TheImprovisor
Jag har idag en fullt fungerande cirkelsåg, en äldre Black & Decker som får sin mat från två hål väggen.

Inga konstigheter med den, men jag upplever den klumpig i samband med en del mindre arbeten.

Jag står nu i begrepp att skiva väggar i en utbyggnad på ca 20 kvm, inkluderande ett par innerväggar och förmodar att min nuvarande cirkelsåg duger för ändamålet att kapa dessa skivor.

Jag har sneglat lite på batteridrivna minicirkelsågar då de verkar vara smidiga att arbeta med och gissar att en sådan skulle göra jobbet med skivorna lika bra som min nuvarande cirkelsåg, men med enklare hantering.

Min fråga är om jag tänker tokigt, och om en minicirkelsåg är en vettig investering.

• Gilla
Mickegse
  • Laddar…
Min erfarenhet är att de skapar mer frustration än vad de hjälper, men jag kommer säkert bli emot sagd.

Tycker att de oftast är för svaga. Ok, när batteriet är direkt från laddaren, men väldigt snabbt avtar styrkan. Det gör att den hugger fast om man bara är en micrograd fel när man gör sitt snitt.

• Gilla
TheImprovisor
  • Laddar…
TheImprovisor
nimhed nimhed skrev:
Min erfarenhet är att de skapar mer frustration än vad de hjälper, men jag kommer säkert bli emot sagd.

Tycker att de oftast är för svaga. Ok, när batteriet är direkt från laddaren, men väldigt snabbt avtar styrkan. Det gör att den hugger fast om man bara är en micrograd fel när man gör sitt snitt.
Tack för din input. 🙂

• Gilla
nimhed
  • Laddar…
Om du har gott om pengar kan du absolut ha nytta av en sån, jag har provat Makitas DSs501Z och den funkade fint till OSB och glespanel.

Jag tänker att det blir orimligt dyrt att köpa ett sånt batteridrivet proffs verktyg för så liten användning som du planerar, att kapa och montera skivorna till det utbygget är ju gjort på en förmiddag med din vanliga handklinga.

• Gilla
P skum och 1 till
  • Laddar…
Hej
jag vet inte riktigt vad en minicirkelsåg är, så länka gärna vad du tittat på.
Jag behöver en minicirkelsåg så visa vad du tänkt.
/W

• Gilla
Frunihuset20
  • Laddar…
TheImprovisor
F fribygg skrev:
Om du har gott om pengar kan du absolut ha nytta av en sån, jag har provat Makitas DSs501Z och den funkade fint till OSB och glespanel.

Jag tänker att det blir orimligt dyrt att köpa ett sånt batteridrivet proffs verktyg för så liten användning som du planerar, att kapa och montera skivorna till det utbygget är ju gjort på en förmiddag med din vanliga handklinga.
Ja, så är det nog. Jag har tänkt i dom banorna också.
Men nya verktyg är ju alltid kul 😁

• Gilla
Frunihuset20
  • Laddar…
TheImprovisor TheImprovisor skrev:
Jag har idag en fullt fungerande cirkelsåg, en äldre Black & Decker som får sin mat från två hål väggen.

Inga konstigheter med den, men jag upplever den klumpig i samband med en del mindre arbeten.

Jag står nu i begrepp att skiva väggar i en utbyggnad på ca 20 kvm, inkluderande ett par innerväggar och förmodar att min nuvarande cirkelsåg duger för ändamålet att kapa dessa skivor.

Jag har sneglat lite på batteridrivna minicirkelsågar då de verkar vara smidiga att arbeta med och gissar att en sådan skulle göra jobbet med skivorna lika bra som min nuvarande cirkelsåg, men med enklare hantering.

Min fråga är om jag tänker tokigt, och om en minicirkelsåg är en vettig investering.
Jag har en Ryobi MMS.

Grön och svart Ryobi MMS sänksåg med kompakt design, idealisk för att kapa skivmaterial som golvspån, vägg- och takpaneler.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
https://www.jula.se/catalog/verktyg...VNFORBR0EaghWEAQYAyABEgLs1fD_BwE&gclsrc=aw.ds

Oerhört smidig sänksåg.
MEN till vissa saker !
Det är inte en såg man kapar reglar ovs med. Knappt ytterpanel heller, det blir lite för trögt.
Däremot är den ovärdelig om man kapar skivor tex: alltifrån golvspån, till vägg- och takpanel är den kanon för !
Även kankel och klinkers, om man byter blad, funkar bra.
Man får se till att skivan ligger helt rakt bara då den annars lätt hugger och stannar.

