Okej, nu när jag har varit lite grinig och utbildat dig i terminologin så kan jag förklara vad jag vet.
För att få köra en jordförflyttande maskin måste man ha förarbevis. Detta har branschorganisationer, arbetsgivarorganisationer och fack kommit överens om.
Alltså finns inga lagar som reglerar användandet av en jordförflyttande maskin.
För att få framföra maskinen på väg måste man ha minst b-kort, i vissa fall (hjullastare) räcker det med traktorkort.
Ingen kan bötfälla dig för att du som f-skattare gräver på uppdrag av någon, men däremot kan den som anlitar dig få problem om han tillhör någon av parterna som har kommit överens om reglerna för framförande av jordförflyttande maskiner.
Det är alltså upp till uppdragsgivaren att ta ställning till ditt eventuella innehav av förarbevis.
Jag är lite oklar på vissa bitar men rätta mig gärna om jag har fel.