43 187 läst ·
46 svar
43k läst
46 svar
Minigrävare - användningsområden?
Finns en del bilar som får dra väldigt mycket med BE-kort. Så om vi antar att det kommer att fixa sig så återstår ju frågan om det är en bra ide att försöka gräva ner 400 meter slang på en meters djup med en 1,5 tonare? Marken består i princip uteslutande av sand.
Snailman
Medlem
· Västra Götaland
· 5 586 inlägg
Snailman
Medlem
- Västra Götaland
- 5 586 inlägg
jag tror det går bra, bara maskinen har en smalskopa, jag använde den för avloppet och var tvungen att kunna stå i diket, så jag fick gräva med en bredare skopa, och då blev det väldigt mycket jord som tog mycket plats... (har bara en helgs erfarenhet för ca 4 år sen...) grävde då ca 20 meters dike...
Det finns ju folk här som kör grävmaskin varje dag som säkert kan ge dig bra råd. Min egen erfarenhet säger att det är en enorm skillnad på en 1,5 tonnare och en maskin på drygt 2t. Den senare kan verkligen gräva. Jag har då jämfört två modeller från Hanix. Har också kört en maskin från Abelco - billigast på marknaden men också riktigt klen.
En Hanix H22B kanske är en bra kompromiss mellan grävkraft och mobilitet. Ska man hyra ut maskinen tror jag också det är klokt att inte ha en större maskin, kraftigare maskiner kommer köras sönder snabbare i ovana händer tror jag.
En Hanix H22B kanske är en bra kompromiss mellan grävkraft och mobilitet. Ska man hyra ut maskinen tror jag också det är klokt att inte ha en större maskin, kraftigare maskiner kommer köras sönder snabbare i ovana händer tror jag.
Jag har precis (i förrgår) köpt en begagnad liten grävare som bara väger 700kg. Man e som ett barn på julafton just nugnilrub skrev:Har också funderat på att köpa en minigrävare för att använda själv och sen hyra ut. Det största jobbet jag ska göra är att gräva ner 400 meter markvärmeslang på ca 1 meters djup. Ska jag kunna hyra ut den måste man ju kunna dra den på släp med en personbil och då hamnar ju gränsen vid ca 1,5-2,5 ton. Så vad jag funderar på är om det funkar att gräva ner slangen med en 1,5 tonare eller om det bara är att glömma?
Tänkte använda den ca 2år och sen sälja den och hoppas jag får tillbaka pengarna jag betalt för den. Gissa om kompisar och arbetskamrater plötsligt hade massor med grävjobb de skulle göra? Tänkte "låna" ut den för blygsamma 500kr/dygn till kompisar och 800kr/dygn till andra. (lokala firman tar 1600kr/dygn för en 1 tons grävare). Kanske man kan gå plus på maskinen när man sedan sålt den ?
Den jag köpt är en kobelco, -99. 1700h, ful med glapp i alla leder men väl fungerande om man inte har bråttom. Nackdelen är att det bara finns en skopa (40cm grävskopa med tänder) så det blir lite trixande när man ska jämna ut marken. Fick den för vad jag hoppas är ett fynd pris, 65.000kr.
Hyrde själv en 700kg bobcat förra helgen till bra exakt vad du beskriver ovanför, vart en häktisk helg men kul var det. Har lätt sandjord så att gräva i jorden var inga problem dock så hade den problem med buskar o rötter.MickeK skrev:Jag har precis (i förrgår) köpt en begagnad liten grävare som bara väger 700kg. Man e som ett barn på julafton just nu. Jag hade ett släp sedan tidigare med lastvikt 920kg (1200kg totalvikt) så den passade perfekt. Kan dra den med vanilgt B kort med volvo. Kommer gräva ut för en grusparkering intill garage (för att bl a få plats med min leksak
)t, gräva bort buskar, gamla stenplattor, gropar för att gjuta plintar till en bod, dränera gräsmattan mm.
Tänkte använda den ca 2år och sen sälja den och hoppas jag får tillbaka pengarna jag betalt för den. Gissa om kompisar och arbetskamrater plötsligt hade massor med grävjobb de skulle göra? Tänkte "låna" ut den för blygsamma 500kr/dygn till kompisar och 800kr/dygn till andra. (lokala firman tar 1600kr/dygn för en 1 tons grävare). Kanske man kan gå plus på maskinen när man sedan sålt den ?
Den jag köpt är en kobelco, -99. 1700h, ful med glapp i alla leder men väl fungerande om man inte har bråttom. Nackdelen är att det bara finns en skopa (40cm grävskopa med tänder) så det blir lite trixande när man ska jämna ut marken. Fick den för vad jag hoppas är ett fynd pris, 65.000kr.