Så som komplement till en cireklsåg är den absolut bra. Men den ersätter inte en riktig sådan skulle jag säga. Jag har en "två hål i väggen" cirkelsåg för grövre arbeten. Gammal, men funkar bra, särskilt när jag bytte till en ny skarp klinga för ngt år sen.

• Gilla
Festlund och 5 till
  • Laddar…
TheImprovisor
Workingclasshero Workingclasshero skrev:
Hej
jag vet inte riktigt vad en minicirkelsåg är, så länka gärna vad du tittat på.
Jag behöver en minicirkelsåg så visa vad du tänkt.
/W
Det finns en uppsjö att välja mellan, som med de flesta verktyg. Jag har bara fastnat för själva verktyget än så länge, men har ett par Ryobi sedan tidigare, så för enkelhetens skull är det väl en sådan som ligger närmast till hands.

Planera gärna fabrikat du vill/kommer att köpa framöver så du får ett batterisystem. Har börjat använda mina batterimaskiner oftare utifrån att de idag är tillräckligt starka och smidiga.

• Gilla
Festlund och 3 till
  • Laddar…
Det finns en uppsjö att välja mellan, som med de flesta verktyg. Jag har bara fastnat för själva verktyget än så länge, men har ett par Ryobi sedan tidigare, så för enkelhetens skull är det väl en sådan som ligger närmast till hands.
Jag tänker att ett onödigt verktygsinköp höjer kostnaden för bygget, nu kommer du ju rätt lindrigt undan om du redan har batterier men varje tvåtusenkronors grej höjer ju byggkostnaden med en hundring kvadraten.

• Haha
  • Gilla
Deltidslantisen och 1 till
  • Laddar…
F fribygg skrev:
Jag tänker att ett onödigt verktygsinköp höjer kostnaden för bygget, nu kommer du ju rätt lindrigt undan om du redan har batterier men varje tvåtusenkronors grej höjer ju byggkostnaden med en hundring kvadraten.
"onödigt verktygsinköp": Nu pratar du om något jag inte förstår ?Sådana finns väl inte ? ;) :D

• Haha
  • Gilla
Jenpet och 14 till
  • Laddar…
Men nya verktyg är ju alltid kul 😁
klaskarlsson klaskarlsson skrev:
"onödigt verktygsinköp": Nu pratar du om något jag inte förstår ?Sådana finns väl inte ? ;) :D
Jag anser nog att batteriverktyg som används så lite och där ägaren redan har ett rimligt alternativ är "onödiga", nu handlade det väl bara om 1700kr så det är ju ett litet inköp men det är lätt att man gör man många sådana och kanske bara använder varje verktyg 3 timmar totalt.

En ordentlig ny vass klinga till den befintliga sladdsågen kan nog spara mer tid och ge betydligt mer arbetsglädje under bygget än vad en Ryobi minicirkelsåg kan och det för betydligt mindre kostnad.

• Gilla
Jens R C och 2 till
  • Laddar…
TheImprovisor
F fribygg skrev:
🙊🙉🙈

• Haha
nimhed
  • Laddar…
TheImprovisor
F fribygg skrev:
Jag anser nog att batteriverktyg som används så lite och där ägaren redan har ett rimligt alternativ är "onödiga", nu handlade det väl bara om 1700kr så det är ju ett litet inköp men det är lätt att man gör man många sådana och kanske bara använder varje verktyg 3 timmar totalt.

En ordentlig ny vass klinga till den befintliga sladdsågen kan nog spara mer tid och ge betydligt mer arbetsglädje under bygget än vad en Ryobi minicirkelsåg kan och det för betydligt mindre kostnad.
Nu tycker jag att vi tangerar gränsen till rationellt resonemang här.
Dessutom glömde du lägga in villhöverfaktorn X och barnsliglädjefaktornövernyaverktyg Y i ekvationen. 😁

• Gilla
  • Haha
Norrtull och 7 till
  • Laddar…
Jag har en Bosch GKS 12V-26, dvs Boschs 12v-såg. Jag har dock ingen annan battericirkelsåg, så vet inte hur det skulle påverkat mig, men jag tycker den är helt perfekt när man bygger något vad som helst, går att ta med den och en snabb vinkel för att göra kapa plankor, eller ha med den till byggvaruhuset och kapa ner skivmaterial så att det går in i bilen. Eller ta med sig skenor för att få ett rakt snitt. Den är långsammare än en med sladd men bärbarheten gör att det ofta ändå är värt.

Hade jag hellre haft en som går på vinkelskena som fjädrar tillbaka? Tveksamt, jag hade nog gärna haft båda.

• Gilla
BBK och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.