tihimas skrev:
Om du skall hantera en grävskopa måste du först och främst ha en grävmaskin att fästa skopan på. En skopa på 1.5 ton kräver en maskin i närmare 30-tonsklassen. En skopa på 15 ton finns nog bara på de jättemaskiner som står i kolgruvor.
Tack för svaret, en aning obrukbart svar men det får jag väl skylla mig själv för. Jag menade givetvis "hela maskinens totala vikt" och inte bara till skopans vikt, trodde det gick att lista ut;) . Men svaret är alltså att det inte krävs licens så länge man inte tar betalt för grävningen? Oavsett viktklass för HELA grävmaskinen.

Okej, nu när jag har varit lite grinig och utbildat dig i terminologin så kan jag förklara vad jag vet.
För att få köra en jordförflyttande maskin måste man ha förarbevis. Detta har branschorganisationer, arbetsgivarorganisationer och fack kommit överens om.
Alltså finns inga lagar som reglerar användandet av en jordförflyttande maskin.
För att få framföra maskinen på väg måste man ha minst b-kort, i vissa fall (hjullastare) räcker det med traktorkort.
Ingen kan bötfälla dig för att du som f-skattare gräver på uppdrag av någon, men däremot kan den som anlitar dig få problem om han tillhör någon av parterna som har kommit överens om reglerna för framförande av jordförflyttande maskiner.
Det är alltså upp till uppdragsgivaren att ta ställning till ditt eventuella innehav av förarbevis.

Jag är lite oklar på vissa bitar men rätta mig gärna om jag har fel.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.