoveringen.
 
Men, om huset skulle brinna ner skulle man då inte få bygga nytt med samma storlek. Hur skulle försäkringsbolagen ställa sig till detta.......?
I området har något hus brunnit ner till grunden och byggts upp igen.
 
S SuperTuva skrev:
Men, om huset skulle brinna ner skulle man då inte få bygga nytt med samma storlek. Hur skulle försäkringsbolagen ställa sig till detta.......?
I området har något hus brunnit ner till grunden och byggts upp igen.
Nej troligen inte (om man inte får det som mindre avvikelse) då det då räknas som nybygge dvs nytt bygglov enligt gällande detaljplan.
 
S SuperTuva skrev:
Men, om huset skulle brinna ner skulle man då inte få bygga nytt med samma storlek. Hur skulle försäkringsbolagen ställa sig till detta.......?
I området har något hus brunnit ner till grunden och byggts upp igen.
Jag känner till ett fall. Där var det ett flerfamiljshus som brann. Området hade fått en detaljplan som var nyare än bebyggelsen. Den föreskrev att området skulle ha tvåplanshus. Samtliga byggnader i området är 3 plan. Så ägaren (en släkting) fick bekosta en detaljplaneändring för just den tomten, för att få bygga upp huset likadant igen. Och försäkringsbolaget ersätter av princip inte bygglovskostnader.
 
  • Gilla
SuperTuva
  • Laddar…
Här i kommunen FÖRSÖKTE man göra så att gamla hus som fått dispens (sånt var enklare förr) skulle vara godkända även när man gjorde en ny plan, genom att lägga till en planbestämmelse i stil med ”äldre byggnader som överskrider i planen tillåten BYA men som tillkommit i laga ordning, ska inte anses planstridiga”, men se någon sådan bestämmelse fick man inte ha, så den planen sprack.
 
  • Gilla
SuperTuva
  • Laddar…
B b8q skrev:
Här i kommunen FÖRSÖKTE man göra så att gamla hus som fått dispens (sånt var enklare förr) skulle vara godkända även när man gjorde en ny plan, genom att lägga till en planbestämmelse i stil med ”äldre byggnader som överskrider i planen tillåten BYA men som tillkommit i laga ordning, ska inte anses planstridiga”, men se någon sådan bestämmelse fick man inte ha, så den planen sprack.
Det var ju tur.

Det vore ju ganska märkligt om man har en uppsättning regler för gamla kommuninvånare och en annan regelsamling för nya.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.