1 897 läst ·
2 svar
2k läst
2 svar
Minishunt M60 montering under golv, men ovan tak...
Jag renoverar badrum, skall lägga in LK golvvärme och har fått veta att det funkar att montera shunten under golvet. Nu funderar jag på en sak:
Är det något som hindrar att jag bygger en "låda" i taket, dvs kapar upp taket i källaren, bygger upp taket just där mellan reglarna och klär detta med gips? Jag tänker att då får jag shunten med mindre höjdskillnad mot golvslingan samt i höjd mellan värmepump och systemet på övervåningen, dvs inga luftfickor någonstans. Dessutom underlättar det montering av termostat och annat som isåfall kan dras i ett rör i väggen upp i badrummet.
Hela golvet i badrummet är trots allt tomt nu sånär som på alla rör, och därmed har jag alla möjligheter att göra snyggt.
Är det något som hindrar att jag bygger en "låda" i taket, dvs kapar upp taket i källaren, bygger upp taket just där mellan reglarna och klär detta med gips? Jag tänker att då får jag shunten med mindre höjdskillnad mot golvslingan samt i höjd mellan värmepump och systemet på övervåningen, dvs inga luftfickor någonstans. Dessutom underlättar det montering av termostat och annat som isåfall kan dras i ett rör i väggen upp i badrummet.
Hela golvet i badrummet är trots allt tomt nu sånär som på alla rör, och därmed har jag alla möjligheter att göra snyggt.
Inte mer än att den måste vara servicebar underifrån istället, vilket innebär runt 30-50cm utrymmet mellan facken, och att du inte kan permanent dölja utrymmet, utan måste ha en inspektionslucka i taket.
KapilärrörsKnoppen är runt 5cm lång, och röret till den är runt 1-1.2m lång, så den kan få plats ändå. Dock behövs ett rätt grovt rör för att kunna leda fram den.
KapilärrörsKnoppen är runt 5cm lång, och röret till den är runt 1-1.2m lång, så den kan få plats ändå. Dock behövs ett rätt grovt rör för att kunna leda fram den.
Jag tänkte inte ens ha en lucka för, det blir helt öppet då det är i gamla pannrummet, numer placering för bergvärme. Det bästa är att jag kan bocka ned röret som gick till elementet och ansluta direkt. Det blir ändå snyggare. En sak slog mig dock. Riskerar jag stomljud om det sitter plyfa + gips där den monteras? Om det mot förmodan skulle bli en stående våg kan jag lösa det akustiskt utan problem, men stomljud är värre....
Klicka här för att svara