Tips, använd njurbälte då det kan slå ganska häftigt.
Nu återstår bara kobbet att bli av med jordmassorna (grästuvorna)
Fynd vet jag inte. Gav 80 för min yanmar 3 tons minigrävare av modell 96 som gått 3500 timmar inkl diverse skopor och helt ok skick. Visst lite glapp och lite solblekt men allt funkar perfekt och nästan nya larver. Givetvis var priset ink moms.MickeK skrev:Jag har precis (i förrgår) köpt en begagnad liten grävare som bara väger 700kg. Man e som ett barn på julafton just nu. Jag hade ett släp sedan tidigare med lastvikt 920kg (1200kg totalvikt) så den passade perfekt. Kan dra den med vanilgt B kort med volvo. Kommer gräva ut för en grusparkering intill garage (för att bl a få plats med min leksak
)t, gräva bort buskar, gamla stenplattor, gropar för att gjuta plintar till en bod, dränera gräsmattan mm.
Tänkte använda den ca 2år och sen sälja den och hoppas jag får tillbaka pengarna jag betalt för den. Gissa om kompisar och arbetskamrater plötsligt hade massor med grävjobb de skulle göra? Tänkte "låna" ut den för blygsamma 500kr/dygn till kompisar och 800kr/dygn till andra. (lokala firman tar 1600kr/dygn för en 1 tons grävare). Kanske man kan gå plus på maskinen när man sedan sålt den ?
Den jag köpt är en kobelco, -99. 1700h, ful med glapp i alla leder men väl fungerande om man inte har bråttom. Nackdelen är att det bara finns en skopa (40cm grävskopa med tänder) så det blir lite trixande när man ska jämna ut marken. Fick den för vad jag hoppas är ett fynd pris, 65.000kr.
tycker båda var billiga..
http://www.mascus.se/Entreprenadmaskiner/Begagnade-Minigravare-7t,1,PriceEURO_asc,searchback.html
http://www.mascus.se/Entreprenadmaskiner/Begagnade-Minigravare-7t,1,PriceEURO_asc,searchback.html
Dags för en uppdatering igen!
Nu är min Bobcat 331 i princip såld (hämtas förmodligen imorgon) och jag har sedan mitt sista inlägg letat runt efter Volvo EC55'or med rototilt. Nu har budgeten ökats på ordentligt och vi pratar om 400k + moms. Jag har dock satsat lite mer seriöst på detta och varit ute på ett antal dräneringar osv. Släp som tar 12 ton lyckades jag få tag på till en hyffsad peng (iik, väldigt dyrt ändå visserligen, men det var ett riktigt bra traktorsläp) så att transportera en 5.5 tonnare skall inte bli något problem. Rototilten känns nästan given om man skall satsa lite mer seriöst. Visserligen store pengar bara i det, men användningsområdet ökar otroligt tillsammans med effektiviteten.
Nu är min Bobcat 331 i princip såld (hämtas förmodligen imorgon) och jag har sedan mitt sista inlägg letat runt efter Volvo EC55'or med rototilt. Nu har budgeten ökats på ordentligt och vi pratar om 400k + moms. Jag har dock satsat lite mer seriöst på detta och varit ute på ett antal dräneringar osv. Släp som tar 12 ton lyckades jag få tag på till en hyffsad peng (iik, väldigt dyrt ändå visserligen, men det var ett riktigt bra traktorsläp) så att transportera en 5.5 tonnare skall inte bli något problem. Rototilten känns nästan given om man skall satsa lite mer seriöst. Visserligen store pengar bara i det, men användningsområdet ökar otroligt tillsammans med effektiviteten.
Hej
jag ser att detta är där barnen berättar om sina leksaker
Har ni någon aning om man behöver "körkort/annan licens" för att hantera grävskopa i klasserna 1.5 ton - 15 ton ? Eller kan man köpa en och börja "leka"?
PS: Vill inte peka ut någon som omogen eller lik., det är min mening att det skulle vara otroligt kuligt att leka i sandlådan igen, var några år sedan
Tacksam för svar.
jag ser att detta är där barnen berättar om sina leksaker
Har ni någon aning om man behöver "körkort/annan licens" för att hantera grävskopa i klasserna 1.5 ton - 15 ton ? Eller kan man köpa en och börja "leka"?
PS: Vill inte peka ut någon som omogen eller lik., det är min mening att det skulle vara otroligt kuligt att leka i sandlådan igen, var några år sedan
Tacksam för svar.
Om du skall hantera en grävskopa måste du först och främst ha en grävmaskin att fästa skopan på. En skopa på 1.5 ton kräver en maskin i närmare 30-tonsklassen. En skopa på 15 ton finns nog bara på de jättemaskiner som står i kolgruvor.Zodie skrev:
