Byggahus.se
Hej,

Jag är spekulant på en ny såg, vill uppgradera mitt hobbysnickeri från en liten såg som jag tycker är för begränsande (bosch gts 10 xc) till något rejält. Modellen Minimax SC2 Classic verkar intressant men jag har absolut ingen aning om kvalitet om man jämför med t.ex Hammer, Rojek och Robland.

Minimax SC2 Classic bordsåg med tillbehör, som visar 315mm sågblad och utdragbara anhåll för träbearbetning.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Jag skulle vilja ha:

315mm sågblad
minst 800mm anhållsbredd
hyffsat kraftig motor, sågar mest massivträ 2-3" (ek/bok/valnöt)
minst 1600mm släde
outrigger

Prisintervall 25-35 tusen

Minimax sågen går att köpa i tyskland för ~33000 SEK, är den ett bra köp? vad tycker ni?

Mvh
Henrik
 
Jag har provat den och tycker att den var likvärdig med moretens, fast ett formatbord är bra. Tyckte den var sämre än hammern med det är säkert en smaksak.
 
P
Denna tråd såg intressant ut.. Har själv tankar att byta ut min bordsåg mot nåt större.. Moreten/logosol har en större variant av Ps315 på ingång, skulle vara produktionsklar vid nyår här vill jag minnas när jag frågade! .. den har 2750 släde och klyvbredd 1200mm,

annars ser ju Roblands maskiner ganska trevliga ut.. ja Hammers och Felders med :)
 
Hur gick det gbghenke - blev det en MiniMax?
 
Inte ännu men jag har den på "radarn". Behövde lite andra saker först som en valsputs och ny spånuppsamling så min GTS10XC + Kapex får duga ett litet tag till :)
 
Ok!
Har du kollat upp några mer exakta priser?
 
Inte hittat nån svensk ÅF, billigast verkar dom vara i Tyskland, mellan 3200 och 3500 EUR (utan ritsklinga).
 
Jag har Luna-katalogen på jobbet och de verkar sälja modellen som heter SC3 Classic.
I Norge finns en firma som tar hem JET-sågar. I alla fall enligt webbplatsen. De har bara en (enfas) listad men kan de ta hem en modell borde de kunna få fram fler.
Hur mycket tullen mellan Sverige och Norge är på snickerimaskiner vet jag inte.
http://www.dahm.no/produkt/justersag-jts-600-xl-230v-1-fas/
 
Det är nog bättre att handla från Tyskland om du vill ha en SC2 Classic. Dittmar har den t.ex för 3270 EUR (har dock aldrig handlat av dem):

http://www.dittmar-werkzeuge.de/Holzkraft-SC-2-classic-5504215.html

Då slipper du tull och moms. Om du vill ha Jet så har jag handlat av professional-tools.de (valsputs och spånsug) och det fick finfint.

Dock känns det som Holzkraft/Minimax/SCM är bättre kvalitet än Jet.

/Henrik
 
Gbghenke - har du landat ett nytt såg än?

Lånar denna tråd lite om det går för sig.

Jag är också ute efter ett justersåg och har samma krav som tidigare diskuterats här i tråden.

Mina alternativ som är kända just nu:
Moretens PS315
Hammer K3 Winner Comfort
Rojek PK250A
MiniMax SC2 classic

Tycker det är en djungel....

Moretens har inget formatbord vilket jag tycker är synd. Kommer inte kapa skivor hela dagarna men vill ändå ha ett formatbord.

Hammer: Känns som de lever mkt på sitt namn. Läst blandade recensioner. 10 veckors leveranstid och jag är lite trött på deras prismodell med att ha erbjudande på saker så länge så det borde kallas listpris.

Rojek: Jag har förstått att Rojek har kommit med en ny såg med deras "euro 9" platform, PK 250A, som bygger på den större sågen PK 320 och skall enligt säljare vara en såg i en annan klass än de andra. Vet någon om det stämmer? Finns mkt lite att läsa om den om man googlar. Rojek:en spelar i en helt annan prisklass än de övriga....

Minimaxen: känns beprövad kan beställas från Tyskland som vi pratat om; frakt:300 euro. Billigaste sågen av de ovan med formatbord. Svår att klämma på i västsverige.

Vilken skulle ni välja och varför?
 
Nån mer som testat MiniMax SC2 classic och har nån uppfattning om den?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.