Ett minnsekort på 2GB rymmer 2 000 000 000 bytes (2 x 10^9) medan 2GB på exvis en Windowsmaskin är 2 147 483 648 bytes (2^30).
Nope. Hårddiskar mäts så, men minnen (och därmed minneskort) mäts i multiplar av 1024. Att de sedan rapporteras som lite mindre beror på att det försvinner lite i overhead i filsystemet (oformaterad kapacitet är inte samma som formaterad kapacitet).

Det kan vara så att det är många dåliga sektorer på kortet, från början om det nu är ett nytt kort, och dessa sektorer har markerats som dåliga från fabrik.
Så det kan skilja sig från kort till kort och även ändras under åren.
Korrekt, bortsett från att man inte kallar det sektorer på minneskort.

Där är med all sannolikhet här problemet ligger.

Jag har en gammal GPS som tar 4 GB SD kort men inte 4GB SDHC kort. Jag kollade lite på specen på gps:en och där nämns bara SD kort som kompatibla. SDHC är vad jag förstått en senare version av SD kort och kanske inte ens fanns när GPS gjordes och därför inte kompatibla. (SDHC = Secure Digital High Capacity)
Exakt. Har stött på samma grej med kamera (vilket var lite irriterande när jag precis köpt 3 st 8GB SDHC kort till den...).

P
Troberg skrev:
.....
Korrekt, bortsett från att man inte kallar det sektorer på minneskort.
....
Och vad heter dom då? Du som vet.......eller?
För att gemeneman ska förstå är det bättre att skriva något som folk som förstår istället för att använda special ord.

Mikael_L
Jag får tacka för all info i tråden hittills.
Nu vet jag att kapaciteten skiljer, även om orsakerna fortfarande diskuteras ... :P

Och av kapacitetsrapporterna verkar just sandisk ligga generellt högre, så köper jag ett nytt kort blir det väl sandisk i så fall.
Fast egentligen är det väl lite för få rapporter för att dra några höga växlar på det. :|

Har du provat att formatera det som FAT32? Om det är många små filer kan utrymmet tas till vara bättre med FAT32 än FAT16. Det är enkelt att prova även om chansen att det fungerar är begränsad.

Erik

Och vad heter dom då? Du som vet.......eller?
Block eller helt enkelt minnesceller.

För att gemeneman ska förstå är det bättre att skriva något som folk som förstår istället för att använda special ord.
Det bidrar inte till förståelse att använda felaktiga och missvisande ord.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.