Hej,

Kallt nu och svindyr el. Brukar alltid köra FTX-systemet (Heru 62 t) på "Normal", men funderar på att sänka till "låg" pga hiskeliga elpriser i elområde 4. Finns det några risker med att sänka hastigheten? Vill ju inte vara dumsnål. Bara jag hemma och jobbar dagtid, om det har betydelse hur många personer som vistas i huset. Tacksam för vägledning om någon vet?
 
Har du någon elvärmare på i aggreaget ? Annars drar dina två fläktar mellan 60-100W i full sprätt, du kommer alltså inte spara speciellt mycket pengar på att gå ner i lågt läge men inte skada heller...
 
Tror inte jag har ngn elvärmare :cool:
 
E Elgu skrev:
Hej,

Kallt nu och svindyr el. Brukar alltid köra FTX-systemet (Heru 62 t) på "Normal", men funderar på att sänka till "låg" pga hiskeliga elpriser i elområde 4. Finns det några risker med att sänka hastigheten? Vill ju inte vara dumsnål. Bara jag hemma och jobbar dagtid, om det har betydelse hur många personer som vistas i huset. Tacksam för vägledning om någon vet?
Lägre hastighet i kanaler ger avkylning och sämre återvinning.
 
  • Gilla
Antemoo
  • Laddar…
I Installation skrev:
Lägre hastighet i kanaler ger avkylning och sämre återvinning.
Det beror väl iofs på hur och speciellt var rören är dragna.
 
A Antemoo skrev:
Det beror väl iofs på hur och speciellt var rören är dragna.
Ja det gör det ju. Glömde det.
Jag har själv dragit ner flödet just för att inte dra in mer undertempererad luft än nödvändigt.
 
Så hur ska rören vara dragna för att det inte ska påverka? Jag testade att dra ner hastigheten från standard till låg och då blev återvinningen högre (94% istället för 89%). Vill dock inte riskera isbildning eller kondens i rören.
 
I Installation skrev:
Ja det gör det ju. Glömde det.
Jag har själv dragit ner flödet just för att inte dra in mer undertempererad luft än nödvändigt.
Det bör väl dessutom vara så att det är väldigt ok att dra ner flödet om till- och frånluft enbart är draget inomhus.
Är dessa i kallt utrymme gäller det att ha riktigt bra isolerat om man ska ha någon större nytta av att dra ner flödet. Ju längre tid luften stannar ”utomhus” ju mer kyls den ner och då kan ett högre flöde vara att föredra.
 
N novis81 skrev:
Så hur ska rören vara dragna för att det inte ska påverka? Jag testade att dra ner hastigheten från standard till låg och då blev återvinningen högre (94% istället för 89%). Vill dock inte riskera isbildning eller kondens i rören.
om du har aggregat och kanaler i varmt utrymme är det ett icke problem. Är aggregat och kanaler i kallt utrymme är det värre.
jag har 100 mm isolering på mina kanaler i kallt utrymme och det fungerar tillfredställande. Jag har ett flöde på ca 40l/s. Går jag ned under 20 l/s så kyls frånluften ned från normala 18-19 grader (vid -5 ute) till 13-14 ungefär. Det gör att tilluften blir kallare. Runt 10 grader vilket är sopigt med hänsyn till att det känns sopigt och dragit.
 
  • Gilla
Antemoo
  • Laddar…
I Installation skrev:
om du har aggregat och kanaler i varmt utrymme är det ett icke problem. Är aggregat och kanaler i kallt utrymme är det värre.
jag har 100 mm isolering på mina kanaler i kallt utrymme och det fungerar tillfredställande. Jag har ett flöde på ca 40l/s. Går jag ned under 20 l/s så kyls frånluften ned från normala 18-19 grader (vid -5 ute) till 13-14 ungefär. Det gör att tilluften blir kallare. Runt 10 grader vilket är sopigt med hänsyn till att det känns sopigt och dragit.
Ja, och har man sedan en tilluft som även den kyls ner så blir det inte bättre även om det inte går helt linjärt med värmeförlusten.
Mer isolering är bättre helt enkelt
 
A Antemoo skrev:
Ja, och har man sedan en tilluft som även den kyls ner så blir det inte bättre även om det inte går helt linjärt med värmeförlusten.
Mer isolering är bättre helt enkelt
Precis. I synnerhet på klenare dimensioner under 160 blir det ännu viktigare.
Tänker däremot inte isolera mer än mina 100 mm som jag har idag.
 
