Hej!
Jag har börjat fundera på om inte ett minireningsverk skulle vara en bra idé när jag ska bygga mitt hus till våren.
Anledningen till att jag börjat fundera på minireningsverk är att de grannar jag har på nya stället (en på vardera sida om min gård) båda har trekammarbrunn med infiltration och de säger båda att infiltrationen funkar sådär. Marken är lerig och tät och området är väldigt plant och avrinning är ett stort problem.

Så... Jag skulle vilja höra om andras erfarenheter av minireningsverk. Funkar det bra, vad kostade det att köpa/installera och hur mycket kostar driften av reningsverket?

Mycket tacksam för åsikter och erfarenheter.

/Sara

Sök på minireningsverk under Vatten & avlopp. Du kommer att hitta massor med trådar som tar upp erfarenheter och tips om minireningsverk där.

Hej!
Det är ett viktigt men tråkigt beslut om avloppsanläggning. Man bygger så att säga fast sig, det är exempelvis lättare att byta tapet om det blir fel. Ang markens förmåga att ta upp vatten, oavsett vilken typ av avlopp du väljer så är det samma volym utgående vatten som marken skall "svälja". Personligen skulle jag satsa på en traditionell anläggning med infiltration alt markbädd. Inget elberoende, minimalt med tillsyn, slambil som kommer med jämna intervall, okomplicerat. Kommunen där du bor är nyckeln i hela processen. Det är de som skall ge tillstånd till din avloppsanläggning. Har du tur har kommunen en kunnig handläggare som kan vara ett bollplank i din beslutsprocess. Det är väldigt olika i kommunerna på hur man ser på minireningsverk. I min hemkommun är man för, medan grannkommunen är mer återhållsam. Man menar att eftersom fastigheter byter ägare då och då kan det bli ett framtida problem med nya ägare som inte är intresserade av den skötsel och tillsyn som ett minireningsverk fodrar. Det kan tom vara försvårande vid en försäljning.
Om du är inne på reningsverks spåret, tala med kommunen. Hur många minireningsverk finns det i din kommun? Vilka typer/fabrikat? Erfarenheter/problem? Be att få namn på de som har sådana verk som du är intresserad av. Kontakta dem, sök referenser. De som är mest frekventa på din hemort borde även vara de som har den bäst utbyggda serviceorganisationen. Du får lov att ha ett serviceavtal med leverantören. Köp inte av någon som inte har lokalt ordnad service.
Se upp för "lycksökare", tyvärr finns det sådana även i den här branschen. Köp av en nordisk tillverkare som varit med länge och har många anläggningar i drift. Sök även där referenser. Var kritisk, låter det bara lite för bra för att vara sant, då är det inte det heller. Förlita dig inte på resp tillverkares hemsidor. De är inte särskilt informativa. Begär att få den drifts och servicemanual som levereras med reningsverket. Läs och begrunda. Först då kan du få en uppfattning om hur mycket du behöver engagera dig i tillsyn och service. Vad händer vid driftstörningar? när verket bräddar, var tar skiten vägen? Slamflykt är ett generellt problem för de flesta minireningsverken.
Du känner säkert till Avloppsguiden.se, där kan du hitta mycket information och
användbara länkar.
Kostnader, serviceavtal är jag inte helt uppdaterad på men för drygt ett år sedan låg det på 2-3 kkr/år. Flockningsmedel ca 1 kkr/år. El beroende på effekt på pumpar mm 0,5-1 kkr/år. Driftskostnad ca 4-5 kkr/år. Tillkommer slamtömning enl kommunens taxa.
Kostnad för de olika anläggningarna varierar. Billigast blir det med en traditionell lösning. Småningom kommer man att få lägga om infiltrationen, kanske efter 15-20 år. Vi klarade oss i 40 år. Även om man har med det i kalkylen så blir det det minst kostsamma alternativet.
Hitta en kunnig entreprenör med goda referenser och be att få offert på färdig anläggning så kan du jämföra. Meddela gärna hur det går och vad du väljer. Lycka till!

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.