Medlem
· Västernorrland
· 148 inlägg
Hej!
Jag skulle behöva lite tips på vad jag behöver för att få igång min golvvärmeanläggning i garaget. Vill komma undan så billigt som möjligt och kunna leta begagnat, men jag har absolut ingen aning om vad jag behöver titta efter, så snälla, hjälp mig
Det som finns idag är 4 st golvvärmeslangar som kommer upp ur plattan, två ut och två returslangar antar jag.
Kort fakta:
- Fristående garage+carport
- Garagedel 40m2 Isolerad med 145mm
- Isolerad platta med två golvvärmeslingor
- Diffusionsspärr
- Aldrig bil i garaget
- Används till hobbymek och ölbryggning året om
- Vill kunna hålla 10-15 grader varmt vintertid till så låg kostnad som möjligt
Jag fick en offert från golvvärmebutiken på ~16 000:- exl. Installation (hittar inte offerten nu tyvärr..) men har ingen superbrådska att få till värmen så tänkte ta lite tid på mig att leta begagnade alternativ.
Så, vad ska jag leta efter? Fråga gärna om det är mer info som behövs!
Jag skulle behöva lite tips på vad jag behöver för att få igång min golvvärmeanläggning i garaget. Vill komma undan så billigt som möjligt och kunna leta begagnat, men jag har absolut ingen aning om vad jag behöver titta efter, så snälla, hjälp mig
Det som finns idag är 4 st golvvärmeslangar som kommer upp ur plattan, två ut och två returslangar antar jag.
Kort fakta:
- Fristående garage+carport
- Garagedel 40m2 Isolerad med 145mm
- Isolerad platta med två golvvärmeslingor
- Diffusionsspärr
- Aldrig bil i garaget
- Används till hobbymek och ölbryggning året om
- Vill kunna hålla 10-15 grader varmt vintertid till så låg kostnad som möjligt
Jag fick en offert från golvvärmebutiken på ~16 000:- exl. Installation (hittar inte offerten nu tyvärr..) men har ingen superbrådska att få till värmen så tänkte ta lite tid på mig att leta begagnade alternativ.
Så, vad ska jag leta efter? Fråga gärna om det är mer info som behövs!
Du behöver något i stil med denna:
https://www.thermotech.se/Golvvaerme/Elpannor/Elpanna-2-kW
Vilken tillverkare på slangen är det?
Dimension?
https://www.thermotech.se/Golvvaerme/Elpannor/Elpanna-2-kW
Vilken tillverkare på slangen är det?
Dimension?
Är det enbart ett golv du ska köra så behöver du inte någon shunt. Det räcker med en pump och elpanna. Två ventiler för att kunna justera in slingorna är inte fel, men det behövs sannolikt inte. De är antagligen ungefär lika långa. Ett expansionskärl behövs också.
Edit: En varmvattenberedare kan funka som elpanna.
Medlem
· Västernorrland
· 148 inlägg
Tack för snabbt svar!Krilleman skrev:
Det är Thermotech, 17x2. Ja, jag misstänker att det var ett liknande system jag fick offert på från golvvärmebutiken..
Yes, det är ett golv. Vad är det för pump och expansionskärl jag ska leta efter? Ungefär vilka spec? Misstänker att det finns ett stort utbud.D Daniel 109 skrev:Är det enbart ett golv du ska köra så behöver du inte någon shunt. Det räcker med en pump och elpanna. Två ventiler för att kunna justera in slingorna är inte fel, men det behövs sannolikt inte. De är antagligen ungefär lika långa. Ett expansionskärl behövs också.
Skulle en sådan här funka som elpanna? https://www.blocket.se/vi/83691284.htm
Allvetare
· Västra Götaland
· 12 288 inlägg
Hade jag helt fristående skulle jag kört på luft-luft värmepump för uppvärmning och en liten 25l beredare för tappvatten under diskbänken.
Golvvärme är bara vettigt om man redan har ett värmesystem.
Golvvärme är bara vettigt om man redan har ett värmesystem.
Medlem
· Västernorrland
· 148 inlägg
Ok, jag har funderat på alternativ men gillar tanken på golvvärme och en jämn temp över hela garaget, och slippa en blåsande luft-luft.Johannes Carlsson skrev:
Varför tycker du att det är ett bättre alternativ? Är det kostnadsmässigt eller finns andra fördelar?
Allvetare
· Västra Götaland
· 12 288 inlägg
Snabbare på att reglera temperaturen och lägre driftskostnad för uppvärmning till likvärdig investering som direktel. Blåsande delen är inte så störande, jag brukar bara märka det om man står direkt under
Jag gav 8375:- inkl. moms för Thermotechs 2kw inkl. fördelare för 2 slingor. Vad ingår i ditt pris
Visserligen var det 2017. Kan lägga upp bild på offerten senare.
Visserligen var det 2017. Kan lägga upp bild på offerten senare.
Medlem
· Västernorrland
· 148 inlägg
Låter vettigt! Gärna, det skulle uppskattasI inspectah44 skrev:
Tomture61
Självbyggare
· Född i Luleå
· 6 195 inlägg
Tomture61
Självbyggare
- Född i Luleå
- 6 195 inlägg
Vet du hur mycket energi det kan tänkas gå åt för att hålla dom grader du önskar , testas lämpligast med en elfläkt + energimätare.
Vill du spara pengar nu eller på sikt ?
Panasonic har en lvvp för ca 19.000:-
Oavsett vilken vattenburen uppvärmning du väljer måste du ha en fördelade till dina slingor.
Vill du spara pengar nu eller på sikt ?
Panasonic har en lvvp för ca 19.000:-
Oavsett vilken vattenburen uppvärmning du väljer måste du ha en fördelade till dina slingor.
Medlem
· Västerbotten
· 3 275 inlägg
Blir inget blåsa med en luftvärmepump, så liten yta kan fläkten gå helt ljudlöst, samt betydligt billigare förbrukning.
Produkter som diskuteras: "fläkten"
Fläktar
Flytta förbrukad luft ut ur ditt hem med mekanisk frånluft. I den här samlingen hittar du vårt sortiment av badrumsfläktar, kanalfläktar och värmeflyttare.
Läs mer
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Har den till en "Attefallare" på 32 kvadrat. Har dock bara kört runt 8 grader då jag fortfarande bygger stugan. Kan tyvärr inte säga så mycket mer menbden gör sitt jobb iaf. För mig gick LLVP/LVVP bort då det kändes svårt med placeringen av innedel för att få ut värmen i hela stugan. Den är i vinkel. Innedelen hade behövt hamna i dusch/relax.
Men till garage spelar det kanske mindre roll.
Medlem
· Västernorrland
· 148 inlägg
Om jag köper denna vvb på 35l https://www.blocket.se/vi/84861482.htm vad behöver jag mer för att få igång ett golvvärmesystem?
Bifogar en bild på golvvärrmeslingorna så ni er hur det ser ut:
Bifogar en bild på golvvärrmeslingorna så ni er hur det ser ut:
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Bortsett från några kopplingar behöver du en termostat, ett expansionskärl och en pump.