Hej!

Jag skulle behöva lite tips på vad jag behöver för att få igång min golvvärmeanläggning i garaget. Vill komma undan så billigt som möjligt och kunna leta begagnat, men jag har absolut ingen aning om vad jag behöver titta efter, så snälla, hjälp mig :D

Det som finns idag är 4 st golvvärmeslangar som kommer upp ur plattan, två ut och två returslangar antar jag.

Kort fakta:
- Fristående garage+carport
- Garagedel 40m2 Isolerad med 145mm
- Isolerad platta med två golvvärmeslingor
- Diffusionsspärr

- Aldrig bil i garaget
- Används till hobbymek och ölbryggning året om
- Vill kunna hålla 10-15 grader varmt vintertid till så låg kostnad som möjligt

Jag fick en offert från golvvärmebutiken på ~16 000:- exl. Installation (hittar inte offerten nu tyvärr..) men har ingen superbrådska att få till värmen så tänkte ta lite tid på mig att leta begagnade alternativ.

Så, vad ska jag leta efter? Fråga gärna om det är mer info som behövs!

Är det enbart ett golv du ska köra så behöver du inte någon shunt. Det räcker med en pump och elpanna. Två ventiler för att kunna justera in slingorna är inte fel, men det behövs sannolikt inte. De är antagligen ungefär lika långa. Ett expansionskärl behövs också.

Edit: En varmvattenberedare kan funka som elpanna.

Krilleman Krilleman skrev:
Du behöver något i stil med denna:

[länk]

Vilken tillverkare på slangen är det?

Dimension?
Tack för snabbt svar!

Det är Thermotech, 17x2. Ja, jag misstänker att det var ett liknande system jag fick offert på från golvvärmebutiken..

D Daniel 109 skrev:
Är det enbart ett golv du ska köra så behöver du inte någon shunt. Det räcker med en pump och elpanna. Två ventiler för att kunna justera in slingorna är inte fel, men det behövs sannolikt inte. De är antagligen ungefär lika långa. Ett expansionskärl behövs också.

Edit: En varmvattenberedare kan funka som elpanna.
Yes, det är ett golv. Vad är det för pump och expansionskärl jag ska leta efter? Ungefär vilka spec? Misstänker att det finns ett stort utbud.

Skulle en sådan här funka som elpanna? https://www.blocket.se/vi/83691284.htm

Den fungerar, men är onödigt stor. Det räcker med en liten, typ 10 eller 20l.
Det brukar gå kompletta elpatroner på tradera för någon tusenlapp, de fungerar också.

Hade jag helt fristående skulle jag kört på luft-luft värmepump för uppvärmning och en liten 25l beredare för tappvatten under diskbänken.

Golvvärme är bara vettigt om man redan har ett värmesystem.

• Gilla
Husqvarna220Ac
  • Laddar…
Rabbithole Johannes Carlsson skrev:
Hade jag helt fristående skulle jag kört på luft-luft värmepump för uppvärmning och en liten 25l beredare för tappvatten under diskbänken.

Golvvärme är bara vettigt om man redan har ett värmesystem.
Ok, jag har funderat på alternativ men gillar tanken på golvvärme och en jämn temp över hela garaget, och slippa en blåsande luft-luft.

Varför tycker du att det är ett bättre alternativ? Är det kostnadsmässigt eller finns andra fördelar?

Snabbare på att reglera temperaturen och lägre driftskostnad för uppvärmning till likvärdig investering som direktel. Blåsande delen är inte så störande, jag brukar bara märka det om man står direkt under

• Gilla
afSchinken
  • Laddar…
Jag gav 8375:- inkl. moms för Thermotechs 2kw inkl. fördelare för 2 slingor. Vad ingår i ditt pris

Visserligen var det 2017. Kan lägga upp bild på offerten senare.

• Gilla
afSchinken
  • Laddar…
I inspectah44 skrev:
Jag gav 8375:- inkl. moms för Thermotechs 2kw inkl. fördelare för 2 slingor. Vad ingår i ditt pris

Visserligen var det 2017. Kan lägga upp bild på offerten senare.
Låter vettigt! Gärna, det skulle uppskattas :D Är det också till ett garage? Vad har du för förutsättningar där isf och hur effektiv upplever du anläggningen?

Tomture61
Vet du hur mycket energi det kan tänkas gå åt för att hålla dom grader du önskar , testas lämpligast med en elfläkt + energimätare.

Vill du spara pengar nu eller på sikt ?

Panasonic har en lvvp för ca 19.000:-
Oavsett vilken vattenburen uppvärmning du väljer måste du ha en fördelade till dina slingor.

• Gilla
afSchinken
  • Laddar…
Blir inget blåsa med en luftvärmepump, så liten yta kan fläkten gå helt ljudlöst, samt betydligt billigare förbrukning.

• Gilla
afSchinken
  • Laddar…
Skärmavbild av en offert från Thermotech med listade artiklar och priser för byggprojekt.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Har den till en "Attefallare" på 32 kvadrat. Har dock bara kört runt 8 grader då jag fortfarande bygger stugan. Kan tyvärr inte säga så mycket mer menbden gör sitt jobb iaf. För mig gick LLVP/LVVP bort då det kändes svårt med placeringen av innedel för att få ut värmen i hela stugan. Den är i vinkel. Innedelen hade behövt hamna i dusch/relax.

Men till garage spelar det kanske mindre roll.

• Gilla
afSchinken
  • Laddar…
Om jag köper denna vvb på 35l https://www.blocket.se/vi/84861482.htm vad behöver jag mer för att få igång ett golvvärmesystem?

Bifogar en bild på golvvärrmeslingorna så ni er hur det ser ut:
Golvvärmeinstallation med rör slingrade genom hållare och isolering i en väggkonstruktion.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Bortsett från några kopplingar behöver du en termostat, ett expansionskärl och en pump.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.