Hej experter
Kan någon på vanlig enkel språk förklara för mig vad dessa två ventiler är till i systemet? Shunten är från 2007!
ps: har läst manual men förstår ej!
Kan någon på vanlig enkel språk förklara för mig vad dessa två ventiler är till i systemet? Shunten är från 2007!
ps: har läst manual men förstår ej!
Den vita handratten är till för att ställa in "rumstemperaturen", istället för termostat (med extern mätgivare) (nr 3 i manualen).
Den svarta ratten är inställning av högsta temperatur som golvvärmeslingan får ha även om rummet behöver mer värme så begränsar den temperaturen (nr 6 i manualen).
Den svarta ratten är inställning av högsta temperatur som golvvärmeslingan får ha även om rummet behöver mer värme så begränsar den temperaturen (nr 6 i manualen).
Finns det någon logik att följa och ställa in nr6?Demmpa skrev:
Tips på vad jag kan göra? Tex stänga ventilen helt och sedan öppna den ca 50% utifrån antal varv jag kan öppna eller något likande?
Undrar också följande om du/någon vet eller kan gissa sig fram med bilderna:C Cap81 skrev:
Dom hör rören som går in och ut vid vita ratten; är det rör kopplade direkt från värmepannan?
Har du någon anning var den här bågen är/gör för något?
Hej Demmpa,Demmpa skrev:
Här kommer en annan bild. Hoppas det syns mer och bättre.
@DemmpaC Cap81 skrev:
Finns det någon logik eller ska man bara tänka logiskt utifrån antal varv som går vrida? (det finns en hel del beskrivet i manuallen med grafer och allt, men tänkte enklast)
by the way: jag har termostat på max 5 öppet idag
Redigerat:
@DemmpaDemmpa skrev:
Här kommer två andra bilder som jag hoppas klarnar bilden.
Det stämmer att det står R på prisolen som du skriver.
vad betyder gv-shunten. Vad står gv för?
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
gv = golvvärme
"Finns det någon logik eller ska man bara tänka logiskt utifrån antal varv som går vrida? (det finns en hel del beskrivet i manuallen med grafer och allt, men tänkte enklast)"
Inställning av temperaturbegränsaren för golvvärmens framledningstemperatur. Inställningsvarv från öppet läge Max temperatur
0,0 65 ºC
0,5 57 ºC
1,0 50 ºC
1,5 43 ºC
2,0 35 ºC
skruva ut "6" till max i +-riktning, därifrån minus-riktning 1 varv. Då begränsas vatten temp till 50 grader.
Beroende vad man har för golvtyp så kan behöva begränsa temperatur. Trägolv tål nog inte 50, prova med 43 grader (=1,5 varv)
"Bågen" du ser är nog serie-koppling av 2 olika slingor.
"Finns det någon logik eller ska man bara tänka logiskt utifrån antal varv som går vrida? (det finns en hel del beskrivet i manuallen med grafer och allt, men tänkte enklast)"
Inställning av temperaturbegränsaren för golvvärmens framledningstemperatur. Inställningsvarv från öppet läge Max temperatur
0,0 65 ºC
0,5 57 ºC
1,0 50 ºC
1,5 43 ºC
2,0 35 ºC
skruva ut "6" till max i +-riktning, därifrån minus-riktning 1 varv. Då begränsas vatten temp till 50 grader.
Beroende vad man har för golvtyp så kan behöva begränsa temperatur. Trägolv tål nog inte 50, prova med 43 grader (=1,5 varv)
"Bågen" du ser är nog serie-koppling av 2 olika slingor.
@largab Tack så mycket!!! Ska börja laborera när det blivit lite kallare!L largab skrev:gv = golvvärme
"Finns det någon logik eller ska man bara tänka logiskt utifrån antal varv som går vrida? (det finns en hel del beskrivet i manuallen med grafer och allt, men tänkte enklast)"
Inställning av temperaturbegränsaren för golvvärmens framledningstemperatur. Inställningsvarv från öppet läge Max temperatur
0,0 65 ºC
0,5 57 ºC
1,0 50 ºC
1,5 43 ºC
2,0 35 ºC
skruva ut "6" till max i +-riktning, därifrån minus-riktning 1 varv. Då begränsas vatten temp till 50 grader.
Beroende vad man har för golvtyp så kan behöva begränsa temperatur. Trägolv tål nog inte 50, prova med 43 grader (=1,5 varv)
"Bågen" du ser är nog serie-koppling av 2 olika slingor.
Följdfråga om detta: Ska jag ha min termostat vara utskruvat ut, dvs. max öppen innan jag börjar laborera med nr "6"?
Bakgrund till detta: Vi har både 1- och 2-rörssystem på övervåning inklusive golvvärme i badrummet, men vi får inget värme i 1-rörssystemet (väldigt svagt). Således vill jag testa mig fram och se om det här har något med shunten att göra för jag läser i manualen att den levereras inställd för 2-rörssystem.
Fråga: Jag har än så länge inte rört varken yttre eller inre insexspindeln, men vågar man skruva på dem? Tips och råd innan jag gör något? Tex ska jag stänga av pumpen till shunten först eller stänga hela systemet innan jag börjar laborera?
Tar gärna emot tips på hur man kan gå tillväga på bästa sätt?
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Hej allés,C Cap81 skrev:@largab Tack så mycket!!! Ska börja laborera när det blivit lite kallare!
Följdfråga om detta: Ska jag ha min termostat vara utskruvat ut, dvs. max öppen innan jag börjar laborera med nr "6"?
Bakgrund till detta: Vi har både 1- och 2-rörssystem på övervåning inklusive golvvärme i badrummet, men vi får inget värme i 1-rörssystemet (väldigt svagt). Således vill jag testa mig fram och se om det här har något med shunten att göra för jag läser i manualen att den levereras inställd för 2-rörssystem.
Fråga: Jag har än så länge inte rört varken yttre eller inre insexspindeln, men vågar man skruva på dem? Tips och råd innan jag gör något? Tex ska jag stänga av pumpen till shunten först eller stänga hela systemet innan jag börjar laborera?
Tar gärna emot tips på hur man kan gå tillväga på bästa sätt?
[bild]
Någon som kan ge råd tips på mitt senare inlägg?
Tack på förhand!
Tack alla för er svar. Jag har tydligen en lång slingra som behöver hjälp att pusha vattnet framåt och har således installerad följande pump som avhjälpte problemet. Nu blir det bra lagom varmt i alla nya element!
Ha de fint!
Ha de fint!
Klicka här för att svara






