Håller på att planera för inredning av ovanvåning, som därmed behöver isoleras. Det handlar
om ett 1½-plans hus, där det behövs isolering i snedtaket och i bjälklaget också (helt
oisolerat idag). Huset är från 20-talet så takstolarna ligger inte med c-c 1200 (snarare
kring 1100, men varierar lite) och har plats för ca 200-250 mm isolering.

Vilken isolering väljer man i snedtak och bjälklag, mineralull eller cellulosa (eller
annat)? Efter att ha kollat på nätet så verkar mineralull vara billigare (och vanligare
kanske?) men en del förordar cellulosa om ångspärr är dålig eller ej finns. Rekommendation?

Nästa fråga är: kör man med skivor eller har man en firma till att blåsa lösull? Lösull
verkar smidigt och att det kommer in i alla skrymslen, men är orolig för att det sjunker
ihop med tiden så det bildas ett tomrum längst upp. Är det en befogad oro?

Lösull sjunker ihop ca: 5%
Jag isolerade ett golvbjälklag nyss, och detta stod på anvisningen.
my two cents...

cust3000 skrev:
Lösull sjunker ihop ca: 5%
Jag isolerade ett golvbjälklag nyss, och detta stod på anvisningen.
my two cents...
Tryckte du dit 5% mera då för att fylla ut eller krattade/blåste du dit precis till det var fullt (och kommer att få en liten glipa längst upp med tiden?)?

Ta dut en firma som blåser in det under tryck, så sätter det sig inte alls. kör själv cellulosa i väggar, tak och bjälklag....på kallvinden där det inte läggs under tryck utan friblåses så lägger de på ca 15% extra för sättningsmarginal.
cellulosa kostar mig 43kkr och mineralull skulle kostat 39kkr, så så där himla mycket dyrare är det inte...

Ok, då blir det nog cellulosa som lösull, prisskillnaden var ju i sammanhanget inte mycket att bråka om. Tack för info!

Jag fick idag en offert på e-post från Cremab. Bor tre mil utanför Stockholm, husets yta är 64 kvadrat och är idag isolerat med ca 200mm gullfiber och under det kanske 50mm kutterspån som blivit ganska komprimerat under glasullen.
Här är offerten;

Isoleringstjocklek: 450mm
Isoleringskostnad inkl moms: 18 975kr
Efter ROT-avdrag: 12 903kr

Ångbroms/uppsättning
AirStop Diva 3st: (60m2/rulle)
AirStop Flextejp 60mm, 8st
Uppsättning av ångbroms
Inkl moms: 14 875kr
Efter ROT-Avdrag: 8 182kr

Uttag av befintlig isolering:
Yta: 64m2
Inkl moms: 43 750kr
Efter ROT-avdrag: 24 063kr

Sanering:
Isoleringskostnad inkl moms: 31 250kr
Efter ROT-avdrag: 17 188kr
Ni har fått 10% avdrag på Cremabs del för medlem i Villaägarna.

Total summa inklusive moms: 108 850kr
Efter ROT-avdrag: 62 337kr

Personligen tycker jag att allt utom själva nya isoleringen är orimligt dyrt.
Men det här var i varje fall ett prisexempel i fråga om isolering med cellulosa.

Måste tilläggas att jag har mögel på råsponten som måste saneras för att företaget i fråga ska kunna ge garanti på nya cellulosaisoleringen.

F Forbo skrev:
Ta dut en firma som blåser in det under tryck, så sätter det sig inte alls. kör själv cellulosa i väggar, tak och bjälklag....på kallvinden där det inte läggs under tryck utan friblåses så lägger de på ca 15% extra för sättningsmarginal.
cellulosa kostar mig 43kkr och mineralull skulle kostat 39kkr, så så där himla mycket dyrare är det inte...
Är det mineralull pris 39kkr - ingår med arbetskostnad ? Antar att minerallullpris är all inklusiv..

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.