Hej experter

Kan någon på vanlig enkel språk förklara för mig vad dessa två ventiler är till i systemet? Shunten är från 2007!

ps: har läst manual men förstår ej!
 
  • Två ventiler kopplade till kopparrör och en shunt från 2007, belägna under en diskbänk.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Närbild på en ventil från en shunt, märkt med en symbol, del av ett värmesystem.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Närbild av en ventil i ett värmesystem, med en ratt märkt "temp" och symboler för plus och minus. Bakgrund med blå platta och vägg.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Schematisk bild av LK Minishunt M60 med numrerade komponenter, inklusive ventiler och cirkulationspump, från en manual på lksystems.se.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Den första verkar vara en avluftare och den andra för att justera tempen ut till GV. Manuell inställning
 
  • Gilla
Dilato
  • Laddar…
Den vita handratten är till för att ställa in "rumstemperaturen", istället för termostat (med extern mätgivare) (nr 3 i manualen).

Den svarta ratten är inställning av högsta temperatur som golvvärmeslingan får ha även om rummet behöver mer värme så begränsar den temperaturen (nr 6 i manualen).
 
  • Gilla
Cap81
  • Laddar…
Demmpa Demmpa skrev:
Den vita handratten är till för att ställa in "rumstemperaturen", istället för termostat (med extern mätgivare) (nr 3 i manualen).

Den svarta ratten är inställning av högsta temperatur som golvvärmeslingan får ha även om rummet behöver mer värme så begränsar den temperaturen (nr 6 i manualen).
Finns det någon logik att följa och ställa in nr6?


Tips på vad jag kan göra? Tex stänga ventilen helt och sedan öppna den ca 50% utifrån antal varv jag kan öppna eller något likande?
 
C Cap81 skrev:
Finns det någon logik att följa och ställa in nr6?


Tips på vad jag kan göra? Tex stänga ventilen helt och sedan öppna den ca 50% utifrån antal varv jag kan öppna eller något likande?
Undrar också följande om du/någon vet eller kan gissa sig fram med bilderna:

Dom hör rören som går in och ut vid vita ratten; är det rör kopplade direkt från värmepannan?

Har du någon anning var den här bågen är/gör för något?
 
  • Kopparrör med pilar och en vit ratt monterade vid VVS-installation.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Ta en bild lite längre ner.

Röret med blått vred ser det ut som att det står ett R på prisolen, men röret ser ut att vara kopplad till inloppet på gv-shunten.
 
Demmpa Demmpa skrev:
Ta en bild lite längre ner.

Röret med blått vred ser det ut som att det står ett R på prisolen, men röret ser ut att vara kopplad till inloppet på gv-shunten.
Hej Demmpa,

Här kommer en annan bild. Hoppas det syns mer och bättre.
C Cap81 skrev:
Finns det någon logik att följa och ställa in nr6?


Tips på vad jag kan göra? Tex stänga ventilen helt och sedan öppna den ca 50% utifrån antal varv jag kan öppna eller något likande?
@Demmpa

Finns det någon logik eller ska man bara tänka logiskt utifrån antal varv som går vrida? (det finns en hel del beskrivet i manuallen med grafer och allt, men tänkte enklast)

by the way: jag har termostat på max 5 öppet idag
 
Redigerat:
Demmpa Demmpa skrev:
Ta en bild lite längre ner.

Röret med blått vred ser det ut som att det står ett R på prisolen, men röret ser ut att vara kopplad till inloppet på gv-shunten.
@Demmpa

Här kommer två andra bilder som jag hoppas klarnar bilden.

Det stämmer att det står R på prisolen som du skriver.

vad betyder gv-shunten. Vad står gv för?



Koppar- och vita rör med ventiler i ett trångt utrymme under ett golv, eventuellt del av ett VVS-system.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder



VVS-installation med kopparrör och vitplaströr kopplade till en ventil. Bokstaven "R" är markerad på ett av rören.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
@Demmpa

Vore väldigt tacksam för din feedback!