I Installation skrev:
Precis. I synnerhet på klenare dimensioner under 160 blir det ännu viktigare.
Tänker däremot inte isolera mer än mina 100 mm som jag har idag.
Rent spontant så svarar jag nog både ja och nej med tanke på dimension. 50l/sekund färdas fortare i ett sugrör än i duct med Ø1000. Däremot så har man volymen i rör på 1m som i sin tur tar längre tid att kyla ner. Så hur mycket dimensionen inverkar vet jag faktiskt inte.
Samtidigt så är det så att skulle man ha vatten i sugröret och i Ø1000 duct så skulle sugröret frysa fort som satan.

Som regel fungerar nog 100mm isolering bra. För min egen del så hade jag gärna kört med 200mm om det fick plats och om jag hade orkat göra jobbet.
 
A Antemoo skrev:
Rent spontant så svarar jag nog både ja och nej med tanke på dimension. 50l/sekund färdas fortare i ett sugrör än i duct med Ø1000. Däremot så har man volymen i rör på 1m som i sin tur tar längre tid att kyla ner. Så hur mycket dimensionen inverkar vet jag faktiskt inte.
Samtidigt så är det så att skulle man ha vatten i sugröret och i Ø1000 duct så skulle sugröret frysa fort som satan.

Som regel fungerar nog 100mm isolering bra. För min egen del så hade jag gärna kört med 200mm om det fick plats och om jag hade orkat göra jobbet.
Dels hastigheten i kanalen men också den area i yta på kanalen som kyler kontra fri-area i kanalen. Där är det sämre ju mindre diameter du har. Men det var väl lite det du petatade på
 
Som en av alla energibesparingar har jag programmerat om mitt FTX-aggregat (Temovex RT700S-EC) att köra långsammare (30% istället för 65%) på natten 23-05 när man inte har lika stort behov av fullt flöde (minskar man lika mycket hela dagen så blir det sämre luft) , tänkte att det blir avsevärt färre liter luft att värma upp för värmepumpen på det sista som FTX-aggregatet inte plockar. Verkar dock som att luften blir förvärmd mer när den drygt en grad mer med lägre flöde borde varit mer isolering på de kalla kanalerna (har bara 100mm typ tror jag).. bör vara en vinst ändå att minska flöded men gör kanske inte riktigt lika stor skillnad som jag tänk mig...

Kollar man på husets elförbrukning per timme syns det inte så mycket skillnad före/efter jag drog ner flödet men bruset är avsevärt högre än besparingen som borde vara omkring 2% av totala förbrukningen för tillfället och ännu mer försumbar med variationerna pga utomhustemperatur.....
 
I Installation skrev:
Dels hastigheten i kanalen men också den area i yta på kanalen som kyler kontra fri-area i kanalen. Där är det sämre ju mindre diameter du har. Men det var väl lite det du petatade på
Ja, jag tror egentligen inte att det har så väldigt stor inverkan. Ø125 eller Ø160 på den mängden luft och de hastigheter det gäller. Men många bäckar små…
Kan man köra stort så bör man köra stort och kan man isolera mycket så bör man isolera mycket.
Jag har inte ens orkat göra en enkel beräkning på hur länge luften befinner sig i systemen utomhus med tanke på längder, flöden eller dimensioner och vi har inte ens den informationen från trådskaparen.

Vi säger och menar mer eller mindre samma sak.
Jag kör mest på ”magkänsla och finger i luften” då jag inte jobbar eller har jobbat med ventilation.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.