Mikael_L
Jag undrar över en sak med minneskort och tänkte att jag kan prova att kasta ut frågan här.

Har minneskort av olika märken exakt samma lagringsutrymme eller kan det skilja?

Just mitt problem är ett 2GB SD-kort till en GPS som inte rymmer riktigt allt kartmaterialet som tydligen ska rymmas på ett 2GB kort.

Så då undrar jag givetvis om en lösning är att köpa av ett annat fabrikat, som skulle kunna ge mig några MB extra.

Det kan skilja lite, ja. Problemet är väl att du inte vet vilket fabrikat som eventuellt ger dig lite mer utrymme. Har du formatterat om kortet? Det kan eventuellt ge dig lite fler block - eller lite färre...

För så enkelt som att gpsen klarar ett 4GB-kort med FAT32 är det väl inte?

Sedan är det ju skillnad på GB och GB..

Ett minnsekort på 2GB rymmer 2 000 000 000 bytes (2 x 10^9) medan 2GB på exvis en Windowsmaskin är 2 147 483 648 bytes (2^30).

Det är även vanligt att det finns mappar med en massa drivers och annan bråte på kort man köper. Dessa stjäl givetvis lagringsutrymme.

Mikael_L
svartöra skrev:
Det kan skilja lite, ja. Problemet är väl att du inte vet vilket fabrikat som eventuellt ger dig lite mer utrymme. Har du formatterat om kortet? Det kan eventuellt ge dig lite fler block - eller lite färre...
Nä det är ju helt klart svårt att veta. Kanske det finns forummedlemmar som vet något generellt om de olika fabrikaten, att t.ex. sandisk brukar ha mer plats än kingston eller nåt sånt.
Vi får väl se om några postar sina erfarenheter.

För så enkelt som att gpsen klarar ett 4GB-kort med FAT32 är det väl inte?
Nä precis. Jag provade ju med ett 4GB kort också, men då tyckte bara GPS'en att den inte hade något minneskort alls. :S

Mikael_L
mycke_nu skrev:
Sedan är det ju skillnad på GB och GB..

Ett minnsekort på 2GB rymmer 2 000 000 000 bytes (2 x 10^9) medan 2GB på exvis en Windowsmaskin är 2 147 483 648 bytes (2^30).

Det är även vanligt att det finns mappar med en massa drivers och annan bråte på kort man köper. Dessa stjäl givetvis lagringsutrymme.
Ja det här kortet meddelar diskhanteraren är:
1 973 059 584 byte , --- 1,83 GB
Märke Kingston, microSD i SD-adapter.

Så detta kort kan ju inte bli 2GB på något vis, hur man än räknar.

Jag har låtit Win XP formatera det.

Om andra sitter på något minneskort och ids kolla samma sak kan ni ju posta, så har vi kanske snart en hygglig bild över minneskortens kapacitet. :)

Kan det vara så enkelt att vissa minneskortstillverkare gör samma sak som alla hårddisktillverkare, dvs anger oformaterad kapacitet?

Är det många små filer? I så fall kan det löna sig att formatera det som FAT32. Det går att välja när du formaterar. Ett Kingston MicroSD som jag har framför mig är på 1 973 092 352 byte.

Erik

Mikael_L skrev:
Ja det här kortet meddelar diskhanteraren är:
1 973 059 584 byte , --- 1,83 GB
Märke Kingston, microSD i SD-adapter.

Så detta kort kan ju inte bli 2GB på något vis, hur man än räknar.

Jag har låtit Win XP formatera det.

Om andra sitter på något minneskort och ids kolla samma sak kan ni ju posta, så har vi kanske snart en hygglig bild över minneskortens kapacitet. :)
Well, om det står 2 GB och inte 2,00 så är det ju korrekt avrundat..

Jag tror inte du skall göra dej några förhoppningar om att det skulle finnas kort med "ärligare" kapacitet. Även om själva chippet med säkerhet har fler minnesceller så är dessa bortmappade. Det är ett vanligt sätt att förbättra utbytet i tillverkningsprocessen.

Har en Sandisk Ultra II med 2 031 222 784 bytes tillgängliga, formatterad med FAT16 i Windows 7. Formatterad med en egen rutin (vi gör dataloggrar på jobbet) blir det istället 2 032 271 360 byte.

Ett annat 2 GB minne här (fabrikat Cactus) innehåller 2 057 437 184 bytes.

Jag har en gammal GPS som tar 4 GB SD kort men inte 4GB SDHC kort. Jag kollade lite på specen på gps:en och där nämns bara SD kort som kompatibla. SDHC är vad jag förstått en senare version av SD kort och kanske inte ens fanns när GPS gjordes och därför inte kompatibla. (SDHC = Secure Digital High Capacity)

4 GB SD-kort går lite utanför SD-specen, men hittar man ett sådant kan det vara värt att prova.

Mikael_L
Jag blev sugen på att prova att köpa ett sandisk-kort.
Jag får se om jag gör det, inga pengar att tala om iaf :)

Jag har i vilket fall löst det, åtminstone tillfälligt. Genom att radera en del, t.ex. de flesta språken (ljud och text) har jag fått in allt på det Kingston kort jag har.

Men att antalet byte på två olika 2GB minneskort kan variera ganska stort var ju inget jag har tänkt på förut. :x

P
Det kan vara så att det är många dåliga sektorer på kortet, från början om det nu är ett nytt kort, och dessa sektorer har markerats som dåliga från fabrik.
Så det kan skilja sig från kort till kort och även ändras under åren.
Och "B-tillverkare" => högre tolerans mot antal dåliga sektorer

Samma gäller även för hårddiskar.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.