Och alla andras...
 
gv = golvvärme

"Finns det någon logik eller ska man bara tänka logiskt utifrån antal varv som går vrida? (det finns en hel del beskrivet i manuallen med grafer och allt, men tänkte enklast)"

Inställning av temperaturbegränsaren för golvvärmens framledningstemperatur. Inställningsvarv från öppet läge Max temperatur
0,0 65 ºC
0,5 57 ºC
1,0 50 ºC
1,5 43 ºC
2,0 35 ºC

skruva ut "6" till max i +-riktning, därifrån minus-riktning 1 varv. Då begränsas vatten temp till 50 grader.
Beroende vad man har för golvtyp så kan behöva begränsa temperatur. Trägolv tål nog inte 50, prova med 43 grader (=1,5 varv)

"Bågen" du ser är nog serie-koppling av 2 olika slingor.
 
  • Gilla
Cap81
  • Laddar…
L largab skrev:
gv = golvvärme

"Finns det någon logik eller ska man bara tänka logiskt utifrån antal varv som går vrida? (det finns en hel del beskrivet i manuallen med grafer och allt, men tänkte enklast)"

Inställning av temperaturbegränsaren för golvvärmens framledningstemperatur. Inställningsvarv från öppet läge Max temperatur
0,0 65 ºC
0,5 57 ºC
1,0 50 ºC
1,5 43 ºC
2,0 35 ºC

skruva ut "6" till max i +-riktning, därifrån minus-riktning 1 varv. Då begränsas vatten temp till 50 grader.
Beroende vad man har för golvtyp så kan behöva begränsa temperatur. Trägolv tål nog inte 50, prova med 43 grader (=1,5 varv)

"Bågen" du ser är nog serie-koppling av 2 olika slingor.
@largab Tack så mycket!!! Ska börja laborera när det blivit lite kallare!

Följdfråga om detta: Ska jag ha min termostat vara utskruvat ut, dvs. max öppen innan jag börjar laborera med nr "6"?

Bakgrund till detta: Vi har både 1- och 2-rörssystem på övervåning inklusive golvvärme i badrummet, men vi får inget värme i 1-rörssystemet (väldigt svagt). Således vill jag testa mig fram och se om det här har något med shunten att göra för jag läser i manualen att den levereras inställd för 2-rörssystem.

Fråga: Jag har än så länge inte rört varken yttre eller inre insexspindeln, men vågar man skruva på dem? Tips och råd innan jag gör något? Tex ska jag stänga av pumpen till shunten först eller stänga hela systemet innan jag börjar laborera?

Tar gärna emot tips på hur man kan gå tillväga på bästa sätt?





Närbild av en termostatventil och rörkopplingar i ett vattenburet värmesystem.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
C Cap81 skrev:
@largab Tack så mycket!!! Ska börja laborera när det blivit lite kallare!

Följdfråga om detta: Ska jag ha min termostat vara utskruvat ut, dvs. max öppen innan jag börjar laborera med nr "6"?

Bakgrund till detta: Vi har både 1- och 2-rörssystem på övervåning inklusive golvvärme i badrummet, men vi får inget värme i 1-rörssystemet (väldigt svagt). Således vill jag testa mig fram och se om det här har något med shunten att göra för jag läser i manualen att den levereras inställd för 2-rörssystem.

Fråga: Jag har än så länge inte rört varken yttre eller inre insexspindeln, men vågar man skruva på dem? Tips och råd innan jag gör något? Tex ska jag stänga av pumpen till shunten först eller stänga hela systemet innan jag börjar laborera?

Tar gärna emot tips på hur man kan gå tillväga på bästa sätt?





[bild]
Hej allés,

Någon som kan ge råd tips på mitt senare inlägg?

Tack på förhand!
 
Tack alla för er svar. Jag har tydligen en lång slingra som behöver hjälp att pusha vattnet framåt och har således installerad följande pump som avhjälpte problemet. Nu blir det bra lagom varmt i alla nya element!

Ha de fint!
 
  • Cirkulationspump installerad med kopparledningar under golv, används för att förbättra vattenflödet till element i byggprojekt.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.