2 131 läst ·
15 svar
2k läst
15 svar
Minskad BYA vid nybyggnation.
Sida 1 av 2
Hej!
Vi har ett fritidshus med BYA 109 m2 och ska flytta det huset för att bygga nytt permanenthus.
Vid bygglovsansökan är vår nya BYA 104 m2.
I svaret medger kommunen bara en BYA 90 m2 och hänvisar till detaljplanen.
Kan man verkligen minska på en byggrätt som man redan har beviljat vid förra bygget?
Skulle vara intressant att hitta något prejudikat.
Helene
Vi har ett fritidshus med BYA 109 m2 och ska flytta det huset för att bygga nytt permanenthus.
Vid bygglovsansökan är vår nya BYA 104 m2.
I svaret medger kommunen bara en BYA 90 m2 och hänvisar till detaljplanen.
Kan man verkligen minska på en byggrätt som man redan har beviljat vid förra bygget?
Skulle vara intressant att hitta något prejudikat.
Helene
Moderator
· Stockholm
· 57 826 inlägg
Byggrätten styrs inte av vad du har där sedan tidigare, utan vad nu gällande detaljplan föreskriver. Om du har mer än planen tillåter så kan du behålla och renovera det., Men om du river och bygger nytt gäller planen.
Tråkigt när kommunens handläggare och diverse arkitekter utan ansvar utan större reflektion för in planbestämmelser som gör befintliga byggnader planstridiga utan att informera berörda fastighetsägare ordentligt. Men så går det till. Som fastighetsägare anses man ha stor kunskap i dessa kritiska men svårbegripliga detaljer i detaljplanerna.
R
rolflidvall
Husägare
· Stockholm/Nacka
· 408 inlägg
rolflidvall
Husägare
- Stockholm/Nacka
- 408 inlägg
Bara häromdagen så hörde jag att det finns kommuner som tillåter att man gör en attefallstillbyggnad (15 m2) samtidigt som man bygger en ny huvudbyggnad. Antagligen mer undantag än regel, men kanske värt att kolla.S SuperTuva skrev:Hej!
Vi har ett fritidshus med BYA 109 m2 och ska flytta det huset för att bygga nytt permanenthus.
Vid bygglovsansökan är vår nya BYA 104 m2.
I svaret medger kommunen bara en BYA 90 m2 och hänvisar till detaljplanen.
Kan man verkligen minska på en byggrätt som man redan har beviljat vid förra bygget?
Skulle vara intressant att hitta något prejudikat.
Helene
Moderator
· Stockholm
· 57 826 inlägg
Fast det kan ju vara lite riskabelt. Även om kommunen accepterar det, så kan någon överklaga. Ditt bygge är i så fall per definition ett svartbygge. Det är ju i så fall inte startbeskedet som överklagas, utan någon anmäler att du byggt attefallsdelen svart, Kommunen måste då agera. För det fanns ingen grund för att bygga en bygglovsfri tillbyggnad när den byggdes. I det läget är det inte säkert att man kan vidta rättelse genom en ny bygganmälan, för tillbyggnaden är ju byggd när det inte fanns någon grund för att få bygga den, i värsta fall finns inget annat alternativ än rivning.
Gäller det även om man fått dispens för en större byggnadsarea än vad som står i detaljplanen? Tänker att om detta hus skulle vara byggt efter att detaljplanen kom och att man då fått dispens för att bygga 109kvm fast planen säger 90kvm skulle de då kunna få bygga ett nytt hus på 109kvm när de rivit det gamla med hänvisning till den tidigare givna dispensen?H hempularen skrev:
Moderator
· Stockholm
· 57 826 inlägg
Nej, ett nybygge är ett nybygge. Det finns ju lägen där man fått göra en ändring av detaljplanen för en enda tomt. Det kostar mycket, och tar tid. En sådan ändring av detaljplanen gäller ju i så fall "för alltid".
Däremot så kan man "bygga nytt" genom att renovera det gamla huset. Då gäller att man måste ta det bit för bit, aldrig riva hela huset. Och det måste se likadant ut efter renoveringen.
Däremot så kan man "bygga nytt" genom att renovera det gamla huset. Då gäller att man måste ta det bit för bit, aldrig riva hela huset. Och det måste se likadant ut efter renoveringen.
Självbyggare
· Stockholm
· 2 705 inlägg
Nej troligen inte (om man inte får det som mindre avvikelse) då det då räknas som nybygge dvs nytt bygglov enligt gällande detaljplan.S SuperTuva skrev:
Moderator
· Stockholm
· 57 826 inlägg
Jag känner till ett fall. Där var det ett flerfamiljshus som brann. Området hade fått en detaljplan som var nyare än bebyggelsen. Den föreskrev att området skulle ha tvåplanshus. Samtliga byggnader i området är 3 plan. Så ägaren (en släkting) fick bekosta en detaljplaneändring för just den tomten, för att få bygga upp huset likadant igen. Och försäkringsbolaget ersätter av princip inte bygglovskostnader.S SuperTuva skrev:
Här i kommunen FÖRSÖKTE man göra så att gamla hus som fått dispens (sånt var enklare förr) skulle vara godkända även när man gjorde en ny plan, genom att lägga till en planbestämmelse i stil med ”äldre byggnader som överskrider i planen tillåten BYA men som tillkommit i laga ordning, ska inte anses planstridiga”, men se någon sådan bestämmelse fick man inte ha, så den planen sprack.
Moderator
· Stockholm
· 57 826 inlägg
Det var ju tur.B b8q skrev:Här i kommunen FÖRSÖKTE man göra så att gamla hus som fått dispens (sånt var enklare förr) skulle vara godkända även när man gjorde en ny plan, genom att lägga till en planbestämmelse i stil med ”äldre byggnader som överskrider i planen tillåten BYA men som tillkommit i laga ordning, ska inte anses planstridiga”, men se någon sådan bestämmelse fick man inte ha, så den planen sprack.
Det vore ju ganska märkligt om man har en uppsättning regler för gamla kommuninvånare och en annan regelsamling för nya.
